titanic

EA Spouse kan mycket väl vara en av de viktigaste bloggposterna som någonsin skrivits gällande arbetsrätt och anställningstrygghet i (framför allt den amerikanska) spelbranschen. Erin Hoffman, som senare avslöjades som källan, hade lessnat på att hennes fästman Leander Hasty tvingades till 85-timmars arbetsveckor i en crunch-period som aldrig verkade ta slut. Som grädde på moset fick de anställda ingen övertidsbetalning för sitt jobb – trots att de jobbade sju dagar i veckan och fick ledigt på söndagkvällen (om de uppfört sig ordentligt).

Erin Hoffman satte ned foten och hennes ställningstagande ledde till en lyckad stämningsansökan på närmare 15 miljoner dollar för Hasty och en grupp andra Electronic Arts-anställda. Stenhård crunch – inte sällan utan betald övertid – är dock fortfarande något av standard i spelbranschen. Också här i Sverige.

EA Louse är kanske inte en lika omvälvande – och resulterar det i någon slags rättslig process är risken stor att utfallet blir det omvända – men det är ändå en spännande inblick i en bransch där fotfolket allt som oftast beläggs med munkavle.

Läget är som sådant: Mythic Entertainment är företaget som år 2001 skapade ett av MMO-genrens största fanbärare, Dark Age of Camelot. 2006 köptes företaget av Electronic Arts. 2008 släppte man Warhammer Online: Age of Reckoning, och 2009 sorterade EA in Mythic under ett gemensamt RPG/MMO-tak tillsammans med kanadensiska rollspelsmästarna Bioware.

Någonstans i slutet av den där korta redogörelsen börjar spelmaskineriets kuggar skava mot varandra. EA-toppen John Riccitiello driver en hårdför företagspolitik som siktar på att förändra strukturerna i grunden. Problemet, eller ett av dem, är att saker och ting går lite för fort. Aktieägare är ett nervöst släkte som vill ha snabba förändringar. I höst ryktas närmare 25 procent av Electronic Arts styrkor få checka ut.

EA Louse är en av dem. En bitter soon-to-be-före detta anställd som passar på att ta bladet från munnen när hen inte längre har något att förlora. Bloggposten är textmotsvarigheten av att gå lös på kontorsmaterial med brännbollsträn. Lusen pekar på många av de excentriska egon, blodiga intriger och fullständigt inkompetenta beslutsfattare som omgivit Warhammer Online-satsningen. Sågningen är totalt kompromisslös. Personen hinner också med att dödförklara Biowares sinnessjuka MMO-satsning Star Wars: The Old Republic, långt innan det ens är släppt. Där Electronic Arts bränner miljarder (mer än vad Avatar kostade James Cameron, sägs det) på ett MMO-spel att revolutionera genren hävdar den anonyme inläggsförfattaren att det inte är mer än exakt samma gamla – fast med 20gb inspelade dialoger. Mellansekvenser och röstskådespelare som ett utanpåverk för att dölja spelets vaniljhjärta.

Texten ska naturligtvis tas med ett par nypor salt och källan kan ifrågasättas på mer än ett sätt. Men det kan också vara ytterligare en inblick i en bransch som vuxit lite för stor, lite för snabbt.


Prenumerera på kommentarer Kommentarer | Trackbacks |
Taggad med: , , ,



Kommentarer ( 5 )

Ja, EA är inte direkt kända för att göra smarta nedskärningar

  (Quote)

PimPim den 14 okt 2010 klockan 14:50

Källan har uppmärksammats av alldeles för många för att behöva tas med saltnypor. Han/hon har nämnts av bl.a. Eating Bees som bekräftar i sin text genom att säga att hon ”inte kan säga saker” p.g.a NDA.

Kan rekommendera inlägg två på den nystartade ealouse-bloggen.

  (Quote)

Aglet den 15 okt 2010 klockan 17:04

Jag jobbar gärna 85-timmarsveckor i någon månad eller två för 15 miljoner dollar. Jag lovar att inte gråta ut i pressen heller. Om någon från EA läser det här så hör av er. 8-)

  (Quote)

Aloysius den 17 okt 2010 klockan 00:04

Skriv en kommentar


XHTML: Följande taggar är tillgängliga: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


© Copyright 2013 Blog 'em up .