nail_in_coffinDen sista raden i historien om Sierras uppgång och fall skrevs i måndags förra veckan. Och trogen sin genre slutar den i tårar och besvikelse.

Det var inte alltid så. När Ken och Roberta Williams 1979 ritade upp de första skisserna på Mystery House hemma i sitt kök skrev de det första kapitlet i en av spelhistoriens största framgångssagor. Under åttio- och halva nittiotalet förvandlades Sierra till ett av de viktigaste spelföretagen någonsin, jämförbart med Nintendo och LucasArts. För varje titel de släppte växte fanbasen. King’s Quest, Leisure Suit Larry, Police Quest, Gabriel Knight, Manhunter, Space Quest. Alla dyrkades villkorslöst.

I februari 1996 la CUC International ett bud på Sierra på mer än nittio procent över marknadsvärdet. Walter Forbes som var styrelsemedlem i Sierra och samtidigt president för CUC föreslog försäljningen för Ken Williams. Williams ville inte sälja. Aktieägarna ville annorlunda. I juli 1996 blev affären officiell.

I september 1996 omorganiserade CUC för att få in alla spelföretag under en och samma etikett. Sierra och Blizzard blev båda underdivisioner till CUC Software. I april 1997 slogs CUC samman på nytt, med HFS Incorporated, och formade Cendant. Sierra började i samma veva att fokusera mindre på spelutveckling och fasades mer och mer in i rollen som utgivare. Deras två sista stora projekt blev den floppande Diablo-expansionen Hellfire och ett visst Half-Life som de utvecklade i samarbete med Valve men senare skulle förlora sin halva av licensen till. Ken Williams lämnade Sierra i oktober för att starta ett internetmarketing-företag som några år senare skulle krascha i fördärvet.

I mars 1998 rapporterade Cendant en vinst på 55,4 miljoner dollar. Problemet var bara att rapporten innehöll en felmarginal på 272 miljoner.

I själva verket gjorde Cendant en nettoförlust på 217 miljoner dollar. Cendant hade försökt täcka över siffrorna med skum bokföring. En utredningskommitté tillsattes som snabbt uppdagade att flera chefer, inklusive Walter Forbes, hade fifflat med siffrorna i flera år. Styrelsen avsattes, aktieägarna stämde skiten ur företaget. Räddningen blev att Vivendi, via dotterbolaget Havas S.A, dök upp som en grå riddare och köpte upp Cendant.

bringoutsq72

Fansen var inte imponerade av Sierras beslut att lägga ner Space Quest VII.

Sen kom Chainsaw Monday. Beslutet att omorganisera togs själva av Sierras ledning. Det innebar att nästan alla av de klassiska utvecklingsstudiorna tvingades stänga. Mer än 250 människor förlorade jobben. Nedläggningen som smärtade mest var den av Yosemite Entertainment, före detta högkvarter och hjärtat för hela Sierras organisation. Alla 135 utvecklare som arbetade där fick sparken. Leisure Suit Larry 8 och Space Quest VII lades ner under slutet av sina utvecklingscykler vilket krossade hjärtat på åtskilliga fans.

Efter det följde nästan ett decennium av ytterligare omorganisationer, namnbyten och uppsägningar. Sierra utvecklade aldrig några fler äventyrsspel. Vivendi gick i slutet av förra året samman med Activision och skapade Activision Blizzard. För någon månad sedan absorberade det nya företaget Sierra helt. De anställda som var kvar har omplacerats och deras websida har pekats om till Activisions officiella.

Och i måndags slogs så den slutgiltiga spiken in i kistan. Trots att Sierra varit föredettingar i ett och ett halvt decennium har deras spel aldrig slutat att fascinera. Kärnan av deras fanbase har förblivit intakt under alla år. Den största förtjänsten för det är ett aktivt internetcommunity på Sierras egna forum som blivit lite av en graal för folk som velat diskutera äventyrsspel i allmänhet och Sierra-klassiker i synnerhet (Adventure Gamers skriver en vacker eulogi över saken här).

Activision Blizzard förklarade med all önskvärd tydlighet efter sin sammanslagning att enbart några av de gamla forumen skulle beviljas en plats på deras server i framtiden. Vilket i klartext alltså syftar enbart till de forum som fokuserar på spelserier som de tänker fortsätta producera. Vilket innebar nådastöten för all things Sierra. På natten förra söndagen släcktes communityt ner. På måndagmorgonen var det borta. Och om Sierra nu inte haft så rabiata fans som de har skulle det förblivit så.

Istället har fansen startat Gateway community, en sammanslagning av en mängd små fan-forum som hyllar minnet av Sierras forna storhet. Som de sista väktarna av en bit ovärderlig spelhistoria, ungefär. Och det är inte utan att man känner att det är mer än vad någon på Sierra förtjänar.

De har ju inte bara vänt ryggen åt människorna och genren som gjorde dem så stora. De har också glömt bort fansen som en gång gjorde dem så älskade.


Prenumerera på kommentarer Kommentarer | Trackbacks |
Taggad med: , , ,



Kommentarer ( 4 )

Buhu. På riktigt, alltså. Jag kan knappt tänka på min ungdoms Police Quest- och Larryspelande och den känsla av oändliga möjligheter de gav utan att bli våt om ögonen.

  (Quote)

Peter den 26 Mar 2009 klockan 15:25

Det är intressant att allting pekar tillbaka på Activision som någon sorts äventyrsspelens nemesis i slutändan. Måhända orättvist, men de har haft ett finger med i både nedläggningen av Sierra och omstruktueringen av LucasArts.

  (Quote)

Carl-Johan Johansson den 29 Mar 2009 klockan 00:14

Skriv en kommentar


XHTML: Följande taggar är tillgängliga: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


© Copyright 2013 Blog 'em up .