deadnationtop

Som det står skrivet (i manuset till Dawn of the Dead):

”När helvetet är fullt (och mänskligheten är sjukt less på Twillight-snygga vampyrer) så kommer de döda att vandra på Jorden.” Om du liksom Michael Gill varit vid medvetande de senaste åren så har du säkerligen också märkt den grava (bazinga!) ökningen av levande döda i filmer, serier, spel och what-have-you. AMC slängde nyligen ut den överambitiösa tevetolkningen av Robert Kirkmans The Walking Dead och Brad Pitts produktionsbolag ämnar göra storfilm av Max Brooks (Mels son, I shit you not!) fiktiva – men ack så seriösa – reportagebok World War Z om det stora zombievärldskriget. Bortsett från ett par pärlor håller den pågående zombietrenden mycket riktigt att luta mot inflation.

Playstation Network-spelet Dead Nation har egentlig mening inget av värde att tillföra genren. Storyn är lika hjärndöd som fienderna som släpar sina fötter längs dess postapokalyptiska gator. Och manuset har lika många hål i sig som en ghoul efter en välriktad automatskur; varför måste den enda personen i världen som är immun mot zombiefebern – men inte den enda som har överlevt – leta upp case zero på jakt efter ett botemedel? Dessutom har zombierna den dåliga smaken att då och då utvecklas till enorma supermutanter snarare än utmärglade kadaver.

deadnation2

Rent spelmässigt är Dead Nation inte heller något unikt. Du iakttar fältet ovanifrån, förflyttar spelpjäsen med vänster styrspak och siktar med höger, som vilket Geometry Wars som helst. Fast i nedbruten stadsmiljö och med zombier. Det är inte rättvist att bedöma Dead Nation efter vad det tillför spelmediet (Facit: det tillför spelmediet lika mycket som norska nazi-zombierullen Död Snö tillförde filmmediet), när det uttryckligen handlar om att upprepande gånger skjuta zombier i ansiktet. Och som det skjuter zombier i ansiktet. Att göra tvåspaksaction med helikopterperspektiv och zombier är den smartaste versionen av Geometry Wars-formulan sedan… Geometry Wars. I MAED A GAM3 W1TH Z0MB1ES!!!1N IT!!!1 är på sin höjd tokigt när det våldtar sig igenom spelhistorien och på vägen skjuter pixelhögar som enligt instruktionerna ska vara zombier. Dead Nation är ett magiskt samspel av presentationsvärden och belöningssystem. Dead Nation ser ut som om den har vaknat upp på fel sida om en TS Eliot-dikt med söndertrasade städer nedlusade av skräp och överbefolkade av zombier. Från ovan-perspektivet ger dig inte bara en bra överblick på sakernas tillstånd, den har också förmånen att förmedla de kvantitativa mängderna av levande döda som vill dig obeskrivligt illa. Belöningarna sedan, ju fler zombier du dödar desto mer pengar får du för att köpa nya vapen och – wait for it – uppgradera gamla. Det är beroendeframkallande till den mån att Betty Ford-kliniker kommer att behöva bygga en ny flygel för att avprogrammera Dead Nation-junkies. Som ett postapokalyptiskt avskalat Diablo för zombie-survivalister.

Och när du inte tror att det kan bli mer zombielicious så snubblar du dumactiongenrens heliga graal: samarbetsläget.


Prenumerera på kommentarer Kommentarer | Trackbacks |
Taggad med:



Kommentarer ( 11 )

Jag förstår inte riktigt… varför dra in en usel zombietitel mitt uppe i ett trevligt tema och i denna blogg? Vill ni föra fram hur uttjatat det har blivit eller hade ni ändå spelat igenom spelet och kunde lika gärna skriva om det?

  (Quote)

PimPim den 11 Nov 2010 klockan 17:24

Det lät ju bra, och trailern talade tydligt om den sköna, hjärndöda underhållning du beskrivit, Jimmy. Men så kommer PimPim och säger att det är skit. Vad ska man tro egentligen?

  (Quote)

NuYu den 11 Nov 2010 klockan 18:14

Nej nej. Klart att det bara finns en rätt åsikt! Hur skulle världen annars se ut?

Jag fick känslan av en så pass hjärndöd zombieslakt att man lika gärna skulle kunna leta sig emot ett billigare alternativ.

  (Quote)

PimPim den 12 Nov 2010 klockan 02:39

Dead Nation har kass story och usla karaktärer. Men det hindrar inte det från att vara riktigt, riktigt roligt. Kontrollen sitter som en smäck – finns inget bättre än att ladda ett rejält gevärsskott, sikta in med lasersiktet och knäppa tre zombie-huvuden med ett skott.

  (Quote)

Jimmy Håkansson den 12 Nov 2010 klockan 11:45

Ah, jag hade fått för mig att det var ett fullprisspel. Nu är det betydligt mycket mindre pengar att tala om. Då behöver det absolut inte mer än en bra kontroll för att underhålla.
Ber om ursäkt för min miss!

  (Quote)

PimPim den 12 Nov 2010 klockan 14:21

Är det så där pulpigt som det ser ut att vara? Jag ÄLSKAR explosionerna!

  (Quote)

Michael Gill den 13 Nov 2010 klockan 11:26

Nej nej. Klart att det bara finns en rätt åsikt! Hur skulle världen annars se ut?

Ibland behöver jag tydligen använda de där smilysarna.

Självklart kan man förlåta ett billigt nedladdningsbart spel för att inte ha hela paketet, men samtidigt, har inte Limbo hela paketet? Eller Shoot 1up? Just ja, det är ett shmup…

  (Quote)

NuYu den 13 Nov 2010 klockan 12:04

Gill: Buy it (tweak it, build, upgrade it)!

Nuyu: Ska man bedöma alla spel på helhetsupplevelsen så skulle tex Vanquish (ett av decenniets bästa actionspel) sågas med fotknölarna.

  (Quote)

Jimmy Håkansson den 14 Nov 2010 klockan 19:03

nån som har koll på release för dead nation?

  (Quote)

krax den 15 Nov 2010 klockan 14:48

Ibland behöver jag tydligen använda de där smilysarna.

Självklart kan man förlåta ett billigt nedladdningsbart spel för att inte ha hela paketet, men samtidigt, har inte Limbo hela paketet? Eller Shoot 1up? Just ja, det är ett shmup…  

That’s in the past now!

Tycker nog att en hundralapp för att nedladdningsbart (underhållande med brister) spel kan man släppa lite på i jämförelse med ett för sexhundra ändå. Är de däremot riktigt bra (som nämnda) så är det trevligare att lägga en liten extra donation direkt till utvecklaren istället för till mellanhänder.

Nuyu: Ska man bedöma alla spel på helhetsupplevelsen så skulle tex Vanquish (ett av decenniets bästa actionspel) sågas med fotknölarna.  

Vilket också har inträffat här och där.

nån som har koll på release för dead nation?  

Enligt Wikipedia: 1 December i Europa.

  (Quote)

PimPim den 16 Nov 2010 klockan 01:14

Skriv en kommentar


XHTML: Följande taggar är tillgängliga: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


© Copyright 2013 Blog 'em up .