Max Payne

Efter att ha tillbringat sju år tillsammans med en New York-snut balanserande på gränsen till galenskap ville finska Remedy Entertainment söka nya utmaningar. Fem år senare har de satsat allt de äger på en sömnlös författare.

Allting började med en topdown-racer ihopknåpad i en källare i södra Finland, i mitten av 90-talet. Death Rally var en bitsk bagatell, en Micro Machines-klon med attityd och uppad åldersmärkning. Men även om Remedys första spel till det yttre skiljde sig markant från vad företaget senare gjort sig känt för, fanns där små ledtrådar till vad som komma skulle. Remedy började som ett kompisprojekt i källaren hos en av de inblandades föräldrar. En ung engelsk- och manusförfattarstudent vid namn Sami Järvi (kanske mer känd under sitt artistnamn Sam Lake) anslöt snart till arbetet. Hans första uppgift blev att skrivan manus till Death Rally. Oskari Häkkinen, ansvarig för Alan Wake-varumärket, berättar:

– Death Rally-projektet var lite märkligt för Sam. Du vet, han är en kille som vill berätta stora, målande berättelser – och där hade han textboxar i sms-storlek att röra sig med. Ett väldigt begränsat utrymme att berätta en historia på.

Death Rally (som nu finns som gratis nedladdning på Remedys hemsida) såldes i ungefär 250 000 exemplar, och gav det då fem man stora företaget en bas att stå på inför framtiden. Sami Järvis lilla, men förvånansvärt välskrivna, arbete hade redan stakat ut banan för företagets kommande projekt. Max Payne tog fyra, nästan fem år att färdigställa – och teamet växte från fem till tio, från tio till 40 – och blev en enorm succé. Trots sin blyga storlek och sin förhållandevis fattiga meritlista hade Remedy lyckats förhandla till sig att få behålla rätten till varumärket. Först efter att man släppt Max Payne valde man att sälja rättigheterna till Rockstar, och fortsatte sedan direkt med att utveckla uppföljaren, The Fall of Max Payne. Tillsammans har Max Payne 1 och 2 nu sålt över sju miljoner exemplar.

– Vi var på ett bra ställe där och då, berättar Oskari. Vi hade kunnat lösa in allt, aldrig mer gjort tv-spel och levt lyckliga i resten av våra liv. Men det är inte därför vi gör spel. Vi gör spel för att vi älskar det, och vi har lagt vartenda öre av de pengarna på arbetet med Alan Wake. Vi har satsat allt på det här, och förhoppningsvis kommer framgångarna med Alan Wake tillåta oss att fortsätta göra spel.

Oskari

– Vi är en liten utvecklare, men vi vill fortsätta vara små.

Ni är i en unik position, det finns inte många små utvecklare som kan jobba med en trippel-A-titel i sex år och fortfarande finnas kvar när det är dags att släppa spelet.

– Nej precis, skrattar Oskari. Vi har återinvesterat allt i våra projekt, och äger våra varumärken – vilket gjort att vi inte är tvingade att följa någon annans tidslinjer.

Remedys framgångsrika historia sätter dem i en maktposition som är få andra förunnad. De kan kliva in i en kontraktsförhandling med en förläggare utan att behöva släppa taget om allt för att över huvud taget få en chans att lansera sitt spel. Förläggarna vet, och respekterar, det.

– Vi trodde aldrig att det skulle ta fem år, men vad vi visste – och vad de (förläggarna, reds. anm.) visste – var att vi aldrig skulle släppa ett spel som inte var färdigt.

Men Remedys makt tillåter dem inte bara ett starkt utgångsläge i förhandlingssituationer. Företaget har också tagit på sig att hjälpa mindre utvecklare med den hårda spelbranschens alla utmaningar. Ansvarsfullt och uppmuntrande företagande i en bransch där inte ens de allra främsta kan sitta säkert.

Efter att ha tillbringat sju år tillsammans med en New York-snut balanserande på gränsen till galenskap ville finska Remedy Entertainment söka nya utmaningar. Idag, fem år senare, har de satsat allt de äger på en sömnlös författare. Mycket står på spel. Alan Wake kan bli Remedys mästerverk – eller deras dödsruna.


Prenumerera på kommentarer Kommentarer | Trackbacks |
Taggad med:



Kommentarer ( 16 )

Mina pengar ligger på döds-runan. Det här spelet ger känslan av att landa i REA-backen inom ett halvår efter release.

Men jag har inte spelat det så vad vet jag…? Känslan i maggropen *kan* vara fel.

  (Quote)

Aglet den 04 mar 2010 klockan 15:57

Well, jag har spelat det och jag gillade det starkt. Men mer om det imorn :)

  (Quote)

Michael Gill den 04 mar 2010 klockan 16:00

Jag hoppas verkligen det blir bra. Vissa saker ställer jag mig något skeptisk mot, medan annat verkar riktigt läckert.

  (Quote)

NuYu den 04 mar 2010 klockan 19:36

Som fan av Future Crew, den gamla demoscenegruppen som var ursprunget till Remedy, så önskar jag givetvis att det går bra för dem, men för min del kommer jag nog tyvärr ihte att kunna spela spelet än på många år, sedan det nyligen annonserades att det kommer att bli en Xbox 360-exklusiv titel. Jag hoppas att det beslutet inte kommer att leda till att spelet floppar (visst, 360:n är väl den mest framgångsrika konsolen i den här generationen, men det hade ju inte skadat om spelet lanserats till de andra plattformarna också, särskilt PC som ju är Remedys och Future Crews ursprung).
Personligen kommer jag troligtvis aldrig att skaffa en 360, men det är ju möjligt att jag skaffar nästa generation av Xbox, och om den är bakåtkompatibel med 360 så skaffar jag säkert även Alan Wake till den. Bara Remedy håller sig vid liv till dess.

  (Quote)

fisk0 den 04 mar 2010 klockan 23:40

Konsolexklusivt är naturligtvis lite läskigt för en mindre studio, men åas gissar jag att dom styrt upp en rätt bra deal också den här gången. Är en miljoner exemplar en omöjlighet? Nej. Två? Kanske. Med Microsofts PR-apparat i ryggen lär dom få (/har dom fått) ett bra utgångsläge iaf.

  (Quote)

Michael Gill den 04 mar 2010 klockan 23:50

Jag är nog inte ensam om att ha väntat på detta spel sedan de första bilderna släpptes. Så en hel del kommer nog köpa spelet för att få väntan rättfärdigad. Fast å andra sidan så är förväntnignarna höga såd et gäller att de levererar.

  (Quote)

Hagbard den 05 mar 2010 klockan 09:30

Är tillsammans med nya Metroid det spel jag ser fram emot att ta del av mest efter att Heavy rain och Mass Effect 2 avverkades. Jag håller alla tummar för att Remedy lyckas ro projektet i hamn. Mycket låter väldigt lovande och stämningsmässigt ser det ut att leverera iaf.

Ser fram emot Gills text. :)

  (Quote)

Farbror Atlas den 05 mar 2010 klockan 11:46

Hade köpt det om det hade släppts till ps3. Mest för att jag skulle vilja hjälpa remedy, har inte sett mycket av spelet så jag har faktiskt ingen riktigt bild av hur det verkar vara, då jag inte bryr mej att kolla upp 360-exklusiva spel. Men det lilla jag har sett verkar jävligt bra.

  (Quote)

Kiwi den 05 mar 2010 klockan 15:38

Jag tror inte att spelet ska sälja sämre bara för att det inte släpps till PS3, men såklart är det synd att det inte kommer dit också. PC kan det väl ändå portas till senare om det säljer någonlunda bra(?)

Jag tror på ett bra spel. Jag har väntat på det sedan de första bilderna men, det har gått upp och ner eftersom att man såg väldigt lite av spelet under utvecklingen. Vi får väl se hur det slutar, men jag tror att spelet kommer att sälja om det får ett bra (och rättvist, förstås) betyg.

  (Quote)

PimPim den 05 mar 2010 klockan 20:21

Det är 100% garanterat att spel kommer sälja sämre för att det inte kommer till PS3, att säga annat helt ologiskt. Men det har ju aldrig varit tal om att släppa det till PS3 när Microsoft är utgivare. De släpper inte ett sådant spel på värsta konkurrentens konsol. Tanken var ju till PC vilket verkar konstigt och måste innebära att de förlorar en hel del försäljning.

  (Quote)

Xux den 06 mar 2010 klockan 23:58

Rättelse då: Jag tror att det kommer att klara sig på marknaden fast det inte släpps till PS3.

  (Quote)

PimPim den 08 mar 2010 klockan 20:46

Xux: Det är 100% garanterat att spel kommer sälja sämre för att det inte kommer till PS3, att säga annat helt ologiskt.

True. Men det kostar galet mycket pengar för att portera ett spel till en annan konsol, eller – ännu värre – samutveckla det till två konsoler samtidigt. Gör man det så krävs det att spelet blir en riktig succé för att man ska kunna få någon slags återbäring över huvud taget.

  (Quote)

Jimmy Håkansson den 08 mar 2010 klockan 20:56

Xux: Det är 100% garanterat att spel kommer sälja sämre för att det inte kommer till PS3, att säga annat helt ologiskt.

Det betyder i och för sig inte att Remedy kommer tjäna mindre pengar. Min gissning är att de mår rätt gott i Microsofts sällskap.

  (Quote)

Carl-Johan Johansson den 08 mar 2010 klockan 21:07

Skriv en kommentar


XHTML: Följande taggar är tillgängliga: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


© Copyright 2013 Blog 'em up .