blobben

Fumito Ueda har en sällsam förmåga att kasta dig in mitt i en berättelse. Eller snarare mitt i ett lösryckt kapitel ur en stor bok. Genom att varken säga a eller b uppmanar han dig att dra linjen mellan punkterna själv. Pussla ihop ditt eget universum genom att tillföra dina egna referenser och upplevelser. Samma taktik använder han för att etablera relationen mellan karaktärerna. I Ico och Shadows of the Colossus är det talade språket inget hinder eftersom det knappt existerar. Just därför lyckas han illustrera kärleken dem emellan som något rent och okuvligt.

blobhug
När Square försökte sig på att göra vad de kallade för den första interaktiva kärlekshistorien så var det med hjälp av åtskilliga dialogrutor och datoranimerade mellansekvenser. Även om Final Fantasy VIII till slut klarade av att förmedla känslorna så var det med en bismak av konstgjorda färgämnen.

Famito Ueda visade att kärleken gör sig bäst i stumfilmsformat och med små men nyansrika gester. I Wii-restaureringen av åttabitarsspelet A Boy and his Blob har de komprimerat ned hela det känslospelet till ett litet knapptryck. Det är ett andlöst vackert handtecknat spel som handlar om kärleken mellan en liten pojke och en barbapapp-ish blob. Genom att trycka uppåt på styrkorset så kramar pojken sin älskade blob med öppna armar och slutna ögon. Trots att ögonblicket varar i knappt en sekund är det en hjärtsmältande uppvisning av villkorslös kärlek.


Prenumerera på kommentarer Kommentarer | Trackbacks |
Taggad med:



Kommentarer ( 7 )

Hahaha! Guud vilket mysigt spel :D Men varför Wii och inte DS, säg?

Jag känner faktiskt att FFVI och FFVII visade bättre tecken på kärlek än vad VIII gjorde. Aeris är betydligt mer charmig och sprudlande av glädje. FFVIII är lite som en betongvägg för mig.

  (Quote)

PimPim den 11 jan 2010 klockan 15:43

O hjälp vad gulligt! Varför inte släppa detta på Xbox Live Arcade? Eller för den delen iPhone.

Verkar vara ett perfekt spel att spela lite sådär avspännt. Har tidigare bara hört titeln men aldrig sett att det var så gulligt.

  (Quote)

Spel-Malmer den 13 jan 2010 klockan 00:14

Det verkar supermysigt
Undra bara om det verkligen är det

  (Quote)

PT den 13 jan 2010 klockan 00:55

PimPim: Jag känner faktiskt att FFVI och FFVII visade bättre tecken på kärlek än vad VIII gjorde. Aeris är betydligt mer charmig och sprudlande av glädje. FFVIII är lite som en betongvägg för mig.

I FFVIII är kärlekshistorien mellan Squall och Fina (hette hon så?) det centrala temat. I de andra spelen är kärlekshistorien underordinerad världen-går-under-storyn.

Spel-Malmer: Verkar vara ett perfekt spel att spela lite sådär avspännt. Har tidigare bara hört titeln men aldrig sett att det var så gulligt.

Det är en remake på ett gammalt nes-spel. Jag vet inte om spelet är bra rakt igenom, bara testat det ungefär 10 minuter, men just den kram-featuren gör hela grejen för mig. Fantastiskt mysigt. Jag blev helt varm i hjärtat när jag såg det =)

PT: Det verkar supermysigt
Undra bara om det verkligen är det

Som sagt. Vet inte om spelet håller hela vägen. Men kramen. Herregud. Det är en sån känsla i den. Pojken sluter sina ögon hårt och kramar, verkligen kramar, sin älskade saccosäckskompis.

  (Quote)

Jimmy Håkansson den 13 jan 2010 klockan 09:12

Jimmy: Jo, det vet jag absolut. Men, jag tycker inte det fångades lika bra som i de tidigare spelen.
Squall och Rinoa om jag får be. Jag vet inte var du är och lurkar =)

  (Quote)

PimPim den 15 jan 2010 klockan 03:45

Just ja. Rinoa. Var ett tag sedan nu. 11 freakin’ år sedan!

  (Quote)

Jimmy Håkansson den 15 jan 2010 klockan 08:08

Dags att spela om då!

  (Quote)

PimPim den 15 jan 2010 klockan 23:26

Skriv en kommentar


XHTML: Följande taggar är tillgängliga: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


© Copyright 2013 Blog 'em up .