heartland_topp

I början av nittiotalet bytte det ansedda Adventure Soft namn till Horror Soft som ett led i en kampanj för att marknadsföra ett licensspel baserat på Fright Night-presentatören Cassandra Petersons storbystade vampyr-alter ego Elvira: Mistress of the Dark. Spelet – som sportade den fantastiska taglinen ”Can somebody help me find my chest?” – blev en enorm succé och sporrade en uppföljare.

För Horror Soft kickstartade det en karriär som under ett par gyllene år gjorde dem till en av de mest hyllade skräckspelutvecklarna i Europa (och drygt tolv år senare skulle sluta i tårar när de under etiketten Headfirst Productions tvingades att spika igen portarna då det galet underskattade Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth brutalfloppade).

För äventyrsgenrens del populariserades den typ av skräckinspirerade äventyrsspel som generationer av spelutvecklare sedan dess har inspirerats av. En av de senare är Viktor Pflug, en ung spelskapare från Australien som det senaste halvåret varit upptagen med att pussla samman sin Lovecraft-doftande fullängdsdebut Heartland of Darkness: The Homunculi.

– Jag växte upp med att måla muraler nere i Melbournes tunnelbanor och kloaker, berättar han. Det blev som ett tonårsuppror och ett sätt att uttrycka mig kreativt på en och samma gång. Jag har väldigt lite formell utbildning som illustratör. Jag spenderar mycket tid framför mina sketchböcker dock.

Jag gillade ditt förra spel, Trial of the Schnellersparrow. Var det din debut?
Trial of the Schnellersparrow var mitt första soloförsök att göra ett spel. Jag hade gjort en del grafik och bakgrunder för andra hobbyprojekt tidigare, men Schnellersparrow var första gången som jag försökte göra någonting eget som var sammanhängande och spelbart. Det var en grym erfarenhet. Jag gjorde hela spelet på 11 dagar, förutom soundtracket som jag till större delen hade komponerat tidigare. Det var hårt men samtidigt riktigt kul. Jag kände mig stressad under produktionen dock (spelet var en del av Monthly Adventure Game Studio Competition; en tävling inom AGS-communityt som hålls varje månad), så jag bestämde mig för att mitt nästa projekt skulle bli mer polerat.

schnellersparrow

Trial of the Schnellersparrow.

Jag gillade särskilt bakgrunderna i spelet. Är du inspirerad av någon särskild illustratör eller teknik?
– Tack! De mesta av den visuella inspirationen kommer från klassikerna från förra årtiondet. Dave Gibbons illustrationer i Beneath a Steel Sky, till exempel. Elvira-spelen har varit en stor influens på senare tid också. Jag arbetar mycket med lågupplösning för att emulera spelen från den perioden. Personligen älskar jag handritad lågupplöst grafik. Jag tycker den är charmig och har en unik stil. En annan, mer praktisk, fördel med att arbeta med den här upplösningen är att det går relativt snabbt att skapa färdiga bakgrunder. En typisk bakgrund tar mig två dagar att färdigställa från thumbnail till duglig spelgrafik. Det frigör tid som jag kan spendera på story och musik istället.

Hur länge har du arbetat med ditt pågående projekt, Heartland of Darkness: The Homunculi?
– Idén för spelet har existerat ett år eller två, men det var inte förrän jag snubblade över Adventure Game Studio som jag insåg att det var ett projekt som jag faktiskt kunde realisera på egen hand. Jag började skriva storyboarden någon gång i augusti förra året.

Det verkar vara ett mörkare spel än Schnellersparrow. Vad handlar det om?
– Jag vill inte avslöja för mycket, men storyn utspelar sig i en sömnig medelklassförort kallad Gardenvale som är full av grönskande häckar, vita brädstaket och ständigt ösregn. Din karaktär vaknar upp en eftermiddag efter att ha haft en mardröm.  Framåt kvällen kommer börjar skumma saker hända och han bestämmer sig för att utforska dem djupare.

Tåg och tågstationer är teman som löper genom hela spelet. Varför valde du den settingen?
– Settingen för Homunculi är sprungen ur min besatthet av en enorm tågstation i hjärtat av Melbourne kallad Flinders Street Station. Den har blivit renoverad på utsidan men insidan är en enda stor labyrint av förfallna korridorer, murknande kontor och enorma ekande salar. Där finns till och med ett bibliotek och ett daghem. Hela stället andas en speciell atmosfär som är svår att beskriva, men jag har försökt fånga en del av den i spelet. Jag har utforskat Flinders Street Station grundligt, och många av miljöerna i spelet är identiska med det stället. Andra är helt och hållet uppdiktade. Det mesta av Heartland of Darkness utspelar sig i stationens innandöme.

test7

Har du läst Clive Barkers The Mignight Meat Train? Jag får vibbar av den ju mer jag ser av Heartland of Darkness. Barker rent generellt och den typ av gothisk skräck han är omslagsfigur för  känns som en stor influens.
– Jag har inte läst Barkers story tyvärr. Jag är skyldig mitt bibliotek en mindre förmögenhet så jag brukar underhålla mig med att läsa om min egen boksamling istället. Från ett storytellingperspektiv har nog David Lynchs film Blue Velvet varit den enskilt största influensen på det här projektet. Jag ska bara få Kyle MacLachlan att låna mig sin röstskådespelartalang nu!

Teasern du lagt upp på Youtube innehåller ett Lovecraft-citat från The Cthulhu Mythos. Är Heartland of Darkness besläktat med Cthulhu eller var det enbart för effektens skull?
– Bra hörsel! Jag vill egentligen inte prata för mycket om det där för jag vill att folk ska kunna utforska spelet utan att ha förutfattade meningar om de bakomliggande motiven, men jag kan säga att det inte är direkt relaterat till Lovecraft-mytologin i alla fall.

Kommer du göra musiken till spelet själv?
– Jag komponerar soundtracket själv, ja. Jag har spelat instrument till och från i flera år nu, och jag blev väldigt nöjd med ljudjobbet till Schnellersparrow så jag har bestämde mig för att göra det själv den här gången också. Musiken blir mörkare ju längre in i spelet du kommer. Spåren till de delar av spelet som utspelar sig i suburbiaområdet är ljusa och lugna, men samtidigt lite trevande. Ju längre in i tågstationens gångar du kommer, desto tyngre och mer orolig blir musiken.

Heartland of Darkness har inte något datum ännu, men Viktor hoppas att han kan utannonsera ett snart. Under tiden är han noga med att inte ge bort för många detaljer kring varken handling eller miljöer eftersom han vill bibehålla mystiken.

– Det kommer inte bli något spel av episka proportioner dock. Behållningen ligger istället i detaljerna och storyn, sammanfattar han.

Räkna med att höra mer om Heartland of Darkness i framtiden. Tills dess får ni hålla till godo med en kort trailer vars framerate är lika skamligt låg (”jag skulle aldrig fått upp alltihop på Youtube annars med min usla uppkoppling”) som dess innehåll är tokigt lovande:


Prenumerera på kommentarer Kommentarer | Trackbacks |
Taggad med: , ,



Kommentarer ( 1 kommentar )

Det ser galet stiligt ut. Men jag får verkligen ångest av inventory-gränssnittet.

  (Quote)

Jimmy Håkansson den 17 feb 2010 klockan 12:26

Skriv en kommentar


XHTML: Följande taggar är tillgängliga: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


© Copyright 2013 Blog 'em up .