m4ffe

När Geometry Wars: Retro Evolved släpptes 2005 var det som om Asteroids lämnats in på Xzibits bilverkstad. Det var retro utvecklat till neonfräsig neo-kitsch. Svenskutvecklade Magnetic Wars är, som du kanske kan räkna ut på namnet, ett Geometry Wars med magneter. Det är inte riktigt lika stilistiskt i sin minimalism men har ett par egna tricks i ärmen – och med tricks menar jag magneter.

– Vi ville ha magnetism i spelet eftersom vi trodde att det skulle vara roligt, dessutom hade vi inte sett det i något spel tidigare. Vi kom på en del olika idéer på hur vi skulle använda oss av magnetismen men till slut lät vi oss inspireras av shootern Geometry Wars, eftersom vi tyckte att kombinationen av dessa två idéer skulle fungera bra, säger Manfred Hallström om hans och Gustav Hannings spel Magnetic Wars.

Magnetic Wars fungerar som ett inverterat Ikaruga där du istället för att samla på dig fiendeskott stöter bort dem. Med axelknapparna på handkontrollen släpper du lös olika magnetiska krafter som är effektiva mot olika sorters projektiler. Det fantastiska PSN-spelet Shatter gjorde något liknande förra året då det slet upp Breakout ur graven och in i samtiden. Det som gjorde Shatter till ett av fjolårets bästa spel var att det skapade sin egen identitet separerat från sin förlaga. I fallet Magnetic Wars väger Geometry Wars arv betydligt tyngre.

Magnetic Wars går att köpa på Xbox Live Indie Games. Gillar du Geometry Wars är det 80 väl spenderade Microsoftpengar.


Prenumerera på kommentarer Kommentarer | Trackbacks |
Taggad med:



Kommentarer ( 9 )

Haha. Insane Clown Posse kan få Vanilla Ice att framstå som cool.

  (Quote)

Jimmy Håkansson den 02 sep 2010 klockan 11:23

Och jag som satt och undrade vad jag skulle slänga de microsoftpengar som blev över från Shank på. Nu slipper jag undra.

  (Quote)

Carl-Johan Johansson den 02 sep 2010 klockan 19:54

Tänkte bara tipsa alla speltuffingar om en utmanande tävling: http://gumaproductions.blogspot.com/

  (Quote)

Manfred Hallström den 02 sep 2010 klockan 20:31

Men C-J då! Shank? .____.’

  (Quote)

PimPim den 03 sep 2010 klockan 21:32

Synd att jag inte kan hålla med dig då jag kräktes lite vid introt och anser att spelet saknar tyngd och känsla. För att inte tala om att det kändes väldigt fladdrigt. Men okej, jag spelade då bara demot då.
Finns helt klart bättre beat em up-titlar än så.

  (Quote)

PimPim den 04 sep 2010 klockan 22:50

PimPim: Synd att jag inte kan hålla med dig då jag kräktes lite vid introt och anser att spelet saknar tyngd och känsla. För att inte tala om att det kändes väldigt fladdrigt. Men okej, jag spelade då bara demot då.
Finns helt klart bättre beat em up-titlar än så.  

Shank-demot är uselt jämfört med det kompletta spelet. Det är först några nivåer in i spelet som Shank verkligen lyser. Det är när tempot skruvas upp, fler fiender kastas in i smeten och du ömsom väggspringer ömsom akrobatsvingar dig mellan plattformar fram. Jag har skrivit en lite mer uttömmande text om varför Shank är fantastiskt. Du läser den imorgon.

  (Quote)

Jimmy Håkansson den 05 sep 2010 klockan 22:21

Då får jag hoppas att den är övertygande nog! :)

  (Quote)

PimPim den 05 sep 2010 klockan 23:06

Skriv en kommentar


XHTML: Följande taggar är tillgängliga: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


© Copyright 2013 Blog 'em up .