jesusrun

”Gud är död”, sa Friedrich Nietzsche. ”Och ingen bryr sig”, tillade Trent Reznor.

Men om ingen bryr sig om gud så är det betydligt fler som bryr sig om hans superhjälteson Jesus. I Andy Baios webbspel Run Jesus Run har du tio sekunder på dig att spotta ur dig mirakel i en takt som till och med en generation med koncentrationsförmåga värdig en ekorre med adhd kan relatera till. När bioaktuella Kick-Ass parafraserar Spiderman med ”with no powers comes no responsibility” och i samma sekund myntar nihilismens hakuna matata handlar Run Jesus Run om att episka krafter hör ihop med episkt ansvar.

Det roliga med webbspel är att de inte kräver enorma resurser – vare sig kreativa eller tekniska – för att realiseras. Det i sig kan vara en anledning varför det finns flera webbspel med bibel- och Jesus-tema. Och medan den troende spelutvecklarklicken gör spelen för att nå ut till en ny, yngre publik och sprida evangeliet så har de ofta en motsatt effekt. En av flera anledningar är för att de väldigt ofta är väldigt usla. Se christiancomputergames.net för ett representativt axplock av religiösa webbspel där du bland annat får stena Goliat och samla ihop till guds vapenrustning (rättfärdighetens bröstpansar, någon?).

Bibliska spel utvecklade av professionella spelföretag till populära konsoler har inte heller visat sig vara ett vidare framgångsrecept. Super Nintendo-spelet Super 3D Noah’s Ark är roligt på flera sätt, men inte i positiv bemärkelse. Bara det att spelet är baserat på Wolfenstein 3D-motorn sätter fredsbudskapet i en något motsägelsefull kontext.

Det som skiljer Run Jesus Run från spelen ovan är att det inte är seriöst. Om du inte kopplade det i samma stund som Jesus Super Mario-nickar ett svävande betongblock så kanske det går upp för dig när du inser att musiken är en 8-bitarsremix av Sonseeds Youtube-hit Jesus is a friend of mine.

Men den största skillnaden från andra bibelspel är att Run Jesus Run är roligt. Det är därför vi bryr oss. I åtminstone 10 sekunder.

Ja, vi vet att Run Jesus Run är old blognews.


Prenumerera på kommentarer Kommentarer | Trackbacks |
Taggad med:



Kommentarer ( 7 )

Run Jesus Run var helt djävla underbart! :)

  (Quote)

Rikard den 12 apr 2010 klockan 11:06

Ja, det är fantastiskt. Särskilt soundtracket. Kan även rekommendera fiskespelet på christiancomputergames.net om du uppskattar ironiska spelupplevelser.

  (Quote)

Jimmy Håkansson den 12 apr 2010 klockan 11:19

Webbspel i all ära, men det ultimata kristna spelet är utan tvekan The Bible Game till PS2 – ett verk som fascinerar mig än idag.

  (Quote)

Jonas Aronsson den 12 apr 2010 klockan 14:09

Run Jesus Run är episkt! Jag har visat det för så många jag kan, även en religöst ställd. Hon skrattade ganska bra åt det.

Vi får inte glömma Angry Nintendo Nerd som introducerade oss för både Bible Games http://www.cinemassacre.com/2006/12/25/bible-games/ och uppföljaren – Bible Games 2 http://www.cinemassacre.com/2008/12/23/bible-games-2/

  (Quote)

PimPim den 12 apr 2010 klockan 14:39

JH: Jag gråter av garv :’D Fiskespelet var ju helt fantastiskt! Påminnde mig om http://www.tachansen.nu/

  (Quote)

Rikard den 12 apr 2010 klockan 15:41

F.ö. kommer Wal-Mart att utöka deras utbud av kristna spel – http://www.gamepolitics.com/2010/04/12/wal-mart-expanding-christian-games-sales

  (Quote)

Jonas Aronsson den 12 apr 2010 klockan 21:30

haha, ’bout time.

  (Quote)

Jimmy Håkansson den 12 apr 2010 klockan 22:42

Skriv en kommentar


XHTML: Följande taggar är tillgängliga: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


© Copyright 2013 Blog 'em up .