Indiekvall3_1

I en intervju med Aftonbladet förklarar Blog ’em up-mannen Michael Gill varför Sverige gör så bra indiespel:

”Det här är ju det verkliga spelundret, och jag tror vi har välfärdssystemet att tacka för mycket. Det är lättare att våga hoppa om man har en livlina.”

Och sätter indie-huvudet på indie-spiken.

Det är i samband med Michael Gills många indiespelskvällar på Umeås universitet som Aftonbladets spelredaktör Alfred Holmgren intervjuar Blog ’em ups norrländska indievetare. Du läser hela intervjun på Aftonbladet.


Prenumerera på kommentarer Kommentarer | Trackbacks |
Taggad med:



Kommentarer ( 12 )

Så Gill har börjat skriva om sig själv i tredje person? Påminner om det här… :)
http://www.youtube.com/watch?v=Apa0nG1OfUc

  (Quote)

Aloysius den 31 maj 2010 klockan 15:00

Haha, det är faktiskt jag som skrev det där. Lite väl förmätet annars =D

Edit: Ändrade till mig. För övrigt är tredjeperson bäst =D

  (Quote)

Jimmy Håkansson den 31 maj 2010 klockan 15:36

Politisk dynamit från Gill! :) Finansiering av kulturarbete via offentlig välfärd – en het och komplicerad potatis.

  (Quote)

Peter den 31 maj 2010 klockan 15:40

Välfärdssytemet, förstås, men jag undrar om inte ytterligare en faktor är Sveriges tidigare rätt slappa piratkopieringslagar. Jag vet att det är tack vare dem som jag för ett tiotal år sedan satt och inte förstod ett skit av 3D Studio.

Jag har alltid tänkt att dessa ’hårda tag’ som numera är så populära, inte minst mot fildelare, kommer att ge resultat om ett tiotal år i att Sverige försvinner från indiespelscenen, för att inte tala om musikscenen unt so weiter. Ja, och så välfärden, förstås, och den nedriga nedmonteringen av den.

  (Quote)

Sibilisibili den 31 maj 2010 klockan 16:01

Sibilisibili: Jag vet att det är tack vare dem som jag för ett tiotal år sedan satt och inte förstod ett skit av 3D Studio.

Haha! Amen, broder! Amen! XD

  (Quote)

Jimmy Håkansson den 31 maj 2010 klockan 17:42

Bra svar av Gill!

  (Quote)

PimPim den 31 maj 2010 klockan 19:51

Peter: Nu menade jag inte främst som riktade åtgärder mot spelutvecklare/kulturarbetare (även om jag gärna skulle se det, konstnärslöner och -stipendier till indieutvecklare – vilken tanke!), utan det faktum att det faktiskt går att överleva/ha en duglig livssituation även om det enda man gör är att släppa gratisspel (bidragsfinansierat i värsta fall). Jag misstänker att man vågar mer när man har grundsäkerheten garanterad.

Sibilisibili: Väldigt intressant vinkel. Vore väldigt spännande att se undersökningar på positiva effekter av piratkopiering. Hårdvaruförsäljningen känns ju rätt given (rätt kontroversiellt att säga kanske), men också i det långa loppet. Undrar om det forskats på det?

  (Quote)

Michael Gill den 31 maj 2010 klockan 23:30

”Välfärdssystemet” tror jag inte har något alls med saken att göra, inte på det sättet i alla fall. Det verkar finnas många svenskar som håller på med de här lite underfundiga enmansprojekten, men totalt sätt när det gäller olika former av obetalt arbete av entusiaster vet jag inte om Sverige ligger så jättebra till. Möjligen kan den enorma svenska ungdomsarbetslösheten som är nästan helt unik för ett utvecklat land i fredstid spela in. Men det vet jag inte om det brukar räknas som välfärd…

  (Quote)

Aloysius den 01 jun 2010 klockan 09:12

Det är ju svårt att bara välja en faktor. Men välfärdssamhället tror jag spelar in. Att vi är ett ekonomiskt stabilt land där datorer har varit en del av hemmet sedan mitten av 90-talet. Som Sibisilibili så tror jag också att vår förmåga att dela med oss också kan ha haft ett finger med i spelet, när jag gick i gymnasiet så fanns det alltid några cdr-skivor med olicensierade photoshop- och 3d studio max-program som cirkulerade.

  (Quote)

Jimmy Håkansson den 01 jun 2010 klockan 10:36

Micke: Hehe, jag förstod det. Men det är ju en ganska intressant fråga. Nu vet jag inte exakt hur det ser ut bland indieutvecklare i Sverige – jag misstänker att ganska många lever på egna besparingar eller kanske tillfälliga småjobb för att finansiera sina projekt – men riktade bidrag till den sortens verksamhet vore ju verkligen att föredra framför att utvecklare lever på soc eller A-kassa när de jobbar på sina projekt. Eller rentav en privat lösning, med en ”indiefond” som finansieras genom avdragsgilla bidrag från etablerade utvecklare och utgivare… (nå, man kan väl få drömma i alla fall).

  (Quote)

Peter den 01 jun 2010 klockan 10:49

Peter: Nu snackar vi! Något för Astudillo och de andra ”spelintresserade” att börja lobba för kanske?

Aloy: Välfärden (med bredbands- och datortillgänglighet som en effekt) är naturligtvis bara en variabel, även om jag tror att den är ruskigt viktig. Det finns ju också en lång tradition av ideellt arbete bland en stor del av befolkningen (föreningssverige!) som säkert också satt sig i det kollektiva medvetandet.

…vi bara fortsätter spotta ur oss ämnen värda avhandlingar här.

  (Quote)

Michael Gill den 01 jun 2010 klockan 11:16

Jag tänker att indiespelsutveckling inte verkar vara speciellt annorlunda än vilken hobby som helst, bara det att andra människor kan ha glädje av det om det görs av en begåvad och talangfull person. Och att lägga ner tusentals timmar på en hobby verkar man ju kunna göra över hela världen, det finns ju till exempel miljoner människor som verkar spela mmorpg dygnet runt utan man vet riktigt vem som betalar kalaset för dem.

Tycker man att det finns ett svenskt indiespelsunder och man funderar över vad det beror på borde man nog titta på vilka de är och varför de är begåvade och varför de väljer att göra spelen på det sätt de gör, inte fundera så mycket på hur de har tid att göra dem, för tid verkar alla ha med det som de tycker är roligt.

  (Quote)

Aloysius den 01 jun 2010 klockan 13:25

Skriv en kommentar


XHTML: Följande taggar är tillgängliga: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


© Copyright 2013 Blog 'em up .