nickdrake

Världen brinner. Rökpelare sträcker sig mot skyn och marken vilar under ett asktäcke. Allt ligger i ruiner och det som inte gör det rämnar alltjämnt samman. Till ett ensamt piano sjunger Gary Jules att det inte finns någon morgondag. 2006 års trailer för Gears of War blev ikonisk eftersom den bröt mönster. Den ryckte spelets brutalitet ur sin grabbiga kontext och satte den i ett helt nytt oväntat sammanhang.

Sedan dess har lågmälda singer/songwriter-låtar blivit ett givet inslag i alla storslagna och överbudgeterade actionspeltrailers. I trailern för Gears of War 2 sjunger Nick Urata att vi redan vet hur det kommer att sluta. Ödesmättat. Och i trailern för det tredje spelet i serien är det Sun Kil Moon som sjunger om en stad som drunknar i guds svarta tårar samtidigt som en legion av Locust omringar och övermannar spelets hjältar. Bilden tonar ut och avslutar med taglinen ”Brothers to the end”. Och innan filmen tar slut har även ”Brothers to” tonat ut.

När Crytek ska följa upp sitt teknikmonster till Crysis så gör följer de den av Gears of War inslagna leden. New York är övergivet och blåslaget. En nästan farsartat avskalad singer/songwriter-version av Sinatras New York, New York tonsätter klippet där mekaniska rymdvarelser sliter en pluton i stycken. Jag tror de kallar det ironi.

Och nu när nyligen utannonserade Killzone 3 visas upp för press så är det till tonerna av Velvet Undergrounds Sunday Morning.

Mitt problem med det här är att musikvalet signerar checkar som spelen inte har täckning för. Vad som började som en lek med kontraster har på senare tid blivit ett sätt att tillskriva spel emotionella egenskaper som de inte har. Det handlar trots allt om spel där du kan knivhugga dina fiender i ögat eller motorsåga dem till bitar.


Prenumerera på kommentarer Kommentarer | Trackbacks |
Taggad med:



Kommentarer ( 18 )

Väl tänkt. Jag kom på samma tanke själv när reklamerna för Halo 3 kördes på tv. De drabbade mig känslomässigt (krigsveteranen minns kriget på krigsmuséet), medan spelet — förstås — inte gjorde det.

  (Quote)

Tommy Rydling den 26 maj 2010 klockan 14:44

Precis. Speltrailers börjar lida av filmtrailerssjukan där trailern är bättre än spelet/filmen. Men just den här singer/songwriter-trenden börjar bli lite trött nu.

  (Quote)

Jimmy Håkansson den 26 maj 2010 klockan 14:48

Håller med dig. Det blir bara skrattretande när man väl spelar spelet och det närmaste känslomässiga ögonblicket är såpass dåligt gjort att man egentligen bara vill fortsätta skjuta. Även om Halo 3:s avslutande scen må vara fin.

  (Quote)

NuYu den 26 maj 2010 klockan 16:26

Nu är jag inte riktigt med Tommy på vilken trailer han har sett. I vilket fall så är det Halo-temat jag hört i trailern för Halo 3 när den gick på TV. Det är väl ändå karaktäristiskt för Halo i sig?

Ja, det finns en poäng i att det inte blir vad man får. Jag tror också det blir nästan värre för konsumenterna som ser spel som seriöst macho men sedan får trailers som är nästan lite för fina. Om jag inte minns fel så fick Bad Company 2 någon hiphoplåt för sitt som passar ganska bra in för spelet åtminstone.
Men ska vi då diskutera det på samma sätt om exempelvis Fallout 3 där den mest karaktäristiska bilden är denna: http://martianchronicles.files.wordpress.com/2010/03/fallout-3-ss-26.jpg som vi sedan jämför med vi säger Resistance: Fall of Man http://www.ripten.com/wp-content/uploads/2007/11/res_fallofman_two.jpg
Båda har grunder som liknar varandra men det har egentligen visas olika sidor av de båda spelen?

För jag tror egentligen inte att sådant här påverkar ett spelköp speciellt mycket. Det känns ändå som man får en bra tydlig bild i nämnda trailern Gears of War vad det egentligen kommer att handla om.

  (Quote)

PimPim den 26 maj 2010 klockan 16:51

Jag vet inte om jag håller med. Till viss del gör jag väl det, eftersom inget av de spel du nämner (av de som har släppts ännu) har den känslomässiga tyngd som trailern kanske ger intryck av. Samtidigt så verkar det, hos en del av utvecklarna, finnas en strävan efter att faktiskt komma dit.

Inför Gears 2 så betonade Epic Doms letande efter sin fru, och det fanns en del scener där som åtminstone försökte att ge spelet lite av den emotionella tyngd som PR:en utlovat. Det räckte kanske inte hela vägen, men det är kanske det bästa de presterat på den fronten som utvecklare. Det kommer troligtvis att ta mer än en trilogi av macho-spel för att ändra Epic-skapade spels grundläggande struktur, men de verkar åtminstone röra sig i rätt riktning.

Nu är detaljer om Gears 3 ganska få, men det verkar som att Epic (eller åtminstone författarinnan de tagit att skriva manuset) fortfarande rör sig åt det hållet.

Jag tycker att Crytek verkar vara i ungefär samma sits nu som Epic var inför Gears 2: de insåg att första spelet inte hade så mycket story att tala om, och att de ville förbättra den punkten. Det enda som jag egentligen vet om Crysis 2 är att författaren som anlitats, Richard Morgan, gång på gång betonat att det nya spelet ska vara ”bättre än något som tidigare skådats”. Eller något ditåt. Så det verkar som att Crytek också aspirerar efter att ge sina checkar täckning, för att använda din liknelse.

Jag är inte säker på om jag tror att Crytek kommer att lyckas med att leva upp till de löftena, men en sak vet jag: om dessa trailers är ett tecken på att utvecklarna också rör sig i den riktningen gällande spelets narrativ, så applåderar jag bara.

Det är bara om utvecklaren inte hade några sådana ambitioner, men ändå pumpade fram sådana trailers för att de sålde spelet bäst så, som jag skulle tycka att det var fel. Men så verkar inte fallet vara, vare sig med Epic eller Crytek. Guerilla Games har jag ingen koll på. Nu är det bara olyckligt att det är enklare att göra bra PR än bra (historier i) spel.

  (Quote)

Sebastian Åkerberg den 26 maj 2010 klockan 21:38

Jag håller helt med. Att faktiskt spela Gears of War efter att ha sett trailern är att undra varför känslomässiga dimensioner och samhällskritik fått ge vika för Contra-estetik och motorsågsgevär.

Fantastiska trailers, dock.

  (Quote)

Hansomsover den 26 maj 2010 klockan 22:37

Hahaha. Jag kollade inte på klippen och jag spelade inte spelen, men jag håller med!

  (Quote)

Tommy Preger den 26 maj 2010 klockan 23:38

Sebastian: Well. Jag har inget emot spelen per say. Tycker att Gears of War (bara kört ettan) är ganska roligt och att Killzone 2 är ett av de fetaste fps-spelen till konsol ever. Men inget av spelen kan hävda sig ha särskilt mycket handling. Det är ju trots allt feature-spel vi talar om – spel där det är viktigare att ha många och balanserade vapen än ett manus som faktiskt fungerar. GoW, Killzone och Crysis (antar jag, har inte spelat Crysis) har ingen handling att tala om. Vet inte heller om just de spelen skulle vinna särskilt mycket på att försöka bli emotionella och kramgoa – tvekar på att utvecklarna kan hitta en behaglig balans mellan gråtrunk och curbstomps.

Tommy: Om du ska se någon av dem se GoW 2-trailern. Den är bäst. Crysis 2 är med beröm sämst. Men om du vill se två trailers med representativ tonsättning så rekommenderar jag de här två:

http://www.youtube.com/watch?v=R-kF-PTcLlA

http://www.youtube.com/watch?v=791fKHqeRUA (bästa trailer-låten ever? Ich think so!)

  (Quote)

Jimmy Håkansson den 27 maj 2010 klockan 13:03

PimPim: Det är nog den här Halo 3-reklamen som Tommy talar om:
http://www.youtube.com/watch?v=TXeST0NMtic

Så sjukt läcker är den. Men representativ för ett spel där man skjuter rosa rymdsmurfar? Not so much.

  (Quote)

Jimmy Håkansson den 27 maj 2010 klockan 13:05

Det här är en ganska rolig, och ostig, vidarespinn av ovannämnda reklamfilm:
http://www.youtube.com/watch?v=Pnw-Sfvh-zo&NR=1

  (Quote)

Jimmy Håkansson den 27 maj 2010 klockan 13:07

Sebastian Åkerberg: Jag är inte säker på om jag tror att Crytek kommer att lyckas med att leva upp till de löftena, men en sak vet jag: om dessa trailers är ett tecken på att utvecklarna också rör sig i den riktningen gällande spelets narrativ, så applåderar jag bara.

First off: sorry för masspostningen (äh, det är min blogg och jag får göra vad jag vill!!1). Second off: Jag påstår det motsatta. Filmerna är helt frikopplade från spelen de handlar om. Vad gäller filmernas inriktning så är det snarare byrån som har valt att göra en sådan kampanj och positionera spelet på ett sätt som är helt och hållet verklighetsfrånvänt (även om det från början – för fyra år sedan – var riktigt skoj).

  (Quote)

Jimmy Håkansson den 27 maj 2010 klockan 13:13

Fast det är inte bara verklighetsfrånvänd PR. Om det vore det, och utvecklarna själva inte hade några ambitioner att göra något annat än hjärndött actionröj, så skulle jag definitivt hålla med dig.

Men i både Gears 2 & 3 och Crysis 2 så har det funnits en uttalad vilja att skapa starkare emotionella band till karaktärerna via en starkare story. Hur det är i Gears 3 och Crysis 2 vet vi ju inte än, men i Gears 2 så kretsade ändå en stor del av handlingen just kring Doms letande efter sin försvunna fru. Det fanns där en del scener som säkert hade kunnat bli riktigt starka, om de gjorts av en studio med mer erfarenhet av effektivt historieberättande. Epic är på många sätt en fantastisk utvecklare, men story har väl inte varit deras starka kort under åren (det är ju, om inte annat, det första Gears ett tydligt bevis på.)

Men oavsett huruvida de lyckades eller ej, så tycker jag mig se en vilja att gå längs den vägen. Sedan är PR:en kanske lite för snabb med att lova saker som utvecklaren kanske inte kan leverera, men den verkar inte lova saker som utvecklaren överhuvudtaget inte strävar efter att leverera.

(Fortfarande med reservation för Killzone, som jag inte spelat och inte kan uttala mig om.)

  (Quote)

Sebastian Åkerberg den 27 maj 2010 klockan 13:37

Jimmy: Aha! Jag hade helt missat den. Då blev jag lite klokare :)

Sebastian: Men vill spelarna som spelar Gears of War ha en häftig story? Spelar det egentligen någon roll?
Jag spelade igenom Gears of War bara häromdagen och även Lost Planet 2 för någon vecka sedan. Inga toppspel i min mening men jag kände heller ingen avsaknad av story. Hellre att det ser ut på det här sättet än att det blir sådär cheesy som med exempelvis Resident Evil-spelen. Att skicka in en emotionell scen där Don i Gears of War 2 (jag har inte spelat spelet så jag har inte en aning) hittar sin fru exempelvis skulle räcka gott och nästan bli på kant för mycket story för ett sådant spel i min mening.
Crysis och Cryteks tidigare titel FarCry kändes lite samma sak. Det är snyggt och häftigt men mer behöver man egentligen inte om man inte verkligen går in för att göra en story.

  (Quote)

PimPim den 27 maj 2010 klockan 14:20

Så PimPim, du tycker inte skjutspel borde ha mer story än de har? Den enda anledningen till att skjuta snubben framför är för att det är kul, ingen annan? Jag ser mer än gärna att utvecklarna tar det hela till en ny nivå och inte bara fortsätter på det plan de ligger på, vilket ärligt talat är att jämföra med Steven Seagals och andra B-skådisars. Man ser – alternativt spelar – det för all action. Inget annat. Inte konstigt att de inte tar vårt medium seriöst.

Scenen i Gears 2 är ingen höjdare, men den lyckas bättre än de flesta andra spel i samma kategori. Största problemet är att röstskådespelarna helt enkelt inte kan agera sådana känslor. Det finns ingen övertygelse om att Dom verkligen bryr sig. Sedan är förstås manuset alldeles för hoppigt mellan känslolägen, vilket gör det hela ännu mindre övertygande.

Egentligen lyckas nog Halo bäst av alla de ovan nämnda, men det handlar fortfarande enbart om videosekvenserna i spelet, och inte själva gameplayet. Jag blev åtminstone berörd några gånger, för slutet är som sagt fint.

  (Quote)

NuYu den 28 maj 2010 klockan 19:14

Som sagt krävs det att det blir väldigt välskrivet, annars kan det vara. De lyckades med Half Life och Bioshock. Men, det är också väldigt många gånger liknande spel har någon krystad story som lika gärna då kunde uteslutas.

  (Quote)

PimPim den 28 maj 2010 klockan 19:23

Jag håller inte med i Gears-fallen. Man ser vad man får. Man får pangpang i en trasig värld. Den som blir nyfiken på spelet efter en trailer går väl inte och köper det rakt av numera? Det ska letas info, kollas på förtittar och annat först.

Jag har ett ganska annorlunda förhållande till berättelsen i Gears eftersom jag läst böckerna och faktiskt spelat igenom de omtalade scenerna i tvåan som en del här inte verkar ha gjort.
Spelen i sig kan vara hjärndöda köttarspel om man vill, men dessa trailers får mig att kolla lite djupare och se bortom det där köttandet. Får mig att se varför jag skjuter ihjäl Locust. Försök med det någon gång, vetja.

  (Quote)

Ina (NG+) den 29 maj 2010 klockan 22:06

Frågan är då om man måste fördjupa sig utanför spelet för att förstå det. Men det kanske visas upp bra i tvåan?

  (Quote)

PimPim den 31 maj 2010 klockan 00:50

Skriv en kommentar


XHTML: Följande taggar är tillgängliga: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


© Copyright 2013 Blog 'em up .