hotd_overkill

Man måste respektera Sega.

Trots att de gjort en halv miljard dollar i förlust de senaste åren och tvingats skära i sina utvecklingsdivisioner fortsätter de att slänga pengar på spel som de tycker är viktiga. Som House of the Dead: Overkill.

Overkill är ett genialt spel. Det har liknats vid en grindhousefilm, men det gör det inte riktigt rättvisa. Det är snarare som en enda lång grindhousetrailer. Allt dödkött (pun!) är bortskuret medan de bästa sekvenserna spelas upp i fast-forward mode. Det är en rälsskjutare som lever helt och hållet på faktumet att det är otroligt underhållande att skjuta zombier i ansiktet, speciellt när du använder wiimoten för att sikta. Det är överfullt av blod, hjärnor, enorma jävla bossar och en suverän b-filmsatmosfär. Storysekvenserna handlar om galna vetenskapsmän, heta strippor, muterade pervon och sportar fler fucks än något annat spel i historien (ja, vi har räknat).

House of the Dead: Overkill är ett konstverk som är perfekt producerat in i minsta detalj. Det är obscent, blodigt och jävligt roligt. Det är världens största sleazefest, och det vet om det. Det är vad som händer när exploitation blir föremål för ännu mer exploitation. Soundtrack och mellansekvenser är fullkomligen knäckande i sin smaklösa briljans. Det innehåller dessutom årets mest incestuösa familjedrama, vars final bland annat går ut på att ärkeskurken kryper tillbaka in i livmodern på sin mor för att dö.

Du vet inte riktigt om du vill skratta eller spy. Du vet bara att det är den överlägset fetaste spelscenen under 2009.


Prenumerera på kommentarer Kommentarer | Trackbacks |
Taggad med:



Kommentarer ( 10 )

”Det innehåller dessutom årets mest incestuösa familjedrama, vars final bland annat går ut på att ärkeskurken kryper tillbaka in i livmodern på sin mor för att dö.”

Men! Kunde du inte spoilermärkt texten eller nåt?! Nu kommer jag ju inte bli lika wtf-överraskad där. :(

Har precis skaffat spelet och blev ännu mer sugen på att spela igenom det efter att ha läst texten iaf. :)

  (Quote)

Farbror Atlas den 08 Dec 2009 klockan 13:37

Det finns inga spoilers i House of the Dead, bara olika nyanser av dålig smak.

Tanken att någon skulle spela genom det för handlingens skull är i och för sig ganska fascinerande.

  (Quote)

Carl-Johan Johansson den 08 Dec 2009 klockan 13:55

Precis som alla fejkade ”lightgun”-spel för wii så funkar det fruktansvärt dåligt. Att använda en wiimote för sånt här är sämre än vad en pc-mus hade varit.
Det finns inget siktande när det kommer till wii såsom vi spelade i arkadhallarna, det här är bara relativa rörelser utifrån där du ser markören på skärmen, dvs precis som en muspekare, fast med mer fladder och oprecist.

  (Quote)

TenOfTen den 08 Dec 2009 klockan 14:11

… vilket också gäller för arkadhallarna.

Anyway, det där stämmer inte riktigt. Du behöver inte sikta på exakt rätt pixel i Overkill. Träffytorna är ju medvetet rätt stora eftersom poängen är att träffa rätt när du är under press. Tempo före marksmanship.

Just det – på tal om light guns: den här är givetvis obligatorisk för alla som köper spelet. Mest för att den är så jävla cool.

  (Quote)

Carl-Johan Johansson den 08 Dec 2009 klockan 14:15

Åh. Sexskjutare.

  (Quote)

Jimmy Håkansson den 08 Dec 2009 klockan 14:42

Jag saknar ord. Det här är awesome på så många olika plan. Ångrar att jag avfärdat Overkill tills nu, men det får bli att råda bot på det på en gång.

  (Quote)

Joakim Grimborg den 09 Dec 2009 klockan 00:53

CJ: Haha! Vad taskig du är :P

Nä… vill jag spela ett zombiespel i år så är det Resident Evil 5. Där snackar vi awesome.

  (Quote)

PimPim den 10 Dec 2009 klockan 02:20

Måste spela detta, går att få tag på väldigt billigt dessutom :)

  (Quote)

Linus den 10 Dec 2009 klockan 09:15

Skriv en kommentar


XHTML: Följande taggar är tillgängliga: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


© Copyright 2013 Blog 'em up .