glorg

I artikeln ”Too Many Buttons” i Escapist vädjar John Scott Tynes till sina spelutvecklande kollegor:

”Stop using so many damn buttons.”

Det är efter att ha spelat Far Cry 2 – ett spel som har stöd för upp till 31 olika knappinmatningar – som Tynes kom fram till att moderna spel är för komplicerade. I samma artikel bryter han ner Far Cry 2:s kontrollschema till beståndsdelar, eller delar stora nog att funka med en Atari 2600-kontroll som har en styrspak och en knapp. Tynes sätt att göra en extremt kontextkänslig knapp som anpassar sig till alla tänkbara lägen är, förstås, absurd. Men, den är också fascinerande. Det handlar inte så mycket som en återgång till forntidens handkontroller som det handlar om att skala ned spel till kärnan.

På årets Game Developers Conference anordnades tävlingen Gamma IV för spel som enbart gick att spela med en knapp. Och om du tycker att det låter orimligt så är det bara för att du inte har spelat fjolårets Canabalt än; ett spel där du längs takåsar springer ifrån apokalypsen och med en knapp styr dina hopp mellan hustaken. Svenska Grapefrukts bidrag till Gamma IV var Glorg, ett actionrollspel där du med en knapp navigerar en cyklop genom ett grottsystem, slåss mot monster och letar skatter. Att Glorg strippar hela Diablo-genren in på bara benen och river grafiska kulisser tills bara en knapp kvarstår kan uppfattas som syrlig kritik. Det går också att se det som en kärleksförklaring till en stoisk genre.

Ett annat svenskt bidrag var Cactus pusselspel Gamma IV – The game som ser ut som om någon fyrat av en näve fyrverkeripjäser i en svartklubb. Med andra ord: Fullkomligt briljant. Årets Gamma IV-kreationer visar att spel kan vara engagerande oavsett antalet knappar. Men än viktigare så har de något att säga till utvecklare som förbehållslöst förvandlar sina spel till kontrollhaverier:

”Stop using so many damn buttons.”


Prenumerera på kommentarer Kommentarer | Trackbacks |
Taggad med:



Kommentarer ( 4 )

Skriv en kommentar


XHTML: Följande taggar är tillgängliga: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


© Copyright 2013 Blog 'em up .