tidskriften

Ingen kunde tro det för bara ett år sedan – än mindre för två år sedan när Spelsverige låg i ruiner – men våren 2011 exploderar svensk spelmedia. Sveriges Radio och MTG tar spelen ut på radiovågorna, Bonnier siktar högt med en ny papperssatsning, spelbloggosfären fattar som brukligt eld. Och nu: Fienden. En speltidning som hellre sätter sig på tvären än i led.

Om ambitioner är något att gå efter kommer Fienden inte bli bara ännu en speltidning, för även om ”kulturtidskrift om spel” och självsäkra punchline-citat kanske ringer falsk i mångas öron finns det anledning att tro att det här kan bli alternativet svensk spelpress länge saknat.

Blog ‘em up har talat med fienden.

Vilka är ni?
Alfred: Vi är ett par av likdelarna som blev kvar när Super PLAY styckades upp. Nu har vi kommit tillbaka för att hemsöka er.

Johan: Men våra vänner kallar oss Johan Martinsson och Alfred Holmgren.

Vad är Fienden?
Alfred: Fienden är det som händer när man gör verklighet av alla dessa drömmar och löften som alla dessa bittra spelkritiker gått och mumlat om i alla dessa år.

Johan: Fienden är Sveriges första kulturtidskrift om spel. Fienden är också den fysiska manifestationen av min och Alfreds idé om den perfekta speltidningen. Den innehåller inga recensioner, inga förtittar, inga resereportage finansierade av spelutgivare som ser utgiften som en chans att förklä reklam till redaktionellt material – och inga retroartiklar om Final Fantasy. Däremot innehåller den artiklar, analyser och grepp som du inte kan hitta någon annanstans. Inte på bloggar, inte på spelsajter, inte i andra speltidningar.

alfred_fiende

Alfred Holmgren.

Varför behövs Fienden?
Alfred: För att ingen annan vågade. För att spelvärlden, och speljournalistiken, är så jävla självbelåten. För att det behövs någon som är i ständig opposition.

Johan: Dessutom behövs någon som skriver om spel på ett nytt sätt, med en ny infallsvinkel. Vi tänker skriva om spel som kulturprodukter, snarare än leksaker. Spel är inte något som  enbart duger till att ha skoj med – det kan också tala till oss som tänkande och kännande varelser. Spel kan förändra, förbättra eller förstöra riktiga människors liv, vilket flera av  artiklarna i vårt första nummer bevisar.

Varför startar ni en papperstidning år 2011? Har ni som mål att försätta er i personlig konkurs?
Alfred: Om det var målet hade vi startat en speltidning riktad till casualspelare istället.

Johan: Lyckligtvis tror jag att min och Alfreds idé om den perfekta speltidningen är exakt den idé som man faktiskt kan göra en speltidning av år 2011. Fienden är en tidskrift som helt handlar om att låta läsaren uppleva något av det, enligt mig, bästa som finns: att sätta sig i en bekväm fåtölj, ta upp en tidning, känna dess tyngd i mina händer och lukten av dess sidor, se genomarbetad typografi och vackra fotografier – och sedan dyka ner i en lång, spännande och unik artikel som någon har arbetat med i veckor, som har bollats fram och tillbaka mellan redaktörer och slipats så nära perfektion som möjligt. Det är en upplevelse som du aldrig skulle kunna få på nätet.

johan_fiende

Johan Martinsson.

Bonnier finansierar nya speltidningen Laser och SR producerar spelprogrammet P3 Spel. Svensk spelpress exploderar, men varför just nu? Och hur kommer Fienden att stå sig i konkurrensen?
Johan: Jag ser det bara som en helt naturlig del av utvecklingen för spelmediet och dess bevakare. Att P3 Spel nu finns är till exempel jätteroligt, något som säkert kommer att öka acceptansen för spel, och som därför är en bundsförvant snarare än en konkurrent. När det kommer till konkurrensen från andra speltidningar så funderar vi inte så mycket över den. Vår ambition är inte att vara Sveriges bästa tidskrift om spel, utan Sveriges bästa tidskrift, punkt. Och vi förstår att detta i mångas öron kan låta som en omöjlig ambition, men för oss är det precis den ambition vi tycker att spelmediet förtjänar. Det är ju fantastiskt egentligen, en kulturprodukt som låter en agera själv! Potentialen är ändlös! Egentligen borde alla spela spel. Och ibland dyker det faktiskt upp spel som alla borde spela, som kan göra dig till en bättre människa och få dig att förstå mer om dig själv och andra. Många av dem blir, lustigt nog, knappt omnämnda i traditionell spelmedia, men i Fienden kommer de tillägnas precis så många spaltmeter som de förtjänar. Samtidigt är vår tanke att varje artikel ska vara berättelse som är så stark att vem som helst, till och med någon som inte är intresserad av spel, ska kunna läsa den med stor behållning.

Speljournalistik anklagas ofta för att ha mer gemensamt med reklam än med journalistik.
Alfred: Det stämmer bra att reklam har mer gemensamt med speljournalistik än med journalistik. Men det känns främmande att förknippa Fienden med den klassiska definitionen av ”speljournalistik”. Det finns inte särskilt många beröringspunkter. I första numret skriver vi nästan uteslutande om företag och företeelser som aldrig skulle ha kunnat kosta på sig traditionell reklam.

Johan: Det låter som en relativt rimlig anklagelse, och det är en annan anledning till att vi har startat Fienden. Vi gör en speltidning där det enda som räknas är hur vi ska göra varje nummer så fantastiskt som möjligt. Vi kommer aldrig att ta några innehållsrelaterade beslut baserat på kommersiella grunder.

Vad anser ni om dagens speltidningar?
Alfred: Jag tycker att Aftonbladet är en väldigt stark speltidning. Sedan får vi se, Laser verkar ju ha stora visioner.

Johan: Jag har svårt att intressera mig för dem. Vilket är underligt. Jag är ju den mest spelintresserade människan jag vet! Mina dagar ägnar jag åt att spela spel, skriva om spel, tänka på spel och prata om spel. En del av mina nätter ägnar jag åt att drömma om spel. Så varför orkar jag på sin höjd skumma mig igenom speltidningar? Jo, för att jag har hört allt förut. Jag har hört åsikterna förut, läst om de klassiska spelen förut, och blivit hajpad på den där kommande förstapersonsskjutaren förut. Det är min tro att många känner likadant, och det är bland annat för dem som Fienden finns.

Ni var båda väldigt tongivande i Super PLAY – Alfred som redaktörschef och Johan som framstående skribent. Vad hände efter att tidningen lades ner?
Alfred: Vi har planerat Fienden i det fördolda samtidigt som vi slitit med Aftonbladets storsatsning på spel (där ju även ni ingår, våra kära vapenbröder). Inte en sekund har gått till spillo.

Johan: Jag tror att ungefär samma tankar dök upp i mitt och Alfreds huvud när Super PLAY lades ner: att det här var vår chans att göra en tidning utan att behöva bry oss om de begränsningar som en kommersiellt driven speltidning ofrånkomligen dras med. Personligen ser jag nedläggningen som mitt genombrott som speljournalist. Så fort jag slutade tänka inom ramarna för traditionell speljournalistik kändes allt så mycket lättare. Jag kläckte liksom fler artikelidéer på en helg än vad jag hade gjort under mina första fem år i yrket. Och då fanns det förstås ingen återvändo. Efter några månader vågade vi vädra våra idéer för varandra, och sedan dess har det varit en lång, utmanande och fantastiskt spännande resa. Vi har många att tacka för att Fienden har gått från en knappt synlig prick i horisonten, till något som snart är över oss. Så jag passar på att säga tack.

Vad kommer ni att ta med er från Super PLAY och vad är för evigt begravt?
Alfred: Jag kommer ta med mig pengarna. Det känns fint att alla miljarder Hjemmet Mortensen pumpat in på mitt konto genom åren nu ger liv åt något så vackert som Fienden. Det finns fler saker också, men dem får vi inte berätta om.

Hur stor publik förväntar ni er för en kulturtidning om tv-spel då?
Alfred: Besöksrekordet på Aftonbladet Spela, där vi alltså skriver till vardags, är 307 000. Men vi vill absolut inte framstå som arroganta, så vi säger 306 000 istället.

Hur tror ni svensk spelmedias framtid ser ut?
Johan: Ljusare nu.


Prenumerera på kommentarer Kommentarer | Trackbacks |
Taggad med: , , , ,



Kommentarer ( 30 )

*tecknar pren*

  (Quote)

Tommy Rydling den 05 Apr 2011 klockan 11:13

Mycket intressant. Kommer helt klart kolla in första numret när det dyker upp.

  (Quote)

Dan Bourghardt den 05 Apr 2011 klockan 11:17

Välkomna!

Jag köpte ert första nummer online så fort er webbsida började fungera. Är jag först i Sverige? Har saknat SP-vibben och håller tummerna för Fienden!

  (Quote)

Christofer Martin den 05 Apr 2011 klockan 11:28

Har också beställt det första numret nu. Det hela låter väldigt intressant och det blir spännande att se om resultatet motsvarar det tuffa snacket. ;)

  (Quote)

Farbror Atlas den 05 Apr 2011 klockan 11:37

Tecknat en stödprenumeration. Allt för konsten!

  (Quote)

Linus den 05 Apr 2011 klockan 11:46

Det här ska man ju hålla ett par ögon på. Bra initiativ.

  (Quote)

Kilman den 05 Apr 2011 klockan 12:28

Prenumeration tecknad!

  (Quote)

Ola den 05 Apr 2011 klockan 12:34

Jag gillar!

  (Quote)

Voxbrallan den 05 Apr 2011 klockan 12:42

Stora löften. Men spännande löften likväl. Nåt att se fram emot.

  (Quote)

Johan Eklund den 05 Apr 2011 klockan 12:52

Fan vad glad jag blev när jag läste detta!

Välkomna tillbaka, grabbar. Som jag saknat er.

  (Quote)

Stereo/Kelet den 05 Apr 2011 klockan 13:00

Låter intressant, har alltid velat ha en speltidning med bara reportage. Tyvärr låter det lite väl pretto och allvarligt.

Edit: Köpte ändå en prenumeration, då jag oavsett kvalité uppskattar initiativet.

  (Quote)

Jon den 05 Apr 2011 klockan 13:08

Fy satan vad jag längtat efter något sånt här. Stödprenumeration tecknad!

  (Quote)

Viktor den 05 Apr 2011 klockan 13:53

Jag väntade mig faktiskt något sådant här. Får mig att tänka på Killscreen som startades i amerikat för ett tag sedan.

Lycka till! Jag är på första numret :)

  (Quote)

PimPim den 05 Apr 2011 klockan 14:01

Grymt härligt att läsa! De två intressantaste speljournalisterna imo!

  (Quote)

MB den 05 Apr 2011 klockan 14:03

Kan bli det mest läsvärda ever, typ. Är visserligen pank (Tele 2 stänger av min mobil imorgon), men en prenumeration står högt, väldigt högt – så fort jag har pengar. :)

  (Quote)

niklas den 05 Apr 2011 klockan 14:04

Jag citerar mitt twitter-jag:

Är klart rörd över mottagandet. Hittills har Sverige visat att de behöver och förtjänar en kulturtidskrift om spel.

För alla som har beställt vill jag poängtera att tidningen alltså kommer att anlända inom en vecka efter att den är släppt. Ni kommer därmed ha den i slutet av April, om inget oförutsett händer. Tills dess kommer vi med mer info och uppdateringar på vår blogg.

Kan för övrigt meddela att Sveriges förste Fienden-prenumerant, en av flera som var förbluffande kvicka, har gjort sig hörd i den här kommentarstråden. Vi ska se om vi inte kan hitta på något extra för dig.

  (Quote)

Johan Martinsson den 05 Apr 2011 klockan 14:34

Det bådar för en intressant framtid. En riktigt riktigt intressant framtid.

Sådant gillar vi.

Nice att gamla SP rävar som Alfred och Johan slår sig ihop och gör något eget och nytt.

Förhoppningsvis är detta precis vad Spel-Sverige behöver för att växa och bli bättre.

Jag hoppas att ni kommer ha kvar gamla nummer en lång tid då jag nog vill läsa i alla fall första numret. Men har väldigt dåligt om kontanter i dagsläget.

  (Quote)

Henrik (Deculture) den 05 Apr 2011 klockan 23:57

Gjorde min dag.

  (Quote)

Ivalice den 06 Apr 2011 klockan 09:26

Är det hitler och någon gestapo officier som ligger bakom tidningen? Ni borde klart lagt in bättre bilder på er själva om ni nu vill visa era ansikten med tidningen. Brrrr

  (Quote)

Kalle den 06 Apr 2011 klockan 18:16

Fantastiskt initiativ – ser fram emot första numret. Men i ärlighetens namn känns det rätt unket att ni hyllar Aftonbladet för deras ”spelinsats”. Jag gillar Spela!, men det är som att låta folk från Capcom recensera sina egna spel.

Jag påpekar detta eftersom ambitionerna verkar vara skyhöga – ”en kulturtidskrift om spel” utan ”resereportage finansierade av spelbolagen” [sic].

‘Nuff med gnället. Ska bli fint att läsa och har redan förbeställt första numret.

  (Quote)

Kalle Wiklund den 08 Apr 2011 klockan 00:18

Jobbar över påskhelgen och unnar mig en prenumeration.

  (Quote)

Sebastian den 19 Apr 2011 klockan 08:31

Så. Nu har även jag skrivit upp mig på en stödprenumeration.

  (Quote)

Jimmy Håkansson den 19 Apr 2011 klockan 16:04

JA! Mina två favoriter ifrån Super Play! Fan vad underbart att det kommer en tidning med bara er två! YES! ÅH! UNDERBART!

Dina texter är alla helt otroliga Johan! En stor applåd till dig! Kan du inte fortsätta göra coola trix videos med din bror dessutom? Mycket uppskattade.

  (Quote)

Abrahamson den 28 Maj 2011 klockan 08:50

Jag älskar spel men känner inte alls att jag hittar något av intresse i kommersiella speltidningar. Men nu fylls jag av hopp, tecknade en prenumenation så fort jag hörde talas om ert initiativ idag. Ser fram emot mycket intressant läsning

  (Quote)

mikael den 16 Jun 2011 klockan 13:56

Skriv en kommentar


XHTML: Följande taggar är tillgängliga: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


© Copyright 2013 Blog 'em up .