sniper

Ghost Recon 2 var fantastiskt eftersom det framgångsrikt spädde ut föregångarens hyperrealism med en handfull tv-spelsinfluerade krigsinstrument och gav en bild av hur krig skulle kunna se ut om Playstation-generationen fick bestämma. Men mer än något var det ett spel som bekräftade tv-spelens osunda lillebrorsrelation till krigsapparaten.

Knight’s Armaments Iphone-applikation BulletFlight är det hittills största exemplet på hur spel- och militärteknik alltmer växer samman. På informationssidan om applikationen som enligt The Mirror bygger på ”datorspelsteknik” kan man läsa följande:

”BulletFlight is a military-grade ballistic computer that provides quick solutions in the field.”

Genom att ange aktuella väderförhållanden, temperaturtryck, luftfuktighet, vindhastighet och -riktning tillsammans med vinklar och mätvärden från den inbyggda accelerometern kan BulletFlight räkna ut ”highly detailed solutions” på upp till 3000 meters avstånd.
”Lösningarna” de talar om är att skjuta fienden från behörigt avstånd.

Iphone-applikationen (som går att köpa för 229 kr på Itunes) har blivit särskilt populär bland amerikanska krypskyttar stationerade i Afghanistan som sägs använda programmet för att hitta och skjuta terrorister.

Det här är inte första än mindre sista gången tv-spelsteknik används i militära syften. Redan innan amerikanska soldater använde Iphone-applikationer för att pricka talibaner så styrde de förarlösa fordon med Xbox 360-handkontroller. Dessutom används samma chip som finns i Playstation 3 också för att utveckla nya högteknologiska radar-prototyper.

Anledningen varför militären har börjat vända blicken mot tv-spelsindustrin, snarare än tvärtom, är enkel. Tv-spelens teknologi har blivit vassare än militärens.

– Historiskt sett har militären utvecklat teknologi för att matcha deras önskemål. Samma teknologi har sedan filtrerats ned till vardagsprodukter. Men nuförtiden är det tvärtom. Dagens konsumentteknologi är så kraftfull att det är billigare att använda dem snarare än att bygga egna system, säger Stuart McDougall, BAE Systems, som själv använder sig av grafikteknologi från Playstation 2 för att för att utveckla militära produkter.

Det är ett teknikskifte som kan bära med sig konsekvenser. På lång sikt kan det ställa nya krav på oss konsumenter som vill bidra till spelindustrin men inte krigsindustrin.


Prenumerera på kommentarer Kommentarer | Trackbacks |
Taggad med:



Kommentarer ( 11 )

Onekligen en otrevlig utveckling, och den oheliga alliansen mellan spelbranschen och militären stannar ju dessvärre inte vid delad teknologi.

Andra otrevligheter innefattar actionspel som subventioneras med amerikanska skattemedel, den amerikanska militärens rekryteringsstationer i köpcenter där de låter kidsen spela krigsspel, och, här hemma, Försvarsmaktens annonser på svenska spelsajter.

Dystra tider för en pacifist som råkar älska krigsspel…

/Erik
Gamezine.se

  (Quote)

Erik den 08 jan 2010 klockan 10:55

Förbannat bra språk du gick igång med där, Jimmy :P

Erik: Varför är detta något illa menar du?
Jag kan tillägga att jag egentligen inte har någon åsikt själv utan bara vill höra andras åsitker.

  (Quote)

PimPim den 08 jan 2010 klockan 15:40

Tv-spel har ju mer och mer börjat använda standardkomponenter som används i alla andra apparater, speciellt datorer. Det är ju inget konstigt att man hittar samma delar i till exempel bilar. Jag tror inte att det handlar om att tv-spel skulle blivit vassare än vad militären kan göra själva, utan att de är mycket billigare. Försvarsindustrin har en otrevlig vana att göra specialutvecklade saker extremt dyrt även när de skulle kunna använda prylar som utvecklats civilt. USA är ju i ett otroligt dyrt krig just nu och därför måste de satsa på det tråkiga jobbet att kapa kostnader lite överallt. När de då gör samma sak och försöker hitta billig, redan färdig teknik att använda så kommer många prylar från det vanliga samhället att få en alternativ användning.

Vad jag undrar är hur ni som vill vara ”medvetna konsumenter” resonerar kring vilka saker ni ska bojkotta? USA har ju hundratusentals soldater stationerade och de har ju byggt upp hela samhällen (med alla stora snabbmatsrestauranger och biografer med mera) där de lever och bor väldigt vanliga liv. Alla prylar som finns i ett vanligt hem finns ju garanterat där också. Skulle ni störa er på om ni fick reda på att försvaret köpt in 3000 tvättmaskiner av samma märke som ni har eller 2 miljoner kulspetspennor av samma märke?

  (Quote)

Aloysius den 08 jan 2010 klockan 16:21

Aloysius: Jag tror inte att det handlar om att tv-spel skulle blivit vassare än vad militären kan göra själva, utan att de är mycket billigare. Försvarsindustrin har en otrevlig vana att göra specialutvecklade saker extremt dyrt även när de skulle kunna använda prylar som utvecklats civilt.

Mmm, det lär stämma. I vilket fall som helst så är traditionell konsumentteknologi så pass vass att flera utvecklare av militära redskap inte längre behöver utveckla sina egna plattformar.

Aloysius: Skulle ni störa er på om ni fick reda på att försvaret köpt in 3000 tvättmaskiner av samma märke som ni har eller 2 miljoner kulspetspennor av samma märke?

Jag kan i och för sig se en stor skillnad mellan tvättmaskiner och iphone-applikationer som används för att hjälpa krypskyttar träffa sina mål.

  (Quote)

Jimmy Håkansson den 08 jan 2010 klockan 16:31

Pim Pim: Jag tycker att allt som sponsrar krigsföring, vare sig genom finanser eller propaganda, är av ondo. Inget stort fan av krig helt enkelt. Därför tycker jag också att det är trist att se spelindustrin i säng med militären.

Är dock fullt medveten om att min försmak för actionspel rimmar illa i sammanhanget…

  (Quote)

Erik den 08 jan 2010 klockan 16:57

@Erik: Det rimmar superilla.

Själv tycker jag det är intressant med alla nya vinklar som spel kan betraktas ur. När vi går från betygshetsen (hoppashoppas) och istället kan se till andra värderingar (på alla vis vuxnare spel) blir det här en intressant faktor.

Kommer vi få fairtrade-märkta spel till slut?

  (Quote)

Aglet den 08 jan 2010 klockan 17:32

Den där bulletfly låter intressant. Tyvärr så kommer tekniken och militären jobba tillsammans mer i framtiden.

  (Quote)

Spel den 08 jan 2010 klockan 18:14

Jimmy Håkansson: Jag kan i och för sig se en stor skillnad mellan tvättmaskiner och iphone-applikationer som används för att hjälpa krypskyttar träffa sina mål.

Jag förstår ju vart du vill komma, men den inställningen gör ju också det hela till en enkel symbolfråga (jag gillar inte saker som kan användas som vapen) mer än att du verkligen bidrar eller inte bidrar till ett krig du inte gillar. Det som gör den amerikanska militären så överlägsen i världen är inte att de har de coolaste vapnen, de skulle klara sig minst lika bra utan förarlösa tvspelsbilar, utan att de är det enda land i världshistorien som inom någon månad kan invadera vilken plats på jorden som helst, bara viljan finns. Och för att kunna klara det behövs världens bästa logistik. Det är där de är riktigt galet överlägsna alla andra.

  (Quote)

Aloysius den 08 jan 2010 klockan 18:44

Aglet: Det kan man undra. Fair Trade handlar ju visserligen i första hand om produktionsvillkoren av varor från tredje världen, men spelens innehåll och konsumentinställningarna till det innehållet kommer säkert (förhoppningsvis) att bli en allt viktigare diskussion i takt med att mediet mognar.

  (Quote)

Erik den 08 jan 2010 klockan 18:51

Rättvisemärkta spel. Det vore nåt. Men kanske framförallt rättvisemärkta konsoler då de under en period innehöll en del koltan vilket bland annat eldade upp diverse inbördeskrig i Afrika. CJ skrev en fantastisk krönika om det i Super Play för något år sedan.
För att inte tala om Nintendos absurda plastmani. Nintendo är det enda företaget som någonsin fått noll poäng av tio i ett av greenpeaces miljötester.

  (Quote)

Jimmy Håkansson den 11 jan 2010 klockan 10:39

Skriv en kommentar


XHTML: Följande taggar är tillgängliga: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


© Copyright 2013 Blog 'em up .