facepalm

Indieutvecklare har det inte lätt alla gånger. Ta en sån sak som när Microsoft häromdagen uppdaterade gränssnittet för Xbox Live, till exempel. Många spelare insåg plötsligt att det saknades något: Det fanns inte längre någon Indie games-butik. Inte under ”Games & Demos” i varje fall, där resten av spelen ligger listade. Istället var indiespelen undangömda i en ny kategori kallad ”Specialty Shops”, längst ner i listan på dashboarden. Intill butiken där du kan köpa nya kläder till dina totalt värdelösa Live-avatarer.

Microsoft fick rätteligen ta emot en hel del kritik för dumheten. Som svar på tal skickade de ut ett pressmeddelande där de upprepade sitt uttalade stöd till det oberoende utvecklarsamhället och påpekade att indiespelen kommer få mycket mer exponering såhär. Det är en lögn. Det kommer de självklart inte alls det. Anledningen till flytten av butiken är politisk mer än någonting annat. Konsensus bland branschfolket är att de översta tio procenten av indiespelen börjat stjäla marknadsandelar från de mindre framgångsrika Xbox Live Arcade-titlarna. Under betatestningen av det nya utseendet för Live ska flera av XBLA-utvecklarna ha klagat på att indiespelen hade en alltför framträdande roll och Microsoft gav med sig.

En av många indieutvecklare som är kritiska till beslutet att flytta på indiespelen är Nathan Fouts, mannen bakom den kollektiva pseudonymen Mommy’s Best Games.

”I think it’s definitely a logical step backwards for gamers”, svarar Fouts när Blog em up mailar och frågar vad han tycker om saken. ”We have this burgeoning area of lower priced games which is now more unintuitive to find. How is that helpful? Even if it happens that some people stop by the Avatar Marketplace and then see Indie Games, it’s a lot more obvious to place Indie Games in the Games and Demos section.”

”On the flip side we do feel more Special now being in the Specialty Shop.”

Fouts har länge varit en av de mest kritiska rösterna till Microsofts behandling av indieutvecklare. Ifjol skrev han ett uppmärksammat blogginlägg döpt till ”Big fish in small pond” där han kritiserade konsoljätten för att i vissa fall roffa åt sig nästan 60% av intäkterna från spelförsäljningen tack vare det luddiga begreppet ”promotional fee” som adderades till de 30% av intäkterna som de redan var berättigade till enligt standardkontraktet. Trots att reklam och promotion för indietitlar i princip inte förekommer överhuvudtaget.

Inlägget fick ett enormt genomslag i spelmedia med följden att Microsoft kort därefter utannonserade att de bestämt sig för att slopa den extra promotionkostnaden. Men kostnaderna för att släppa spel till Xbox Live Indie Games är fortfarande höga. Och butiken är full av buggar och problem som inte åtgärdas – helt enkelt eftersom ingen på Microsoft bryr sig om de försumbara intäkter som sipprar in från tjänsten. Tidigare i år vägrade Fouts att släppa sin senaste titel, ”Explosionade”, eftersom topplistan som rankar de mest nedladdade spelen – och således är en extremt viktig reklamplats där nya spel får chansen att synas – var trasig. Den uppdaterade ibland bara någon gång per vecka, och Fouts var rädd för att missa försäljningsstatistiken från veckorna kring lanseringen då spelet uppmärksammas i media och normalt sett säljer som allra bäst.

För att överleva har Mommy’s Best Games tvingats att rea ut briljanta spel som ”Weapon’s of Choice” och ”Shoot 1UP” för kaksmulor. De är inte ensamma om att befinna sig i en sådan situation. Frågan är dock hur länge det håller. Numer är de nämligen inte bara ouppskattade – de är rentav oönskade. Beslutet att flytta indiespelen från ”Games & Demos”-sektionen och gömma undan dem bland avatarer och gamla arkadsspelsportar innebär att de utvecklare som redan kämpar i motvind får det ännu svårare att få ekonomin att gå ihop. Och Microsoft bryr sig inte det minsta. Vilket är lätt att förstå. För vem fan bryr sig om ”Explosionade” när Capcom ringer och vill sälja en demo för ”Dead Rising 2” som sannolikt kommer att dra in mer pengar i ren vinst än Mommy’s Best Games omsätter på ett år?


Prenumerera på kommentarer Kommentarer | Trackbacks |
Taggad med:



Kommentarer ( 6 )

Katastrofalt. Jag gillar den här syrliga kommentaren från en indieutvecklare:

”I’m actually surprised we didn’t end up worse than we did. At least we are 2nd on specialties and next to the Avatar store and not the the 12th tab on the specialty shop behind the various music shops (although that may change in a month when the music shops complain).”

  (Quote)

Jimmy Håkansson den 03 Nov 2010 klockan 09:48

Framtiden för folk som vill ge ut spel på egna villkor (och av egen kraft -> independent publishing -> indie) kommer aldrig vara på en plattform.

Steam är en bättre plats att söka sig till, men den är inte på några sätt bra. Det finns processer man ska ta sig igenom där också. Och företag vill plocka på sig klumpar av de kaksmulor du får för försäljningen.

PSN ska inte nämnas.

Så fort man sätter sin tillit till en plattform är man dömd att misslyckas. De som byggt plattformen och förvaltar den ekonomiskt ger blanka fan i (till viss grad) vad du som gratisåkare har att säga. De kan flytta runt dig och dina gratisspel hur mycket som helst utan att blinka. Detta är ungefär exakt vad som händer med Indie-avdelningen.

Det tveksamma i just XBLI (det efterföljande G:et är debatterat huruvida det kanske ska vara ett A istället) är att folk som betalar för att publicera blir överkörda. Betalar man är man kund, och kunden har alltid rätt…?

Till Microsofts försvar (?) ska man säga att de är handikappade rakt över brädet. De håller igång en tjänst som är 8 år gammal och hanterar den som att det fortfarande var 2002. Updateringar som tar en månad till spel som kräver instant korrigering? Röstchatt som uppdateras till 2004 års standard det här året?

Nathan Fouts och de som bygger riktiga spel borde kunna skapa sig ett ordentligt tillhåll på annan ort. Där de kan sätta egna priser och ta hur stor eller liten del de vill av kakan.

Lämna det sjunkande skeppet M/S XBLI snarast. Jag har hört att internet ska vara en ganska schysst båt att hänga på.

  (Quote)

Aglet den 03 Nov 2010 klockan 11:10

Tänkte samma sak som Aglet nämnde – skippa Xbox och kör på resterande internet istället. Först ber man om mer utrymme och då drar man ned på det istället.
Det är synd att inte få kunna spela indiespelen eftersom att man har hittat en hel del trevliga titlar. Men man vill såklart hellre se småutvecklarna komma längre än så.

  (Quote)

PimPim den 03 Nov 2010 klockan 17:57

Rent utsagt förjävligt. Sen har jag inget mer att tillägga.

  (Quote)

NuYu den 03 Nov 2010 klockan 21:24

Nothing to see here. Please move along citizen.

  (Quote)

Aglet den 11 Nov 2010 klockan 08:39

Jag såg det där. Kul att de ändrade sig. Jag tänkte skriva en uppföljning på det nästa vecka.

  (Quote)

Carl-Johan Johansson den 11 Nov 2010 klockan 14:42

Skriv en kommentar


XHTML: Följande taggar är tillgängliga: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


© Copyright 2013 Blog 'em up .