toys-top

2009 sprang ”Canabalt” längs rasande hustak och rakt in våra hjärtan. Genom att bara utnyttja en enda knapp var ”Canabalt” en reaktion mot onödigt komplicerade spel och skapade en ny våg av avskalade indiespel. När Experimental Gameplay Project anordnade en vänskaplig tävling så valde de att öka insatsen från en knapp till – japp – ingen knapp. En av dem som antog utmaningen var Christoffer Hedborg med spelet ”Toys”. Ett spel som vill få dig att se saker – framförallt kuber – ur nya perspektiv.

- Jag har alltid tyckt att det är roligt att designa med tekniska begränsningar i åtanke, säger Christoffer Hedborg. Det motiverar mig att tänka kreativt. När jag bestämde mig för att utveckla något till tävlingen så funderade jag ett tag på att använda någon mer avancerad form av input från spelaren, som till exempel med en mikrofon eller webbkamera. Men jag beslutade mig ganska snabbt för att istället satsa på något enkelt som alla har tillgång till.

Resultatet blev ”Toys”, ett pusselspel som leker med perspektiv och förutbestämda uppfattningar. Genom att röra på musen flyttar och roterar du ett antal kuber i ett tredimensionellt tomrum för att skapa ett Rubiks kub-liknande mönster.

- En av de saker som jag ville experimentera med i ”Toys” var perspektiv. Jag undersökte olika sätt att ljussätta kuberna och testade olika kameror för att se vilken som bäst kunde avgöra vart i djupet kuberna låg. Det som visade sig vara svårast under utvecklingen av spelet var att bygga pussel som inte var för svåra men fortfarande utmanande. Det var inte heller lätt att bygga dem på ett sådant sätt att spelaren kunde förstå hur han eller hon påverkade det med musen.

hedborg

När Independent Games Festival i San Fransisco började ta emot bidrag till årets student-showcase testade Christoffer att skicka in ett par egna spel, däribland ”Toys”. Strax därefter kom beskedet: ”Toys” var en av mässans vinnare och blev dessutom nominerad till årets studentspel.

- Det känns otroligt att ha vunnit ett pris. Framförallt det här priset. Sedan jag blev intresserad av indiespel så har Independent Games Festival alltid varit målet på horisonten. Jag hade verkligen inte räknat med att något av mina bidrag skulle gå så här långt eftersom jag visste vilken hög standard pristagarna och de nominerade spelen har. Att gå samma väg som den mod som senare blev ”Portal”, för att inte tala om ThatGameCompanys första spel, känns helt otroligt. Utöver det är det väldigt kul att få berätta för mina vänner och släktingar om priset. Då förstår de att jag inte bara har suttit och spelat spel framför datorn.


Prenumerera på kommentarer Kommentarer | Trackbacks |
Taggad med: ,



Kommentarer ( 10 )

Yay Christoffer! Grattis. Ex-Ludus Obscura in the house!

  (Quote)

Patrick Sandoval den 22 Feb 2011 klockan 08:59

Oj, det hade jag ingen aning om. Coolt.

  (Quote)

Jimmy Håkansson den 22 Feb 2011 klockan 09:10

Vad är grejen med de här jättestora glasögonen alla människor har nuförtiden? Är det ironi? Är inte ironin död? Om det är ironi är det inte jobbigt att vara ironisk hela dagen? Eller har de flera bågar och byter när de ska vara ”sådär tokroliga”. Frågor, frågor, frågor… :(

  (Quote)

Aloysius den 22 Feb 2011 klockan 11:47

Hej Patrick! Länge sedan.. anything! Är fortfarande lite sugen på att försöka få igång något som Blandsaft, men vi var få och en smula för lata. Hur går allt för dig, något nytt om Interim? Såg att du hade uppdaterat Ludus Obscuras facebook sida med lite små trevliga små tips då och då. Vet du vad det ska bli av Ludus, det är en spännande teaser där just nu!

@Aloysius
Hahaha, ett antal kompisar har länkat mig till den här videon: http://www.youtube.com/watch?v=EVcyNANK5cY

  (Quote)

Christoffer Hedborg den 22 Feb 2011 klockan 13:38

Pfft, våldtäktsglasögon har inget att sätta emot pedofilskägget:
http://www.youtube.com/watch?v=15S0g8pG6HU

(på tal om ämnet och att hålla sig till det)

  (Quote)

Jimmy Håkansson den 22 Feb 2011 klockan 13:58

Det tog ett par nivåer innan man förstod sig på kontrollen ordentligt. Men när den satt kändes det helt rätt. Lättsamma pusselspel är helt klart underskattade.

Grattis till priset, Hedborg!

  (Quote)

PimPim den 22 Feb 2011 klockan 14:25

Tyckte styrningen kom ganska naturligt väldigt snabbt. Smart och underhållande.

Och grattis!

  (Quote)

NuYu den 22 Feb 2011 klockan 23:31

Rätt skoj, men det mesta av det är tyvärr en rehash av ett Flash-spel.

  (Quote)

MB den 24 Feb 2011 klockan 23:56

Hedborg: Blandsaft är kanske lite svår att driva bland alla stora utvecklarforum. Jag tror att det blir enklare om vi skapar en tråd på TIGForums och bara snackar på svenska och exkluderar alla andra. Det behöver inte vara så ordnat. En lång tråd om allt möjligt vore tillräcklig.

Jag vet inget om Ludus tyvärr. Jag tror att det är bara samma startsida som inför lanseringen.

Det går lååååångsamt med Interim. Alla glada amatörer måste väl kämpa igenom en sån svår och seg period. Vem skulle tro att det var så svårt att göra ett spel?

  (Quote)

Patrick Sandoval den 02 Mar 2011 klockan 15:25

Skriv en kommentar


XHTML: Följande taggar är tillgängliga: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


© Copyright 2013 Blog 'em up .