blog image--article_image

Chuck Klosterman skrev: ”Med ’The Sims’ kan människor fly dit de redan befinner sig”.

I så fall är ”Game dev story” ett sätt att fly dit vi redan varit.

Den japanska iSensationen går ut på att driva en spelstudio. Man anställer personal, utvecklar spel, annonserar för att locka fans och väntar sedan spänt på recensioner och försäljningssiffror. Man tittar ned i sitt dockhus där söta pixelfigurer knackar kod och rensar buggar. Eventuella vinster plöjs ned i nya projekt, mer kompetent personal och större lokaler.

”Game dev story” är ingen realistisk studiosimulator, inte på långa vägar. Ändå kände sig ”Bulletstorm”-regissören Adrian Chmielarz tvungen att gnälla lite:

– ”Game dev story” handlar lika mycket om verklig spelutveckling som ”Brokeback mountain” handlar om en skidolycka i Aspen, säger han till Kotaku.

Det är att missa poängen.

För även om spelutveckling är en långt mer komplicerad process gör ”Game dev story” ett utmärkt jobb med att imitera väsentliga delar av den. Vi vet exempelvis hur mycket Metacritic-snitt betyder för både stora och små spelstudior. Ibland känns det som att det är det enda de pratar om. Inte bara för att snittet kan ha en effekt på säljsiffrorna, utan också av ren fåfänga. Så när de hånfulla betygen staplas på varandra i ”Game dev story” känner man sig förorättad, förolämpad och missförstådd. Man känner sig antagligen som Warren Spector gjorde när han läste recensionerna av ”Epic Mickey”.

Jag är ingen stor retrovurmare. På senare år har jag tvingats omvärdera många spel jag älskade när jag växte upp. Men ”Game dev story” är inte en påminnelse om att spelen var roligare när pixlarna syntes, det är en charmig historieskrivning från det tidiga åttiotalet och framåt. Dess gravitas är igenkänningen; kampen mellan Nintendo och Sega, stora avslöjanden på spelets motsvarighet till E3-mässan. Om det finns en kollektiv bild av hur spelvärlden byggdes, konsol för konsol, gör ”Game dev story” en alldeles utmärkt kopia av den.


Prenumerera på kommentarer Kommentarer | Trackbacks |
Taggad med:



Kommentarer ( 6 )

Fantastiskt Iphone-spel. Bästa spelet till plattformen i år, enligt moi. som jag skrev på AB-bloggen:

”Jag kunde inte lägga ifrån mig min iphone efter att ha installerat Game Dev Story. Blev fruktansvärt besviken när mitt tidsresar-mmo Chrono Crisis inte slog igenom bland kritiker och enormt stolt när min 64-bitskonsol Awesomator 2000 åt 20% av den stationära marknaden.”

  (Quote)

Jimmy Håkansson den 21 Dec 2010 klockan 22:25

Fantastiskt roligt spel som jag hade väldigt kul med. Synd bara att det tog slut så fort, jag ville köpa ännu större lokaler och hyra ännu mer folk, ja ja. Det kanske kommer en uppföljare…

  (Quote)

Hugo den 22 Dec 2010 klockan 08:22

Årets bärbara spel imo! :)

Det finns ju tydligen Game Dev Story 2. Hoppas de översätter den också :)

  (Quote)

Johannes den 22 Dec 2010 klockan 08:34

Jag skrev just ett blogg inlägg om hur jag upplever realismen i Game dev story, kolla min länk!

  (Quote)

Fredrik Henriksson den 11 jan 2011 klockan 23:28

Skriv en kommentar


XHTML: Följande taggar är tillgängliga: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


© Copyright 2013 Blog 'em up .