koregang

För tre år sedan skrev jag en artikel till Super Play om svenska spel som hamnat i förläggarlimbo. Jag pratade bland andra med Klaus Lyngeled som offrade drömjobbet för att göra sitt livs spel.

[Utdrag från Super Play-artikeln ”Frysta tillgångar”]

Den enda anledningen varför Klaus Lyngeled ens skickade in sin jobbansökan till Shiny var för att han älskade deras MDK. Men redan innan han hunnit börja på sin nya arbetsplats hade alla nyckelpersoner från MDK-teamet lämnat Shiny för att bilda det egna spelhuset Planet Moon Studios.

Klaus fick snart en bärande roll som karaktärsdesigner åt företagets första Playstation-exklusiva titel Wild 9. Som trots sin stiligt assymetriska serietidningsvärld fylld av brutal Earthworm Jim-humor föll på sin svajiga teknik och otidstypiska designval – sidoscrollande plattformsspel 1998 var ett big no-no. Under arbetet med Wild 9 började istället ett eget spel ta form i Klaus huvud. Ett spel som skulle överträffa Shinys känsla för sjukt. Konceptet var för bra för att glömmas bort, och att skänka det till Shiny var inte ett alternativ. Därför gjorde han det enda rätta. Han lämnade drömjobbet i Kalifornien för att flytta hem till Göteborg och påbörja arbetet med det perfekta spelet.

– Jag pitchade min spelidé till svenska utvecklaren UDS som nappade. De fixade sedan 2001 ett avtal med utgivaren CDV. Ett tyskt förlag som ville ge sig in på konsolmarknaden och då med mitt spel som debut. Eftersom CDV:s chef gillade Microsoft och tyckte att deras konsol saknade färgglada plattformsspel så började vi utveckla spelet till Xbox, säger Klaus Lyngeled.

Kore Gang blev namnet på berättelsen om trion Pixie, Madboy och Rex som lånar tre ton robotdräkt från deras galne vetenskapsman till morfar och i samma andetag räddar världen från en inomjordisk utvasion. Stilmässigt lägger Kore Gang ett smörpapper över Nightmare Before Christmas, Monkey Island och Earthworm Jim och kalkerar rakt av. Överrepresenterade inspirationskällor, ja. Sällan har någon lyckats bränna av en Burton/Schafer/Perry-kombo utan att slarva bort sin egen personlighet i processen. Men är det något Kore Gangs idiotstukade sagovärldar vadar i så är det personlighet.

Tre år in i utvecklandet av Kore Gang lanserades hype-fläskiga Xbox-plattformaren Malice helt utan att vinna gehör hos spelpublik eller kritiker. När sedan CDV sökte förlagskollegor för att tillsammans släppa Kore Gang i andra delar av världen var Malice-floppen färsk i allas minne. Ingen var beredd att satsa på ett nytt plattformsspel till en konsol som uppenbarligen inte hade rätt målgrupp. När CDV bestämde sig för att dra sig ur projektet öppnade sig marken under Klaus fötter. Och det blev värre – UDS blev uppköpta av konkurrenten Daydream.

– Daydream höll UDS vid liv bara för att vi skulle kunna bli färdiga med Kore Gang. Men 2005 la de ned UDS helt och hållet för att istället hjälpa Kore Gang-teamet att komma på fötter som den fristående utvecklaren This Side Up. Medan Daydream fortsatte att äga rättigheterna till Kore Gang.

Efter några svåra hundår av förlagsstrul skrev This Side Up till slut kontrakt med utgivaren Playlogic. Allt var fixat. Nu var det bara att vänta in pengarna. Men pengarna kom aldrig. Daydream, som hade sålt in Kore Gang till Playlogic, hotade med stämning, men konflikten löste sig utanför rättssalarna då Playlogic gav tillbaka rättigheterna till Daydream tillsammans med en ursäktande summa pengar. En nota som This Side Up inte fick se skymten av.

– Jag gav upp efter det. Orkade inte med det längre.
Det största misstaget som begicks var enligt Klaus konsolvalet.
– Xbox hade inte samma målgrupp som Kore Gang. Om vi hade utvecklat spelet till Playstation 2 så hade det antagligen varit släppt idag.

Vad tänker du när du ser tillbaka på allt?
– Det är klart att jag är ledsen och arg å hela teamets vägnar som la ner så otroligt mycket tid och energi i spelet. Jag kan känna att det är svårt bara att prata om det. Man har lagt det bakom sig.

När Klaus berättar om sin tid på Shiny speglar han stämningen som branschen befann sig i. Det var en industri som ville göra upp med sitt förflutna och gå vidare. Bort med det gamla och abstrakta, in med nya; konkreta idéer som gör sig i Power Point-slides.

–Dave Perry fattade att branschen började byta fokus, från det färgglada till det mörka. När jag började på Shiny så satt jag på nedervåningen och arbetade med det Disney-söta Wild 9. På våningen ovanför oss satt Messiah-teamet som uteslutande bestod av gravallvarliga och illaluktande gothare.

Klaus teori är att man inte kan sälja humor och värme i lösvikt på samma sätt som cynism och kyla. Det blir inte tydligare än när en av vår tids största plattformshits Jak & Daxter stöptes om från hjärtligt söndagstecknat till panikpubertal GTA-replika, eller hur Sands of Time i tid till uppföljaren retuscherades från bildskön Tusen och en natt-fabel till smaklös Manowar-sleeve.

På Shinys Laguna Beach-kontor kunde Klaus se havet från sitt fönster. På luncherna brukade de springa ut och surfa. Bara några veckor efter det att han lämnade företaget för att helhjärtat arbeta med sitt livsverk flyttade Shiny till en mer corporate miljö och bytte den kilometerlånga sandstranden mot oändliga fält av kontorsbås. På något sätt bestämdes Kore Gangs öde redan då.


[Slut på utdrag från Super Play-artikeln ”Frysta tillgångar”]

Snabbspola tre år framåt och Kore Gang har äntligen lanserats. Till Wii dessutom.

– Ja, nu äntligen är spelet klart. Det tog bara 10 år. Det är släppt i de tysktalande länderna och kommer snart till Norden. Det har fått mycket bra recensioner, runt 85 procent, säger Klaus Lyngeled.

I recensionerna blir Kore Gang jämfört med spel som Psychonauts och Super Mario Galaxy. För ett spel som ingen trodde på är det ett stort erkännande.


Prenumerera på kommentarer Kommentarer | Trackbacks |
Taggad med:



Kommentarer ( 6 )

Awesome, awesome, awesome. Jag har väntat skitlänge på att få spela det här (och tålamod är inte min starka sida).

  (Quote)

Carl-Johan Johansson den 27 aug 2010 klockan 13:59

Oj! Såg väldigt intressant ut. Som plattformsfanatiker tror jag det blir ett inköp när det når oss nordbor. :)

  (Quote)

Farbror Atlas den 27 aug 2010 klockan 14:01

Minns att jag läste artikeln i SP då, och blev jättehypad. Men besviken eftersom det ”aldrig” skulle släppas. Skitkul att det släpps nu. Men varför bara till Wii? Vill ha multiformat, inklusive PC/Steam.

  (Quote)

Vetotat den 27 aug 2010 klockan 19:29

Vilken historia! Skönt att de faktiskt fick ut det till sist i alla fall.

  (Quote)

PimPim den 27 aug 2010 klockan 20:28

PimPim: Vilken historia! Skönt att de faktiskt fick ut det till sist i alla fall.

Ja, det är verkligen en underdog-saga av Hollywood-mått. Nu fattas bara att Kore Gang blir Goty =D

  (Quote)

Jimmy Håkansson den 27 aug 2010 klockan 22:36

Ååh! Mitt första SP-nummer.
Good times.

  (Quote)

Salsane den 31 aug 2010 klockan 08:10

Skriv en kommentar


XHTML: Följande taggar är tillgängliga: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


© Copyright 2013 Blog 'em up .