mortalkombatxray

Filmen Romeo Must Die är ihågkommen av två anledningar; Ett: Det var den sista filmen som Aaliyah medverkade i innan hon omkom i en flygolycka; Två: Den hade slagsmålsscener med datoranimerade röntgenklipp som visade hur Jet Lis karatesparkar malde ryggkotor till märgpuré. När Mortal Kombat-utvecklarna elva år senare lägger ett smörpapper över Romeo Must Dies röntgeneffekter så gör de det med samma barnsliga entusiasm som om de hade hittat botemedlet till cancer.

– The x-ray attack is the most brutal attack we’ve ever had in Mortal Kombat – and it’s something we’re very proud of, säger John Edwards, spelets lead designer, när han får tala om det viktigaste som hänt Mortal Kombat-serien sedan animerat blod: animerade skelettkrossarsekvenser.

Sekvenser där tiden saktas ned och bilden zoomar in för att visa exakt hur mycket skada du har orsakat. Den goda smakens försvarare lär få en field-day – för att inte tala om den dåliga smakens bundsförvanter. Här någonstans vore det rimligt att diskutera prioriteringar. På tv-spelsforumet Loading skriven en användare ”Kan de inte fokusera på Gameplay än sånt här skräp?”. Några poster där under är det någon som sätter huvudet på spiken när han konstaterar att den allmänna uppfattningen om Mortal Kombat är att det är för ofint för att klassas som ett riktigt beat ’em up. Med det här inslaget gör de ytterligare en poäng av att de är underhundarnas underhundar. Och även om det med fördel går att peka finger och skratta åt dem så måste man respektera hur kompromisslöst konsekventa de är. Trots att de befinner sig längst ned i näringskedjan så har de inga intentioner att sluta gräva förrän de når jordens medelpunkt.

Eller kommer ut på andra sidan.


Prenumerera på kommentarer Kommentarer | Trackbacks |
Taggad med:



Kommentarer ( 12 )

Jag känner mig plötsligt väldigt mätt på sånt här våld.

  (Quote)

Tobias den 31 jan 2011 klockan 11:24

Inte direkt tänkt som ett försvarstal (för jag vet inte riktigt om du hyllar det här eller är kritisk) men …

Den dåliga smaken…, ja, vad är då 3D realms och Gearbox Software?

När en av utvecklarna till det spelet står som en 35-årig fjortis och fnissar åt att de döpt bellagio i Las Vegas till Fellatio så tycker jag det är värre än det här faktiskt.

Jag tycker nog ändå effekten är rätt cool. Även om den är onödig, överdriven och inte kommer rädda ett förmodligen rätt kasst fightingspel. Men sen när var Mortal Kombat något mer utöver bara våldsamt å andra sidan.

  (Quote)

Johannes den 31 jan 2011 klockan 12:48

Johannes: Grejen är att jag varken hyllar eller kritiserar det, egentligen. Visst, det är sjukt larvigt att de antagligen prioriterar det här framför mycket annat. Men samtidigt uppskattar jag hur de lyckas föra Mortal kombat till helt nya nivåer av tacky – utan att vara ironisk.

  (Quote)

Jimmy Håkansson den 31 jan 2011 klockan 14:50

Jo, men det verkar väl vettigast att koncentrera sig på de delar av spelet som folk köper spelserien för? Hade de velat göra ett ”seriöst” spel hade det ju varit bättre att göra en helt ny spelserie. Man förväntar sig vissa saker av ett Mortal Kombat-spel på samma sätt som man förväntar sig vissa saker av den senaste Åsa-Nisse-filmen.

  (Quote)

Aloysius den 31 jan 2011 klockan 15:23

Aloysius: det är knappast så att jag efterlyser ett ”seriöst” Mortal Kombat (hur skulle det se ut?). En rolig youtube-kommentar är: ”Looks cool but too unrealistic. Even a microfracture would cause extreme pain to any person that he/she can’t even stand up much less fight..”

Man spelar inte ett spel med kentaurer och fyrarmade demoner och förväntar sig realism. Men jag tycker definitivt att det är intressant att se hur Mortal kombat-utvecklare resonerar.

  (Quote)

Jimmy Håkansson den 31 jan 2011 klockan 15:38

Haha åt ”too unrealistic”. :)

  (Quote)

Aloysius den 31 jan 2011 klockan 16:01

Det är klart helt rätt steg i Mortal Kombat-serien, det kan man inte säga annat om.
Däremot fann jag aldrig charmen med serien. Jag uppskattar inte de våldinslagen i God of War heller riktigt. Fokuserade de mer på ett stadigt gameplay än ett rent buttom mashing skulle det ha ge mig mycket mer. Men så finns det också folk som gillar det så, vad ska man göra.

  (Quote)

PimPim den 31 jan 2011 klockan 16:59

”Too unrealistic” är ju en sjukt rolig kommentar. Men det är ju precis det som är ett krav för att det ska fungera.

Det går ju inte att pyssla med den extremvåld som Mortal Kombat symboliserar utan att överdriva det förbi realismens gränser.

Jag har själv inte spelat Mortal Kombat sen del 2 i serien så jag har inte så mycket att tillföra mer än att jag tycker det ser ganska fräckt ut :D

OT: Passar på att säga att vi har länkat eran fantastiska blogg på JvsT.se och hoppas att det är okey :)

Tjo!

  (Quote)

Johannes den 01 feb 2011 klockan 10:05

Är det någon idé att ens försöka hålla det realistiskt för den delen? Det är okej för sportspel och simulatorer där reglerna för vad som går att göra är så pass klara. Däremot upplever jag att spel som försöker utföra realism upplevs mer orealistiska när illusionen bryts.
På så sätt dras jag hellre till spel som innehåller något övernaturligt. Inte bara för upplevelsens skull, utan just för att jag mer sällan blir besviken.

  (Quote)

PimPim den 01 feb 2011 klockan 14:45

Jag tycker det är fantastiskt att de gör så pass mycket ”tacky” delar i spelet att vi som inte ens uppskattar fighting får en anledning att spela det. Jag har inte lirat MK sedan del 3 på Super Nintendo och hållt mig borta från genren sedan dess för att allt är tävlingsinriktat combo-pill där man inte har en chans att njuta av annat än segern. MK ger mig allt annat ÄN segern att njuta över, och just därför kommer jag skaffa det. Sen att det är balanserat och ändå ett hyfsat fightingspel utöver det ser jag bara som bonus. Nä, här ska det krashas skallar och spottas gift. (Jag är inte våldsam av mig egentligen, men det är bara att gilla läget och ta det för vad det är). Fightingens svar på Troma liksom, ge mig mer.

  (Quote)

Ardocc den 02 feb 2011 klockan 15:48

Johannes: Passar på att säga att vi har länkat eran fantastiska blogg på JvsT.se och hoppas att det är okey :)Tjo!  

Efter ett samtal Blog ’em up-män emellan så kom vi överens: det är ok.

Ardocc: Fightingens svar på Troma liksom, ge mig mer.  

Quote of the month. Håller helt med. Kommer antagligen inte röra det här med en pinne, men jag hade antagligen blivit mer provocerad om MK fått för sig att cleana up sin act.

  (Quote)

Jimmy Håkansson den 04 feb 2011 klockan 10:11

Jimmy Håkansson: Efter ett samtal Blog ‘em up-män emellan så kom vi överens: det är ok.

Trevligt :)

  (Quote)

Johannes den 04 feb 2011 klockan 12:57

Skriv en kommentar


XHTML: Följande taggar är tillgängliga: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


© Copyright 2013 Blog 'em up .