gptopp

På SpeedRunGames hemsida har grundaren Christian Teister publicerat ett manifest för alla aspirerande spelutvecklare. Han skriver bland annat ”Always focus on the feature that is most important to your game” och ”Drop all ideas which do not fit into and support the vision of the game.” I en tid där alla ideal och principer är till salu vägrar Christian Teister tumma en millimeter. Hans senaste spel Grappling Hook är ett kvitto på vad spel har att vinna om det fokuserar på ett mål.

I Grappling Hook är änterhaken alfa och omega. Början och slutet. Sourcream och onion. Trots det, eller kanske på grund av det, skiljer det sig markant från alla änterhakespel du har spelat. I Grappling Hook kan du nämligen inte fästa din änterhake i vad som helst. Eller ens svinga med den. Du kan bara fästa den på gröna ytor och när den väl är ansluten så flyger du rakt framåt. Istället för att melodiskt och harmoniskt gunga dig fram från avsats till avsats använder du hastigheten och energin i rörelsen för att lösa kluriga pussel. Genom att skickligt utnyttja gravitationens momentum katapultkastar du dig in i en rymdvärld som påminner om ett Metroid Prime vilse i ett VR-uppdrag från Metal Gear Solid. Men Grappling Hook handlar inte så mycket om att tajma hopp som att lösa pussel som spelar på samma planhalva som Portal.

Ja, jag kan gå så långt att kalla Grappling Hook för ett Portal med änterhakar, trots att det bara stämmer halvvägs. För där Portals alla spelinslag är minutiöst balanserade på vågskål är Grappling Hooks ojämna och kantiga. Det finns naturliga förklaringar till det. Till exempel att Portal är ett indiespel som fått poleras till perfektion i Valve-fabriken. Om Grappling Hook hade fått samma storbolagsbehandling hade de lika gärna kunnat vara tvillingar.

Det som de har gemensamt utöver stämningen och förstapersonsperspektivet är att de satsar allt på ett kort. Precis som Christian skriver i sitt designmanifest så skär de obönhörligen bort allt som krockar med visionen. I dagens ”all you can eat”-inställning till features är Grappling Hooke en kill your darlings-bragd att beundra.

Ladda ned demot eller köp fullversionen. Vi rekommenderar att du gör det förstnämnda så att du vet varför du borde göra det sistnämnda.

[nggallery id=30]


Prenumerera på kommentarer Kommentarer | Trackbacks |
Taggad med: ,



Kommentarer ( 7 )

Man kanske kan hoppas att Valve plockar upp detta med :D

  (Quote)

Hagbard den 24 Nov 2009 klockan 12:36

Det vore nåt. Grappling Hook skulle kunna nå oanade höjder med lite polering.

  (Quote)

Jimmy Håkansson den 24 Nov 2009 klockan 15:04

”Han skriver bland annat “Always focus on the feature that is most important to your game” och “Drop all ideas which do not fit into and support the vision of the game.” I en tid där alla ideal och principer är till salu vägrar Christian Teister tumma en millimeter.”

Jag tycker det där mest visar att bra spel blir hyllade för exakt samma sak som dåliga spel blir kritiserade för. Senaste åren har vi ju sett massor av spel som blivit sågade med exakt samma motivering, fast med en annan innebörd. Alltså att de endast hittat en kul gimmick och glömt bort att göra ett bra spel i grunden. Som alla mindre bra Wii-spel till exempel…

  (Quote)

Aloysius den 25 Nov 2009 klockan 10:37

Aloysius: “Han skriver bland annat “Always focus on the feature that is most important to your game” och “Drop all ideas which do not fit into and support the vision of the game.” I en tid där alla ideal och principer är till salu vägrar Christian Teister tumma en millimeter.”Jag tycker det där mest visar att bra spel blir hyllade för exakt samma sak som dåliga spel blir kritiserade för. Senaste åren har vi ju sett massor av spel som blivit sågade med exakt samma motivering, fast med en annan innebörd. Alltså att de endast hittat en kul gimmick och glömt bort att göra ett bra spel i grunden. Som alla mindre bra Wii-spel till exempel…  

Intressant poäng. Men gimmicks är, enligt mig, en dåligt genomförd feature. En dålig idé som av någon anledning blivit bärande för ett helt spel, med resultatet att allt kollapsar.
Men om man gör en riktigt bra feature och koncentrerar sig på den och gör varierande banor, snarare än upprepande, så kan det bli riktigt bra.

  (Quote)

Jimmy Håkansson den 25 Nov 2009 klockan 11:57

Skriv en kommentar


XHTML: Följande taggar är tillgängliga: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


© Copyright 2013 Blog 'em up .