for-the-win-300I en nära förestående framtid har onlinespelen tagit över.

Majoriteten av de stora ekonomierna i världen är virtuella länder, och med dem har en helt ny arbetsmarknad skapats. Det är en marknad med få lagar och definierade regler, huvudsakligen befolkad av tonåringar och unga vuxna som utnyttjas av både brottssyndikat och spelföretagen själva för att generera virtuella tillgångar som genom komplicerade nätverk i den undre världen omsätts till fysisk valuta.

Arbetsförhållandena och lönerna är usla och den svarta marknaden har växt sig så enorm att den är omöjlig att kontrollera. Internetcaféer fungerar som sweatshops för att rekrytera lovande spelare och rika västerlänningar exploaterar den dåliga levnadsstandarden i Asien. Gemensamt för alla är att nästan ingen spelar för att det är roligt längre. Och de som gör så kommer snart på bättre tankar.

Det där är premissen för Cory Doctorows senaste bok, ”For The Win”, som är en av de mest intressanta romaner du kommer få chansen att läsa i år.

For The Win är skriven som en serie berättelser som utgår från ett antal karaktärers synvinklar, överbryggade med inskjutna faktakapitel här och var som förklarar de ekonomiska principerna bakom spelen, guldfarmandet, den svarta handeln med farmat guld och den internationella marknaden där spelvaluta och virtuell egendom går att byta mellan onlinevärldarna.

Storyn följer tre karaktärer i huvudsak. En av dem är Leonard, en judisk tonåring från Orange County i Florida som tillhör ett gille kinesiska guldfarmare och sjunker allt djupare in i sitt onlinespelsberoende. En annan är Mala, en indisk flicka från slummen i Mumbai som rekryteras av ett spelföretag för att jaga och utplåna karaktärer och gillen som växt sig så mäktiga att de konkurrerar med deras verksamhet. En tredje är Matt, en guldfarmare i Kina som försöker starta upp ett eget farmarföretag i Shenzhen men motarbetas av den lokala maffian som kontrollerar all virtuell handel.

For The Win handlar ytterst om hur de virtuella arbetarna vägrar att finna sig i sin roll längre och börjar organisera fackförbund för att etablera grundläggande rättigheter. Det är en lika romantisk som naiv idé i en värld där det inte finns någon lag förutom den som spelskaparna läser upp – för att i nästa stund själva bryta mot eftersom det finns pengar att tjäna.

corydoctorow

Cory Doctorow.

Gräver du djupare än så finner du dock en mängd tänkvärda reflektioner – både över spelbranschen och den multinationella arbetsmarknaden överlag. Och de generationsklyftor som de båda ofrånkomligen har skapat.

Ett av mina favoritstycken i boken handlar om hur Matt, en av guldfarmarna, tänker tillbaka på de ekonomiska omständigheter som format Kinas förflutna och väger dem mot dess nutid. 1979, när Deng Xiaoping, den dåvarande ledaren för Kinas Kommunisiska Parti, gjorde Pearl River-deltat till en av de mest attraktiva ekonomiska zonerna i Asien, öppnade han dammluckorna för en flod av invandring både från provinserna och andra länder. Matts farfar, en kristen präst som förslavades i ett arbetarläger under den kulturella revolutionen, hade precis som resten av den inhemska kantonesiska befolkningen stora problem med att anpassa sig till Shenzhens nya demologi. De tycktes sitta fast i samma hjulspår medan utbölingar och utlänningar spurtade förbi och blev rika och mäktiga på samma gator som den inhemska generationen hade växt upp.

Doctorow väger mycket skickligt den där bakgrunden mot bokens version av det moderna Kina, där exploationen av kinesisk arbetskraft – både fysisk och virtuell – är en av grundförutsättningarna för den ekonomi som onlinevärldarna vilar på. Pearl River-deltat har aldrig varit så populärt och den kinesiska befolkningen har aldrig varit så utnyttjad och demoraliserad. Den äldre arbetarklassgenerationen har tappat kontakt med samhället. Situationen speglas även i Malas situation i Mumbai där majoriteten av befolkningen, de som inte har råd att bosätta sig i byarna som omger stadskärnan, tvingas leva i kåkstäder där de enda tillgängliga jobben går ut på att sortera och återvinna västvärldens sopor som fraktas in på löpande band.

For The Win är en väldigt minnesvärd bok, även om den ofta blir ett fordon för Doctorows egna liberala värderingar. Den är briljant researchad, utsökt skriven – boken är nästan 500 sidor lång men den tog mig bara två dagar att läsa genom – och skildrar en växande kultur som få andra lyckats fånga så snyggt. Om den här texten har låtit det minsta intressant så här långt är du skyldig dig själv att läsa den.


Prenumerera på kommentarer Kommentarer | Trackbacks |
Taggad med: , , ,



Kommentarer ( 6 )

Du fick det att låta som en intressant bok.

Beställde. Nu återstår att se om du ljuger bra eller om den faktiskt är läsvärd.

  (Quote)

Aglet den 18 aug 2010 klockan 10:24

Nice! Jag minns att det var någon annan bok om onlinespel ni skrev om tidigare i år.
Någon som annars vet andra bra böcker med just speltema?

  (Quote)

PimPim den 20 aug 2010 klockan 00:47

Ja vi skrev om Cyberkapitalism i februari: http://www.blogemup.se/?p=5755

Andra bra böcker om spel. God fråga. Sällan jag läser just tv-spelsrelaterade böcker. Vad gäller skönlitteratur med tv-spelsanknytning, som For The Win, kan jag tänka mig att Couplands Jpod är ganska bra.

  (Quote)

Jimmy Håkansson den 20 aug 2010 klockan 07:54

Ja, juste! Där har vi den.
Har även ramlat över Arcade Mania som handlar om arkardspelandet i Japan. Sedan vet jag också någon om TV-spel kontra konst (http://www.mrheggart.com/images/fallout-3-ss-26.jpg på framsidan).
När jag väl nu började leta så fanns det fler om just spelkonst, spelhjältar och liknande. Kanske man kan finna något mer intressant i sinomtid.

  (Quote)

PimPim den 20 aug 2010 klockan 23:12

Boken har anlänt, första kapitlen är genomkörda.
Bådar gott…

  (Quote)

Aglet den 12 sep 2010 klockan 15:24

Jag skulle kunna säga ”I told you so”, men jag har ju redan skrivit ett inlägg om det.

:)

  (Quote)

Carl-Johan Johansson den 12 sep 2010 klockan 16:11

Skriv en kommentar


XHTML: Följande taggar är tillgängliga: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


© Copyright 2013 Blog 'em up .