sanitarium_top

Fram tills för några dagar sedan hade jag aldrig spelat Sanitarium, men det har funnits i bakgrunden i flera år. Ända sedan det släpptes 1998 har spelets rykte stadigt växt och kultföljet har blivit större och större. Det är ett perfekt exempel på ett verk som var före inte bara sin egen tid utan också sitt eget medium.

Det fick usla recensioner när det släpptes i England (vilket placerar ”bra spel” på samma lista över saker som britter inte fattar som redan innehåller ”mat” och ”fotboll”) och försäljningen småfloppade. Peka- och klicka-upplägget hade möjligen något att göra med saken, men framför allt handlade det om att folk inte fattade spelet. Och till deras försvar ska det väl sägas att handlingen varken är den mest lättillgängliga eller underhållande. Däremot är den intressant, välskriven och lyckas skildra så många nyanser att det är helt omöjligt att inte fastna för den.

Good old games bestämde sig för att återutge spelet förra veckan. Det kan vara årets bästa återutgivning. Det har inte gått en dag, än mindre en timme, utan att jag tänkt på det sedan jag klarade det. Sanitarium har den effekten. Det får dig att tänka, att analysera. Och någonstans på vägen lappar det ihop en av de starkaste berättelserna du upplevt i ett spel.

Sanitarium ser ut lite som Psychonauts skulle gjort om du hade skalat bort all humor och anställt David Lynch som regissör. Det är en mörk berättelse som dekonstruerar sin huvudkaraktär ned till minsta beståndsdel i ett försök att förklara hans sinnessjukdom. I huvudsak kretsar spelet kring två centrala teman: identitet och skuld. Huvudkaraktären heter Max och har just varit med om en svår bilolycka. Han vaknar upp i ett gothiskt mentalsjukhus med svåra brännskador och hela ansiktet inlindat i bandage. Han vet varken vad han heter eller varför han är där. Efter en stund börjar han se syner som är så verkliga att det är omöjligt att avgöra om det som sker händer på riktigt eller ej.

sanitarium_parents

Sanitariums briljans ligger just i dess allegoriska framtoning. Lösa fragment av Max riktiga liv dyker upp i flashbacks som triggas av särskilda ord, fraser och symboler som han stöter på under de olika kapitlen. Flera av dem är till exempel fulla av vanställda och stympade barn som aldrig skulle släppas genom en censur värdig namnet idag. Det är nattsvarta allegorier som är lika kusliga som effektiva i sin skildring av Max trasiga personlighet. Spelet är fullproppat av den där typen av metaforer för Max inre plågor, och i takt med att du avancerar genom handlingen börjar du förstå vad det egentligen är de representerar.

Sanitarium är nästan poetiskt i sitt flitiga användande av religiös symbolism som syftar till frälsning, död, återuppståndelse och förlåtelse. Skulden som Max känner över att som barn ha sett sin syster dö i en genetisk sjukdom löper som en röd tråd genom hela spelet. Den ligger till grund för hans fixering vid död och sjukdom och förkroppsligas i många av karaktärerna han stöter på. Till och med själva pussellösningen under några av kapitlen blir ett uttryck för hans besatthet av att försöka bota sjukdomar.

Jag skulle vilja skriva tiotusen tecken som förklarar symbolismen enbart i spelets första kapitel, The Innocent Abandoned, som sportar en hel by av stympade barn som inte skulle göra bort sig i Village of the Damned eller Children of the Corn, men det skulle bara förstöra upplevelsen för alla som inte spelat det ännu. Sanitarium har sina problem, inte minst rent spelmässigt, men det är fortfarande ljusår före det mesta rent storymässigt. Det vänder ut och in på allt du trodde att du visste om narrativ i spel och gör djupa metapoänger av sina störda metaforer. Det är inte särskilt trevligt. Däremot är det galet bra.


Prenumerera på kommentarer Kommentarer | Trackbacks |
Taggad med:



Kommentarer ( 10 )

Kanske blir att damma av min PC som spelmaskin och skaffa detta. Har läst mer och mer om detta och kan snart inte motstå.

  (Quote)

Hagbard den 17 Nov 2009 klockan 12:46

Ett av mina favoritspel från förr. Verkar onekligen förbisett. Även om vissa av kapitel inte håller högsta klass (inka-grejen någon?!) så är det ändå ett underbart spel.

Grymt text och kul att höra att fler uppskattar det. :)

  (Quote)

Farbror Atlas den 17 Nov 2009 klockan 16:55

Det var crazy länge sedan jag spelade det här spelet. Kommer knappt ihåg något av det. Tror iofs att jag inte kom så långt.

  (Quote)

Jimmy Håkansson den 17 Nov 2009 klockan 17:09

Oj oj oj hade helt glömt bort det här spelet, ack så bra jag tyckte det var när det begav sig. Tack för påminnelsen!

  (Quote)

Scavenger den 18 Nov 2009 klockan 17:58

En riktig favorit, minns när det fanns hundratals exemplar av spelet, i stora gråa papplådor i en affär i närheten där de såldes för en tia (10kr) styck. Ångrar att jag inte köpte allihop.

  (Quote)

AshTray den 18 Nov 2009 klockan 23:11

Herregud, det var verkligen en evighet sedan man spelade det här. Snuskigt bra var det iaf. Kunde aldrig greppa varför spelet sågades vid fotknölarna.

  (Quote)

Johan Eklund den 25 Nov 2009 klockan 11:58

Länge sedan jag hörde något av spelet. Jag har inte pelat det själv men jag har sett en kompis som hade det liggandes och dammade. Tror aldrig han heller egentligen spelade igenom det. Förvisso är han ingen spelfantast heller…

Får kolla upp detta! Blir väl snart att dra igång lite Monkey Island och Grim Fandango också

  (Quote)

PimPim den 30 Nov 2009 klockan 15:38

Sanitarium är ett klockrent äventyrs spel från gulderan. Jag hade turen att komma över ett ex för flera år sen. Så jag tänker installera och köra det igen när jag får tid.

Sen det där med usla recensioner i samband med release i England. Det kan man lugnt ta med en stor nypa salt. Antar att dom inte gillade spelet då det kräver att man faktist läser, förstår och använder hjärnan för att komma vidare i spelet.

  (Quote)

Robin Ek den 07 Dec 2009 klockan 14:49

Otroligt bra spel som jag dragit igenom två gånger, första när det kom och andra för 5-6 år sedan. Det som gör spelet så bra är en fantastisk story och bra pussel.

  (Quote)

Gorgo den 02 okt 2010 klockan 01:25

Skriv en kommentar


XHTML: Följande taggar är tillgängliga: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


© Copyright 2013 Blog 'em up .