dreammachine_topp

De säger att drömfabriken ligger i Hollywood. Men drömmaskinen, den kommer från Skåne. Och så är den gjord av lera. Blog ’em up har snackat med Anders Gustafsson om lera, piprensare, kartong och varför han har gjort ett spel av det.

– Du har precis flyttat in i en ny lägenhet i storstaden tillsammans med din gravida flickvän. Du bekantar dig med grannarna och fastigheten men inser efter ett tag att något är fel. För att inte förstöra upplevelsen kan jag säga att spelet går mycket ut på att smygtitta. Hur mycket vet du om dina grannar? Och hur mycket vill du egentligen veta, svarar han när jag frågar honom vad hans och Erik Zarings äventyrsspel The Dream Machine handlar om.

Trots att du börjar spelet strandsatt på en öde ö har Andreas och Erik inspirerats mer av europeiska svårfilmer än Monkey Island.

– När vi skulle etablera stämningen i spelet tittade vi mycket på Roman Polanskis lägenhetstrilogi, speciellt filmen Hyresgästen. Den är väldigt europeisk på ett sätt vi gillade. Allt verkar nedgånget och mögeldoftande. Både Polanski och, vår andra inspirationskälla, David Cronenberg målar upp världar som till en början verkar normala, men när man skrapar lite på ytan börjar mörka och obehagliga element bubbla upp. De är mästare på att göra tittaren till medbrottsling till det som händer på skärmen. Du sugs in i deras perversa drömlogik och kan inte slita dig förrän det ofrånkomligen är för sent.

The Dream Machine är grå och nedgånget in i märgen. Bostadshuset där allt utspelar sig ser ut som ett stycke östeuropeiskt betongkloss och lerfigurerna som befolkar den har en, i bästa fall, obekväm uppsyn. Det hela ser ut som om en Little Big Planet-entusiast försökt visualisera en Kafka-roman med en näve trolldeg.

– Det är egentligen väldigt traditionellt scenografiarbete. Vi bygger upp små scener som vi sedan målar, ljussätter och fotograferar innan vi stoppar in dem i spelet. Förutom lera och kartong går det åt många glasspinnar och piprensare. Vi har typ klippkort på Panduro vid det här laget.

dreammachine_screen

För att inte fastna i samma fälla av antilogisk problemlösning som till slut fick hela äventyrsgenren att krypa upp i sin egen navel och självdö har Anders och Erik byggt ett system som registrerar hur många spelare som klarar av problemen. Om de hittar en flaskhals så går de in efter hand och styr upp. Dessutom lägger de ner mycket tid och engagemang åt smådetaljer som de flesta andra äventyrsspel struntar i.

– Jag har alltid tyckt att illusionen i äventyrsspel dött en smula när man försöker använda sina föremål och bara får standarsvar tillbaka. Den lilla charmiga karaktären som jag styrt genom spelet dittills, visar sig plötsligt vara en hjärndöd robot som hela tiden upprepar ”That doesn’t seem to work”. Vi vill gärna undvika det i The Dream Machine.

Därför är spelet laddat med flera dråpliga kommentarer som bara väntar på att träffa skärmen när du kombinerar fel saker. Till exempel påminner spelets huvudkaraktär att det inte är helt koscher att bryta sig in i grannens brevlåda när du försöker kombinera den med en kofot.

dreammachine_lera

Det är det digra hantverket förenat med en osviklig känsla för detaljer och som mynnar ut i en kompakt och skavande stämning som gör Dream Machine till något alldeles unikt. Det är också Anders och Eriks totala hängivenhet som har bidragit till de och deras spel har nominerats som finalister i IndiePubs spelutvecklartävling.

– På tisdag drar vi till Austin och ser om vi kammar hem något. Förutom äran finns det också lite pengar i potten. Förstapriset är 100 000 dollar och möjlighet att få sitt spel utgivet av en förläggare, om man nu vill det. Med den typen av pengar skulle vi kunna gasa på produktionen avsevärt, och kanske anställa någon. Men framförallt så skulle vi kunna sluta suga på tavelramarna och faktiskt unna oss någonting för första gången på länge. Pappa behöver nya skor liksom.

The Dream Machines hemsida kan du registrera ett konto och få tillgång till beta-versionen av spelets första kapitel. Om du har någon heder i kroppen så gör du det omedelbart.


Prenumerera på kommentarer Kommentarer | Trackbacks |
Taggad med:



Kommentarer ( 7 )

påminner mig om det där lergubbespelet med lite äventyrskänsla till PC för hundra år sedan. Typ 1994 tror jag, nån som minns vad det hette?

  (Quote)

krax den 04 okt 2010 klockan 13:39

Neverhood <3 Spelet med logisk ologik. We love it!

Nu får jag allt ta och fixa detta. Hoppas att "Gamla Bettan" klarar av det bara…

  (Quote)

PimPim den 04 okt 2010 klockan 23:45

Spelets första och andra del finns ute och hela spelet går att köpa för en hundralapp. Helt klart värt pengarna!

  (Quote)

PimPim den 29 Dec 2010 klockan 23:19

Skriv en kommentar


XHTML: Följande taggar är tillgängliga: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


© Copyright 2013 Blog 'em up .