paper_rocket

Nintendo tycker inte om Kristina Pettersson från Höganäs.
Chefen Reggie Fils-Aime säger till Gamasutra att Nintendo inte vill göra affärer med ”garageutvecklare”. Ett absurt och kategoriskt utspel som gör skillnad på idéer och idéer.
Var inte Markus Persson alldeles nyligen en av dessa ”garageutvecklare”?
Nintendos irritation och oro över att förlora sina värdefulla tätposition på den globala spelarenan är nästan komisk.
Kristina Pettersson från Höganäs är en hobbyutvecklare som alltså inte räknas, enligt speljätten från Kyoto.

Apple resonerar som bekant annorlunda.
Petterssons charmiga Paper Rocket – där man styr ett rymdskepp genom förrädiskt täta korridorer – fick App Store-premiär häromdagen.
Det lustiga är att Kristina Petterssons designfilosofi på många sätt påminner om Nintendos. Kanske beror det på att hon älskar gamla Game & Watch-spel.
– Jag hade lekt med funktionerna i Iphone som gör att man kan läsa av lutningen på telefonen. Jag visste från början att jag ville låta spelaren styra genom att luta telefonen eftersom det är något som alla kan förstå – inte en massa knappar eller andra svåra kontroller. Att det sedan blev ett ”överlevnadsspel i pappersrymden” berodde nog på att det första jag ritade till spelet råkade vara en raket. Resten bara växte fram runt det.
Vad inspirerade till den handtecknade stilen?
– Jag ville att Paper Rocket skulle kännas ”hemmagjort” helt enkelt. Det är en ganska svår känsla att förmedla när man håller i en högteknologisk telefon, men jag tycker att det funkar ganska bra. Den andra delen av sanningen är att jag helt enkelt inte kan rita snyggare, haha!
Vilken bakgrund har du?
– Jag har jobbat inom flygbranschen i större delen av mitt liv. Att göra mobilspel blev en fix idé för ett par år sedan, och på den vägen är det.
Vilka andra spel är dina favoriter?
– Jag spelar väldigt lite spel faktiskt – på senare år har det blivit en hel del Guitar Hero. Förr spelade jag det mesta inom Game & Watch. Snoopy Tennis och Mario Bros nötte jag ut helt. Gud, Snoopy Tennis – jag måste köpa det igen!
Vilka är dina förebilder i spelvärlden?
– Alla små utvecklare är förebilder. Jag vet själv hur enormt mycket arbete det krävs för att släppa bara ett enkelt spel på egen hand. När du tror att du är färdig så visar det sig att du glömt musik, ljudeffekter och grafik.
Hur många är ni som jobbar på Game Division?
– Det är bara jag. Jag driver ett företag som heter EMTC Aviation AB som säljer reservdelar till flygplan bland annat. Game Division är precis som namnet antyder en liten division inom EMTC – som också bara har en anställd, det vill säga jag!
Hur får du ekonomin att gå ihop?
– Jag gör det här lite vid sidan om så jag är inte beroende av att Paper Rocket måste sälja stora volymer. Det går dock faktiskt långt över förväntan just nu – jag är otroligt glad över att så många vill spela mitt spel! För att lyckas på heltid måste man nog hitta ett bra grundkoncept och sen lyssna på sina spelare – försöka anpassa spelet utefter deras önskemål. Det är så jag jobbar nu med Paper Rocket – jag försöker hitta gemensamma nämnare som folk efterfrågar.
Vad händer härnäst?
– Jag jobbar på nästa uppdatering av Paper Rocket. Jag lägger till Game Center-leaderboard och achievements, en pausfunktion, möjligheten att kalibrera så att man inte behöver hålla telefonen vertikalt för att spela om man inte vill. Plus en hel del annat. Efter den uppdateringen så blir det ett nytt spelläge, antagligen med en story! På längre sikt blir det nog ett nytt spel, men just nu är det fullt fokus på Paper Rocket.

Och för sju kronor får spelarna själva avgöra om Kristinas spel är tillräckligt bra. Man kan förstå att spel som Paper Rocket känns som ett stort och mörkt och hotfullt moln på Nintendos horisont. De har inte längre monopol på goda idéer.


Prenumerera på kommentarer Kommentarer | Trackbacks |
Taggad med:



Kommentarer ( 6 )

Jag tycker då det är tragiskt att Nintendo går ut och säger sånt, det enda logiska jag ser som anledning är just det du nämner i slutet av texten, att de ser de här ”garageutvecklarna” som hot. Men varför inte omfamna de här små istället? Nintendo själva verkar ju inte ha mycket att komma med nu för tiden jämfört med förut. Trots att deras maskiner och flera spel ändå säljer som smör kanske det är läge att släppa in andra också, jag tror det skulle gynna de ännu mer i längden.

Tycker själv att det här Paper Rocket ser intressant ut, definitivt värt sina sju kronor, och är säker på att det hade varit intressant för många andra där ute som chansen inte är lika stor för att uppmärksamma spelet. ”Garageutvecklarna” förtjänar all cred i världen, fortsätt med det ni gör, det gynnar alla i spelvärlden. Ja, förutom Nintendo då, men det gör i så fall detsamma.

  (Quote)

André Lundahl den 18 mar 2011 klockan 19:34

Lite kul att Nintendo har den inställningen. Om de haft det i början/mitten av 80-talet kan man fråga sig om de hade börjat samarbeta med Rare överhuvudtaget…

  (Quote)

Thomas den 20 mar 2011 klockan 02:27

Nintendos inställning till detta har irriterat mig länge nu. Man har kommit med flertalet märkliga uttalanden nu, som att alla dessa billiga spel som finns tillgängliga på App Store är ett ”hot mot branschen”.

  (Quote)

Kilman den 30 mar 2011 klockan 23:31

Skriv en kommentar


XHTML: Följande taggar är tillgängliga: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


© Copyright 2013 Blog 'em up .