Liferaft Zero

Portal och Ninja Five-O är två av mina absoluta favoritspel genom tiderna. Två små (relativt?) pärlor som båda gör sin sak utan att be om ursäkt för det. Portal spinner pusselväv runt en galen, postapokalyptisk AI-personlighet och släpar dig runt (just det, du inbillar dig bara att det är du som har kontrollen) en sån där råttlabyrint i fyra-fem timmar. Belöningen, en catchig sång och en tårta, bleknar i jämförelse med vad spelet gjort med din omvärldsuppfattning. Den fjärde väggen och de klassiska spelkonventionerna dekonstruerade och ställda på sin ända. Ninja Five-O å andra sidan är en hårdkokt actionstänkare från en tid då Rise of the Robots och kaststjärnor var det absolut coolaste du kunde tänka dig. Eldbollar, svärd och axelvaddar har aldrig känts så naturligt som när man änterhakar sig genom lagerhallar och flygplanskabiner. Gisslan måste räddas, ordningen måste återställas. Ett karateslag rakt på nostalginerven.

Jag har det inte på papper, men jag kan nästan slå vad om att Mikengreg, som inte verkar kunna göra något fel just nu, håller med. I deras senaste släpp, Liferaft: Zero, lyckas de nämligen ta två så olika koncept och sammanfoga dom till ett. Där duons tidigare spel Solipskier är ren speldesigntriumf och 4FOURTHS är flerspelarkärlek för Tronhipsters är Liferaft: Zero något mer. Ett spel som berättar en rik historia med bara ett par stavelser mer än vad Adam Atomics Canabalt gjorde. En till synes ändlös rad kloner slussas på löpande band in i plattformslaboratorier (med karameller istället för tårta) där sylvassa taggar ständigt hotar med kompromisslöst våld. Påhejad av en man i labbrock nöter man klonraden tunn (jag landade på strax över 200 avverkade kloner innan spelet var över)  – men det går liksom inte att sluta.

Liferaft: Zero är kärleksbarnet Portal och Ninja Five-O aldrig fick. Det är kliniskt rent, ascoolt och sportar ett i det närmaste fridlyst driv. Testa själv. Du lär inte bli besviken.


Prenumerera på kommentarer Kommentarer | Trackbacks |
Taggad med: , , ,



Kommentarer ( 7 )

Spelet ser lysande ut. Måste testa efter jobbet.

  (Quote)

Jimmy Håkansson den 25 aug 2010 klockan 10:47

Men, frågar ni er, Ninja Five-O – hur ser det ut?

Så här: http://www.youtube.com/watch?v=kKU4upMDxjY

  (Quote)

Michael Gill den 25 aug 2010 klockan 13:36

Every game, no – everything, should be about ninjacops!

  (Quote)

Jimmy Håkansson den 25 aug 2010 klockan 13:41

Liferaft: Zero var ett mycket mysigt litet spel, bra ljud och pixelgrafiken är mycket vaker. Och en fin koppling till Portal. Lite svårt att kontrollera hoppen, så man ramlar lätt ner om och om igen.
Jag tycker bara det är så synd att spel i denna kvaliten bara släpps som flash spel som spelas i din browser. Jag vill spela det fullscreen på min tv med en gamepad, sparfunktioner etc.

  (Quote)

Jhan den 25 aug 2010 klockan 13:59

Roligt att Mikengreg lyckades göra nåt av Liferaft-konceptet. De fick ge upp den första versionen av spelet när de kom på att det blev för stort och skulle ta alldeles för lång tid att göra klart.

Här kan man prova den ursprungliga versionen av Liferaft: http://intuitiongames.com/games/liferaft/

  (Quote)

Patrick Sandoval den 25 aug 2010 klockan 15:49

Patrick: Coolt, tack för tipset!

  (Quote)

Michael Gill den 26 aug 2010 klockan 10:18

Varför måste det alltid vara så förrädiskt svårt att vägghoppa i indiespel? :( Annars är det ett riktigt nice spel! Jag ska vägghoppa vidare tills slutet nu

Edit

Jag ändrar mig… varför kan man inte bara göra ett indiespel som man kan vägghoppa ordentligt i för?! Experiment 13 på XBL är också ett helvete att vägghoppa i fast det är hur många sådana moment som helst.
Jag tror aldrig jag dött såhär mycket som när jag försökte spöa en viss boss i Resident Evil 5 på Professional…

  (Quote)

PimPim den 26 aug 2010 klockan 23:37

Skriv en kommentar


XHTML: Följande taggar är tillgängliga: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


© Copyright 2013 Blog 'em up .