Gör ditt dataspel_1

Med workshopserien ”Gör ditt eget dataspel” vill föreningen Mz Baltazar verka för att ställa våra förestälningar på ända – och samtidigt visa hur enkelt det kan vara att komma igång och göra egna spel. På tisdag och onsdag kväll den här veckan lät Annika Olofsdotter Bergström det dryga tjugotalet besökare bygga brädspel och fila på spelkoncept. Nästa vecka ska Nicklas Nygren, tillika indieprofilen Nifflas, lära ut grunderna i Multimedia Fusion 2. Annika grundade Super Marit och sitter nu med i Nordic Game Program samt arbetar som handledare i medieteknik på Södertörns Högskola. Nicklas är – äntligen – aktuell med spelet Night Game.

Efter att den första träffen var över tog vi tillfället i akt och satte oss ner för att diskutera spelbransch, jämställdhet och indiespel. Deltog i samtalet gjorde Annika Olofsdotter Bergström och Nicklas Nygren samt Karin Jangert från Mz Baltazar och Emma Ewadotter från HUMlab.

(samtalet är inte återgivet i sin helhet)

Det har varit otroligt spännande att följa övningen från sidan ikväll. Många roliga spelkoncept. Men ingen verkade följa Pacman-grunden?

Annika Olofsdotter Bergström: Det var det ju ingen som gjorde, och det var ju jätteroligt! Det är ju förvånansvärt ofta så att folk kommer på riktigt bra idéer. Även om de säger att de aldrig gjort spel tidigare så kommer alltid bra spelidéer upp. Ibland kan de människorna som inte alls är insatta få de mest fantastiska idéerna.Det finns en grundläggande idé om vad spel är, det är inte så svårt.


Föreningen Mz Baltazar vill luckra upp de föreställningar vi har kring teknikanvändning. Ett av sätten att göra det är att anordna workshops, den här gången i samarbete med Umeå universitet och HUMlab. Genom att ge personer chansen att ta plats i nya situationer hoppas man kunna öppna ögon – både bland män och kvinnor.

Karin Jangert: Får man det här utrymmet, oavsett om man är tjej eller kille, så kan det hända väldigt mycket med en själv och hur man förhåller sig i övrigt.

Emma Ewadotter: Att vi vinklade den här kursen mot tjejer just den här gången handlar ju om att spelbranschen innehåller väldigt många killar. Hade vi bara sagt att vi skulle köra en spelkurs tror jag att väldigt mycket färre tjejer hade hittat hit. Nu tror jag fler kände sig manade.

Karin: Sättet man brukar nå ut till människor ses ofta som neutralt, något som inte är könskodat. Samtidigt, det vi gjorde här idag, att det är en kvinna på affischen, ses som könskodat.

Varför är spelbranschen mansdominerad?

Annika: Jag tror att det beror på väldigt många saker. Men det börjar väldigt tidigt, att vi i samhället uppmuntrar killar mer att hålla på med teknik på olika sätt, och det går igen på flera olika nivåer. Vi har en inställning att teknik är grabbigt. Det finns många kvinnliga förebilder, som jobbar med spel och teknik, men de lyfts sällan upp. Det har i och för sig blivit bättre… Men sedan handlar det också om hur spelutbildningarna utformas…

Karin: …och vilket bemötande man får spelar också stor roll.

Annika: Hela vårt samhälle genomsyras ju av olika maktstrukturer. Det här är bara en del av det.

Nicklas Nygren: De flesta vill ju ha fler kvinnor i spelvärlden, men samtidigt är många killars beteende otroligt frånstötande när det väl dyker upp någon. Det är ju ett dilemma i sig.

En väldigt stor majoritet av unga tjejer spelar regelbundet tv- och datorspel. Varför är det så svårt att ta steget till att själv göra spel?

Emma: Ett enkelt svar på det är ju nästan omöjligt att ge. Tjejer är i övervikt när det handlar om spelkonsumtion, men där har vi också en fråga om hierarkier – vilka spel ”räknas”, vilka spel syns? Ibland kan man prata med folk som säger att de aldrig spelar spel – och så spelar de The Sims varje dag.

Annika: Super Marit skulle hålla en ettårig kurs i mobilspelsutveckling, och då fick vi ett mail från en person som jobbade på Microsoft som sa att han inte trodde ett dugg på idén eftersom han menade att tjejer inte ”brinner” tillräckligt mycket för programmering – och då kan man inte bli tillräckligt bra speldesigner. Så det finns en sådan attityd. Jag tror också att många tjejer tror att det bara handlar om programmering.

Är det skillnad på indiescenen och den stora, kommersiella sfären?

Nicklas: När jag var på Gotland blev jag förvånad över hur många tjejer som var där. Jag tror att indiebranschen är bättre på jämlikhet än hur det är i den storskaliga…

Emma: Ser man bara på strukturerna så är det ju mycket mer möjligt för tjejer att komma in när man slipper kämpa mot de tunga företagsstrukturerna. Man behöver inte gå igenom stålbadet för att bli accepterad som en av grabbarna. Man kan, med sin egen kreativitet, sätta ihop något eget.

Nicklas: Indieföretag kan ha en mycket bättre inställning till frågan än stora företag. I mindre team finns det nog mindre utrymme för fördomar. Det säger min erfarenhet i alla fall.

Annika: Sen får vi inte glömma att det finns män som inte har lust att arbeta i den befintliga spelbranschen heller, för att de inte gillar jargongen eller den typ av spel som produceras.

Nicklas: Jag är en sån! Jag vill inte ha grabbig stämning.

Gör ditt dataspel_2

Skulle spelen se annorlunda ut utan branschens snedfördelning?

Karin: Det är en svår fråga. De skulle nog se annorlunda ut, men kanske inte som man tänker sig. Ibland kan man ju se på marknadsföringen att om det är ett spel för en tjej, då är det rosa, fluffigt och relationer. Är det ett killspel ska du skjuta. Frågar man sedan vilka spel folk gillar så befinner sig spelen oftast inom ett brett spektra.

Nicklas: En självklar skillnad är att vi inte skulle få spel som enbart går ut på att gorillamän springer runt och skjuter saker, hur stereotypt som helst. Det kanske skulle bli lite mer Mirror’s Edge…

Annika: Om det skulle vara jämnare könsfördelning så skulle det kanske i alla fall kunna bli lite mer diskussioner, då finns det ju människor med olika erfarenheter som bidrar till nya spelidéer. Men det är svårt, dels är vi ju olika som människor – oavsett om vi är kvinnor eller män – och alla kan ju fastna i stereotypt tänk. Jag tror att det skulle vara en skillnad, men det skulle gälla hela klimatet också.

Är det bara ett problem att prata om tjej- och killspel? Löser man problemet genom att bara göra helt neutrala spel?

Karin: Jag tror man behöver både och – man ska se till att inte bara göra på ett sätt. Det är lätt att fastna i uppdelningen av kön, och jag tror att man tappar väldigt många genom att göra så. Både tjejer och killar. Men en sådan uppdelning kan ju också locka till sig – men det vore synd om det bara var så.

Annika: Jag håller med.

Nicklas: Jag försöker att alltid vara neutral. Mina spel innehåller aldrig våld och helst ska man inte kunna se om det är en tjej eller kille man styr. Och jag upplever det som att mina spel spelas av både män och kvinnor.

Emma: Det är inte ett problem att det finns tjej- och killspel, problemet är att det är olika värde på spelen. Ett sätt att spela är bättre än ett annat, det är problemet. Ett sätt att spela blir mindre värt för att det tillskrivs ”kvinnliga” attribut.

Är det här, det ni gjort idag, ett sätt att komma runt att det är så få tjejer som gör spel? Är det ett långsiktigt mål?

Karin: Ett litet steg för mänskligheten… Eller vänta…

Annika: Det är ju det som är så bra med brädspel också, för där finns det ju ingen teknik. Så när man gjort sitt brädspel så ser man att det inte var så svårt, att det kanske till och med var roligt, och då kanske inte steget blir lika långt att sätta sig vid en dator och börja testa. Man behöver i princip bara kunna vika papper för att komma igång och testa saker.

Nicklas: Det är ju det som är så bra med verktygen. Är man inte bekant med att göra spel så ska man ju inte sätta sig ner och försöka lära sig att programmera, skapa klasser och så. Så att man får sitta i tre år innan man äntligen kan börja göra sitt spel. Det är ju så skönt att kunna gå in och göra spelet direkt. Programmeringen får bli en senare fråga. Jag använder ju fortfarande Multimedia Fusion 2 när jag gör mina spel, och jag lever på det.

Super Marit finns inte längre, men idén lever kvar?

Annika: Nej, vi slutade 2007. Men Super Marit har genererat väldigt mycket, skapat många ringar på vattnet, så på ett sätt kan man väl säga att det fortfarande lever kvar. Flera har varit intresserade av att fortsätta Super Marits arbete. I Malmö sysslar man en del med sådana här frågor, håller föreläsningar och så.

Annika: Både i spelbranschen och i spelutbildningarna så ökade antalet kvinnor efter Super Marit. Det är ju inte bara vår förtjänst, men det var ju en del i allting. På Gotland har fler tjejer sökt sig till spelutbildningen. Just nu är det ganska många tjejer, fortfarande lite, men fler än vad det har varit. Det är ju något som går upp och ner också.
Det finns ingen gemensam läroplan för utbildningarna?

Annika: Nä, vi jobbade för det – att spelutbildningarna skulle ha marknadsföringsstrategier för att locka fler tjejer, men det funkade aldrig riktigt. Det kändes som att spelutbildningarna konkurrerade för mycket med varandra för att de skulle kunna samarbeta. Det finns mycket att göra… Man kan ju jobba hur mycket som helst med de här frågorna.

Mz Baltazar hoppas kunna fortsätta hålla liknande kurser vid fler tillfällen. Texten är en oredigerad version av artikeln ”Ett litet steg för oss – ett stort steg för spelbranschen”, som publicerats i Västerbottens-Kuriren.


Prenumerera på kommentarer Kommentarer | Trackbacks |
Taggad med:



Kommentarer ( 6 )

Synd att det var uppe i Umeå, annars hade jag väldigt gärna gått.

  (Quote)

Ivalice_ den 30 sep 2010 klockan 16:56

Damn, jag hade velat brainstorma där!

  (Quote)

Christofer Martin den 30 sep 2010 klockan 19:19

Ivalice, Christofer: Kom upp nästa gång! Eller styr upp det på hemmaplan! :)

  (Quote)

Michael Gill den 30 sep 2010 klockan 20:57

Kan man få vara med på en mailing list om det finns? Var med på den i februari men har missat 2 st verkar det som, ser inget om dessa kvällar i media förutom dagarna efter..

  (Quote)

Braxen den 03 okt 2010 klockan 15:16

Hej Michael.
Det blev ju bra. :)
Vi ses kanske vid annat tillfälle.
SuperAnnika

  (Quote)

Annika den 03 okt 2010 klockan 20:22

Skriv en kommentar


XHTML: Följande taggar är tillgängliga: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


© Copyright 2013 Blog 'em up .