TarNation

”Spelbranschen hanterar miljöfrågor på samma sätt som alla andra politiska frågor – inte alls”, sa Tommy ”Gränslöst” Preger när jag nyligen intervjuade honom om spelindustrins miljöansvar. Det är hårda men rättvisa ord. När Greenpeace plockade med Nintendo i sin kartläggning över tekniktillverkares miljöåtaganden orsakade resultatet storm hos både milöjöaktivister och spelare. Nintendo blev det första teknikföretaget någonsin som blev belönad med det inte helt angenäma betyget 0 poäng av 10 möjliga. Miljöaktivisterna krävde förändring, spelarna krävde att Greenpeace skulle skölja ned sina siffror med en stor kopp med ”STFU”.

Vid utkanten av det vi kallar spelindustrin hittar vi Insidious Design, studion som förra månaden släppte ett protestspel (på uppdrag av The Polaris Institute) mot Kanadas exploatering av oljesand. Blog ’em up snackar miljö och ansvar med Edward Newell, projektledare för spelet Tar Nation.

På Insidious Designs hemsida står det att ni ”föredrar att arbeta med projekt som engagerar allmänheten och uppmuntrar” och att ni ”tycker att det är viktigt att koppla samman handlingar – både människors, politikers och industriledares – med deras konsekvenser”. Kan du utveckla det?
– Ett av de viktigaste sakerna du måste begrunda innan du påbörjar ett projekt är om det kommer att tillföra värde till kulturen. En speldesigner kan tillföra värde genom att styra fokuset, sammanställa teman och ifrågasätta konventioner. Att öka medvetenheten om konsekvenserna av vårt ekonomiska, sociala och politiska system är det Insidious Design handlar om.

Hur blev Tar Nation mottaget?
– Det har varit väldigt positivt. Jag tror att många är frustrerade och maktlösa över att det finns så mycket pengar på den andra sidan. Tar Nation har fungerat som en ventil för all den frustrationen. I Kanada är det många som tycker att rösta på något annat parti än det liberala eller konservativa partiet är en bortslängd röst. Men som vi visar med Tar Nation är att både de liberala och konservativa stödjer exploateringen av oljesand.

Tar Nation är ur ordens alla definitioner ett simpelt datorspel där du sprutar olja på kanadensiska politiker. Men det Tar Nation förlorar i symbolik och finess vinner det i sin uppmaning till handling. Efter du har täckt Kanadas oljelobbyist till premiärminister med olja blir du ombedd att skicka ett färdigskrivet protestmail till honom. Och på så vis gör Tar Nation något som de flesta politiska indiespel misslyckas göra – skillnad.

Har du hört något från politiker eller representanter från oljeindustrin?
– Jag tror att det är ett strategiskt val för politiker att undvika Tar Nation. CAPP var däremot snabba med att förkasta spelet. Det visar bara hur känsliga de är eftersom deras pr-kampanj är så spröd, för oavsett vad de än säger om sina arbetsmetoder så gör de stora koldioxidbidrag till klimatkrisen. Du kan gömma sanningen men du kan inte bli av med den.

Ni är en spelutvecklare som gör politiska spel på beställning. Kan ni alltid stå för det ni gör? Vart drar ni gränsen?
– Om CAPP (Canadian Association of Petroleum Producers) bad oss att göra ett spel där spelaren kastade tjära på akltivister, som några föreslog i kommentarerna på CBC:s artikel om Tar Nation, så skulle vi inte göra det. Aktivister arbetar hårt för att sprida information och öka allmänhetens medvetenhet, så vad skulle ett sådant spel säga? Å andra sidan är CAPP den tyngsta lobby- och pr-organisation i hela Kanada. Deras huvudstrategi är vilseledning: medan de fokuserar på hur mycket renare deras arbetsmetoder har blivit så är problemet fortfarande att varenda gram koldioxid som de släpper ut kommer att hamna i vattnet, jorden eller i atmosfären. Så allt de säger handlar om att undvika det verkliga ämnet.

Spelindustrin är en av de största i världen. Men hur tycker du att de hanterar det politiska och ekologiska ansvar som följer med det?
– Spelindustrin är progressiv eftersom den sysselsätter så mycket folk, erbjuder stor underhållning till en ännu större publik och gör allt detta utan att använda särskilt mycket material eller energi. Det måste vara framtiden för alla industrier. För som Ray Anderson säger, mänsklig uppfinningsrikedom kommer till skillnad från olja och andra naturresurser aldrig att ta slut. Men visst, de flesta spelutvecklare är rädda att ta sig an svåra ämnen eftersom de är för distraherade av den allsmäktiga dollarn, eller vad det nu är för valuta de samlar.


Prenumerera på kommentarer Kommentarer | Trackbacks |
Taggad med:



Skriv en kommentar


XHTML: Följande taggar är tillgängliga: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


© Copyright 2013 Blog 'em up .