Pincus

”I don’t fucking want innovation”

Om idéstöld är en kreativ närings högsta form av smicker, vad säger det då om ett företag som satt stölden i system – och dessutom drar in 3-4 miljarder kronor om år på det?

Där This is Vegas och All Point Bulletins monumentala Titanic-satsningar utgör den ena extremen är de nätta portionsspelen, producerade på kort tid med små utvecklarteam, den andra. Med liten insats – gärna med grafik, ljud och musik lagd på entreprenad – hög produktionstakt och hård positionering i de digitala skyltfönstren kan den procentuella vinsten maximeras i det absurda. Lägg därtill ingame-valuta med lurig växelkurs och virtuella prylar till försäljning och du har lagt beslag på alla tänkbara små strömmar. Det är en affärsapparat som lär få snålvattnet att rinna ur miljoner välskräddade Gordon Gekko-kostymer.

Det är någonstans här Mark Pincus kommer in i bilden. Pincus är chef på ett av spelbranschens allra vassaste uppstickare, Zynga (vars främsta titel är Facebook-spelet FarmVille). Han är också, enligt en före detta anställd, mannen bakom citatet ovan. På bara tre år har Pincus och hans kollegor byggt upp ett företag med över 750 anställda, en total årsinkomst på typ 3,5 miljarder kronor och en månatlig användarbas på över 233 miljoner människor. Zyngas totala värde uppskattas till närmare 30 miljarder kronor. Enligt många, inklusive personer som tidigare arbetat på företaget, kommer framgången inte från innovation och skaparglädje – den är snarare byggd på plagiat och rena idéstölder.

I en otroligt intressant artikel i SF Weekly intervjuas före detta anställda, konkurrerande spelutvecklare och gamla Pincus-kollegor om läget. Texten bekräftar det många hävdat, att den enorma succéberättelsen som är Zynga kommer på bekostnad av Slashkey (vars spel Farm Town – med närmare fem miljoner användare – ska ha legat till grund för FarmVille – ett spel med över 60 miljoner spelare) och David Maestri (som skapat Mob Wars, spelet som låg till grund för Zyngas Mafia Wars – som spelas av 45 miljoner människor). Den visar på en inställning som precist balanserar på lagens gräns, rovkapitalism där bara armbågarna sticker utanför vad som är tillåtet.

”You’re not smarter than your competitor. Just copy what they do and do it until you get their numbers.”

De stora Facebook-jättarna Electronic Arts, Playdom och Zynga stämmer varandra kors och tvärs över stöldanklagelser (Zynga är en av de som driver stämningsprocesser hårdast). Samtidigt studerar de varandras alster, strippar dem på funktioner de bedömer värda och bygger ”egna” versioner. Supersnabbt utvecklade små Frankensteinmonster som tar över statusflödet med vidriga reklamutrop. Det här är app-ekonomin dragen till sin allra smutsigaste spets.

I sina mörkaste stunder är berättelsen om Zynga som ett tankeexperiment där gamle Edge-galningen Tim Langdell placerats högst upp på en pengahög – fast på riktigt. Bilden av den cyniska kapitalisten som blir rik på andras innovation – och sedan med största sannolikhet kommer lämna skeppet precis innan bubblan brister – är svår att skaka av sig.

Frågan är bara vad konsekvenserna blir.


Prenumerera på kommentarer Kommentarer | Trackbacks |
Taggad med: , ,



Kommentarer ( 5 )

Så jädrans trist att det alltid är fel sorts personer som håvar in miljonerna.

  (Quote)

Voxbrallan den 10 sep 2010 klockan 17:34

Jag väljer att se det från den ljusa sidan. Hade inte Zynga tagit Farmville-spelarnas pengar så hade de ändå bara lagt dem på gula Blend och att ringa in till ”Dansbandskampen”. Så det var väl lika bra.

Det där med originalitet i spel är ändå rätt intressant. Det verkar som att det är mer okej att vara ooriginell ju fler kopior det finns. Ger någon ut en Super Mario-klon idag så kallas det ”ett traditionellt plattformsspel” och det dör med en gäspning i spelöknen bort men om någon gör en skamlös kopia på någon mycket färskare idé som det kanske bara finns ett spel av idag så viftas det med advokater på spelföretagen och med högafflar och facklor på forum och i bloggar.

  (Quote)

Aloysius den 10 sep 2010 klockan 18:18

hade de ändå bara lagt dem på gula Blend och att ringa in till “Dansbandskampen”. Så det var väl lika bra.

:-D

Det där med originalitet i spel är ändå rätt intressant. Det verkar som att det är mer okej att vara ooriginell ju fler kopior det finns.

indeed, gränslandet mellan tillåtna influenser och upphovsrättsbrott är säkert ett eldorado för amerikanska jursiter. Det fruktansvärt dåliga pc- och konsolspelet Blood Bowl, kokades om jag inte missminner mig ihop av just en sådan kättersk förlikning mellan två företag varav det ena (Games Workshop) ansåg att det andra (Cyanide) hade gjort en kopia av deras spel. Cyanide hade gjort ett fantasy football spel till PC som de kallade för Chaos League och det påminde onekligen mycket om Blood Bowl.
Folk med skam i kroppen kunde möjligen undra om inte GW var ute i ogjort väder eftersom de knappast uppfann principerna för football och dessutom själva hade lånat rätt flitigt eller vad sägs om de spelbara raserna elfs, dwarfs, orcs och trolls.

Ja och så gick det som det gick. Efter en massa juridiska hotbrev till höger och vänster fick Cyanide i uppdrag att faktiskt göra Blood Bowl till PC på riktigt, resultatet blev förståss något av det sämsta man har sett (jag kan rekommendera brädspelet dock, det är rätt kul har jag för mig).

  (Quote)

stoffe den 10 sep 2010 klockan 21:29

Aloysius: Ord på det. Men så är det väl egentligen inom alla genrer? Lyckas en med något nytt så kopierar andra och får en liten hacka av guldet. Detta kallas visst ”trend” i folkmun.

  (Quote)

PimPim den 10 sep 2010 klockan 23:34

Bilden! Haha, han ser ut som en tvättbjörn.

I övrigt: Pincus är en douche av bibliska mått.

  (Quote)

Jimmy Håkansson den 11 sep 2010 klockan 22:04

Skriv en kommentar


XHTML: Följande taggar är tillgängliga: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


© Copyright 2013 Blog 'em up .