epicfailhomer

Jag nämnde This is Vegas för ganska exakt ett år sedan i en artikel som publicerades här på Blog em up, döpt till ”We need to rethink how we’re financing games”:

Det är 2006. Cyrus Lum (som alltså är en spelutvecklare och inte en Bondskurk) medverkar i en paneldebatt döpt till ”What’s Next” under Game Developers Conference. Bland de andra gästerna återfinns bland annat citatmaskinen Dave Perry, men det är Lum som snor spotlighten. Lum arbetar till vardags på Midway. Han kastar ur sig ett förvånande ärligt svar på en fråga om hur framtida affärsmodeller borde se ut:

”We need to rethink how we’re financing games.”

Citatet letar sig via tidningarna tillbaka till hans chefer. De är inte imponerade. De ger honom en verbal utskällning för vad de tycker är sensationalistisk bullshit. Sen går de och plöjer ner nästan femtio miljoner dollar i This is Vegas, ett spel som de antagligen inte kommer få tillbaka ett enda öre på nu.

This is Vegas är ett typiskt sandboxspel för ADHD-generationen. Midway tänkte sig att det skulle välla över av minispel, achievements och mikrotransaktioner för att sporra folk att göra av med ännu mer pengar. Som ett slags virtuellt mecca för alla som gillar Casino men inte orkar dra röven ända till Nevada. Pitchen var enkel: Lev i fart och flärd i staden som aldrig sover. Satsa på streetracing. Besök de hetaste klubbarna. Cruisa runt i staden med din bil. Köp collectables. Spela blackjack. Det enda som överträffade konsumtionshetsen var bristen på perspektiv och storytelling.

phpgXSQtzPMThis is Vegas har fyra års utveckling bakom sig och en investering på över 50 miljoner dollar under skalet vid det här laget, men det är inte i närheten av att vara färdigt. Det var en bidragande orsak till Midways konkurs under 2009, och hade det inte varit för Warner Bros. Interactive skulle det slutat där. Istället köpte Warner loss utvecklarna Surreal Software från Midways konkursnäste och fortsatte pumpa in pengar i projektet.

Warner insåg emellertid ganska kvickt att det höll på att spåra ur. Den sista tiden brände This is Vegas upp 250 000 dollar per månad i utvecklingskostnader och lanseringen sköts framåt gång på gång. I juni 2010 lade Warner ner Surreal Software och sparkade de flesta anställda. Resten omplacerades inom Warner Bros-koncernen. Den 24 augusti berättade de att de också hade beslutat sig för att lägga ner utvecklingen av This is Vegas.

Det är därmed ett av de tio dyraste spelen som någonsin utvecklats – var någonstans på listan det hamnar beror lite på vilka källor du använder och på hur du räknar – och det är inte ens släppt. Säg hej till ett av de största misslyckandena i spelbranschens historia.

Tyvärr är This is Vegas inte undantaget som bekräftar regeln. APB: All Points Bulletin är ett annat spel som kostat kring 50 miljoner dollar att utveckla. MMO-spelet släpptes i somras till mixade recensioner. Knappt en månad senare ansökte de skotska utvecklarna Realtime Worlds – som tidigare ligger bakom Crackdown – om konkurs. Ifall inte konkursförvaltarna hittar en köpare kommer spelet troligen att stängas ner.

Electronic Entertainment Design and Research släppte en rapport i början av 2009 som visade att bara drygt 4% av alla spel som påbörjar produktion går med vinst. Vänner av semantik var kvicka med att påpeka att nästan 20% av alla spel som därefter också släpps på marknaden gör en vinst enligt samma rapport, men misslyckandet med This is Vegas visar hur viktig den första siffran är.

Och kanske visar det någonstans också att Midway var rätt på det från början. Tills synen på hur, varför och för vem vi utvecklar spel förändras kan ju företagen lika gärna satsa pengarna på blackjack. This is Vegas är ett misslyckande, men det är ett misslyckande som sätter alla andra misslyckanden i perspektiv.


Prenumerera på kommentarer Kommentarer | Trackbacks |
Taggad med: ,



Kommentarer ( 5 )

Jag älskar faktumet att de helt okritiskt plöjt ned fantasisummor i ett spel som i sina bästa stunder ser medelmåttigt ut.

Och så heter det This is Vegas. Kan vi få ett This is Sparta-skämt på det?

  (Quote)

Jimmy Håkansson den 07 sep 2010 klockan 08:35

But this is madness!

Siffran är inte alls upprörande. När man tittar i reabackar och spellistor så kan man ofta se hur mycket spel som man aldrig hört talas om och som kommer att gå till glömska som ännu ett spel som inte kom med i gänget. Det som är sjukt är att det faktiskt finns företag som tror att de kan rädda upp något som inte gått att utveckla klart tidigare. Det är inte direkt första gången små utvecklare – eller företag i sig, har fått gå under p.g.a. de giriga storföretagen.

Tråkigt är vad det är!

  (Quote)

PimPim den 07 sep 2010 klockan 12:50

Visst är det upprörande. Jag tycker spelarna själva har någon slags ansvar också, dock. Det investeras ju i spel som This is Vegas eftersom det finns en marknad för dem, även om kalkylen är helt jävla galen. Det är lite som när Tim Schafer pitchade Psychonauts till en branschledande utgivare. En av direktörerna droppade det förkrossande citatet:

– This is really great. This is really creative. It’s too bad that people aren’t into creative stuff right now.

Ett par år senare släpptes Psychonauts och bevisade sanningshalten i det uttalandet genom att bomba den amerikanska utgivaren Majescos ekonomi tillbaka till stenåldern.

Värt att ha i åtanke för alla de som beslutat sig för att inte köpa Alan Wake baserat på någon idiotisk Eurogamer-recension.

  (Quote)

Carl-Johan Johansson den 07 sep 2010 klockan 15:34

bra sagt! och utomordentligt skrivet!

  (Quote)

ela den 08 sep 2010 klockan 11:06

Skriv en kommentar


XHTML: Följande taggar är tillgängliga: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


© Copyright 2013 Blog 'em up .