cryostasis_header

Den första halvan av Cryostasis är kanske det bästa FPS jag spelat sedan Bioshock.

Cryostasis är utvecklat av ukrainska Action Forms. Det är ett av två spel (det andra skriver vi om imorgon) i år som exploaterar en sorts sovjetsk estetik som är svår att definiera i ord men hämtar mycket från rysk litteratur och film.

Spelet utspelar sig ombord på en kärnreaktordriven isbrytare, The North Wind, som övergivits någonstans nära nordpolen. Din karaktär heter Alexander Nesterov och är en rysk metrolog som snubblar över båten och börjar undersöka vad som hänt med besättningen. Narrativet vecklar ut sig via loggar som kaptenen lämnar efter sig, där han bit för bit beskriver hur skeppet kör på ett isberg och isen runt omkring dem tjocknar medan besättningen desperat försöker laga skadorna på skrovet.

Eftersom det utspelar sig på nordpolen är det svinkallt. Hela spelet är klätt i iskristaller, och objekt som en gång var ganska starka är numera sköra och bräckliga. Temperatur är ett återkommande tema. Den arktiska kylan är livsfarlig att vistas i för länge. Den enda form av hälsa du har är en mätare som registrerar din kroppstemperatur. Och den sjunker gradvis beroende på hur kall din omgivning är. När du blir attackerad av en fiende sjunker den drastiskt, och om du skulle få för dig att simma i isvattnet utan en termodräkt fryser du ihjäl ögonblickligen. Du återfår hälsa genom att värma dig vid de värmekällor som finns utplacerade: brinnande eldar, gående motorer, små elektriska spishällar och till och med skrivbordslampor om du är desperat.

Du upptäcker snabbt att skeppet inte är tomt. De besättningsmän som inte lämnat skeppet och tagit sina chanser på den arktiska tundran har muterats – av anledningar som så småningom blir kända – till någon sorts djupfrysta zombier. Och du är en obeväpnad vetenskapsman. Hurra!

cryo_zombie

Det första vapnet i spelet improviserar du fram genom att vira en kedja med ett hänglås kring ena handen för att göra slagen kraftigare. Det andra är en rostig rörventil som du rycker från en vattenledning. Det tredje är en brandyxa, och du har aldrig någonsin varit så tacksam över att hitta en jävla yxa i ett FPS förut.

Cryostasis är svårt. Lika mycket för att det faktiskt är svårt som för att dess utgångspunkt är att placera en vanlig människa inom ramen för berättelsen. Och vanliga människor vet inte hur man måttar dödande slag med brandyxor. De höjer den högt över huvudet, de lägger all sin kraft i svingen framåt så att kroppen – och därmed huvudet, och därmed skärmen – följer med i rörelsen och sedan måste rätta upp sig igen. Vanliga människor är inte vana vid att sikta med gevär. Det finns därför inget hårkors på skärmen, inget autosikte på fienderna och om du skulle glömma att hålla ner pipan kommer du att missa oftare än du träffar.

Och bossarna. Bossarna! De är den mest uppfuckade skit du nånsin sett. En varelse tycks ha fått sitt huvud urgröpt av en glasskopa och har metallstänger istället för ansikte. En annan ser ut som en människa i sydväst som håller ficklampor i händerna, bara det att händerna blivit fastbultade på sidorna av huvudet medan någon sorts vapen växt in i armbågarna och pekar mot dig. B-filmskärlek, hej!

Cryostasis

Miljöerna inuti skeppet är täckta av iskristaller på grund av den bitande arktiska kylan.

På sin färd genom skeppet finner Alex då och då kroppar från folk som dött ombord, och när han vidrör dem återupplever han deras dödsscener i förstaperson. Och – och det här är lite av poängen – han kan ändra deras förflutna. Genom att röra en kropp inkapslad i ett isblock kan han återuppleva vad som hände när båten krockade med isberget, men istället för att dö när det iskalla vattnet från Norra Ishavet väller in genom det uppfläckta skrovet kanske – kanske eftersom ingen tvingar dig – du hittar en skiftnyckel och kan öppna ett valv så att vattnet rinner undan och räddar matrosens liv. När du återvänder till din egen kropp är liket borta.

Sådär långt är alltså Cryostasis det närmaste Half-Life-möter-Bioshock-möter-sovjetsk-postindustrialism som du kan komma. Tyvärr håller det sig inte till manus hela vägen. Handlingen urartar i en story som tänjer på all suspension of disbelief och upplägget blir alldeles för shooterbetonat när du väl får tag i bössor. Dessutom är det fullt av irriterande buggar här och var. Men sceneriet, atmosfären och den smått unika premissen gör att du står ut med det.

Om du har överseende med höga systemkrav, inte har något emot att handlingen går Roger Corman på dig halvvägs och är förlåtande för bristande kvalitetskontroll borde du ge Cryostasis en chans. Det är årets överlägset mest unika skräckspel. Det sänder kalla kårar längs din ryggrad som får ditt blod att frysa till is. Hade det bara varit årets bästa shooter också hade det antagligen varit överst på min lista över årets spel.


Prenumerera på kommentarer Kommentarer | Trackbacks |
Taggad med: ,



Kommentarer ( 15 )

Coolt. Aldrig hört talas om. För tankarna till det (ruttna) Cold Fear.

  (Quote)

Tommy Preger den 13 Dec 2009 klockan 09:52

Soviet Unterzögersdorf: Sector II imorn då? ;)

  (Quote)

Voxbrallan den 13 Dec 2009 klockan 14:28

Haha, nej. Jag skulle bli förvånad ifall någon har spelat morgondagens lucka överhuvudtaget. Men det är ju därför vi skriver om det – för att förklara vad folk har missat.

Tommy: Konceptmässigt påminner det lite om Cold Fear faktiskt. Fast det är bra jävla mycket bättre.

  (Quote)

Carl-Johan Johansson den 13 Dec 2009 klockan 16:54

Så om man dödar en kille och sen petar på han kan man återuppleva när man dödade han och döda sig själv?

  (Quote)

Salsane den 13 Dec 2009 klockan 18:52

Hur många skräckspel har det kommit i huvudtaget i år, för att inte tala om bra? :P
Inte för att detta spel inte ser intressant ut, för det gör det verkligen. Låter mysigt med fysiken att man måste anpassa spelstilen efter att inte karaktären är van vid att strida, som verkar självklart i alla andra spel (Prey som exempel där det inte borde vara vettigt…).

Sedan vill jag gå lite off-topic och säga att: Bioshock Är ett utmanande spel om man ska fixa flickorna och liknande. Enda anledningen till att det blev ”lätt” var att man inte kunde få game over, vilket de har fixat med en update till 360 (och förmodligen PC och PS3 också)! Nu kan vi sitta och dö som fan om vi så vill.

  (Quote)

PimPim den 13 Dec 2009 klockan 19:00

Salsane: Så om man dödar en kille och sen petar på han kan man återuppleva när man dödade han och döda sig själv?  

Det är bara specifika kroppar det går att göra så med. De som inte redan muterats till monster.

  (Quote)

Carl-Johan Johansson den 13 Dec 2009 klockan 20:24

Nu vill jag inte påstå att jag har stor erfarenhet av ryska/ex-sovjetiska spel (de jag spelat på sistone är Full Pipe och Stalker) men det är ändå intressant att se spel som använder det klassiska ryska berättandet med långsamt tempo och stor symbolik. Vill definitivt se mer av sådant i framtiden.

Edit: Temperaturgrejen får mig att tänka på det underskattade filmlicensspelet The Thing. De gjorde en snygg grej av frostskador och rymdmonsterparanoia. Edge gjorde en snygg Behind the scenes-grej på spelet för typ ett år sedan.

  (Quote)

Jimmy Håkansson den 13 Dec 2009 klockan 20:51

Ah, låter som ett spel för mig (som vanligt när du tipsar). Jag minns att jag var lite pepp, men så gav människor från England det 60 procent i betyg, och eftersom 60 procent är det SÄMSTA engelsmän kan tänka sig så blev jag lite tveksam.

Men det låter spännande. ”långt, långt uppe i norr, helt avskärmad från världen” är ju en fantastisk miljö för skräckspel (och skräck-annat) att utspela sig i också. Tänker Penumbra t.ex.

  (Quote)

Johan den 14 Dec 2009 klockan 08:36

Johan: Jag minns att jag var lite pepp, men så gav människor från England det 60 procent i betyg, och eftersom 60 procent är det SÄMSTA engelsmän kan tänka sig så blev jag lite tveksam.

Sedan när har människor från England något att säga till om?

  (Quote)

Jimmy Håkansson den 14 Dec 2009 klockan 08:56

Jimmy Håkansson: Sedan när har människor från England något att säga till om?  

Jag trodde att det var i Personal Computer-spel-sammanhang och endast i Personal Computer-spel-sammanhang, men tydligen var det fel!

  (Quote)

Johan den 14 Dec 2009 klockan 17:16

Kom att tänka på ett annat konceptuellt likartat spel som passerat hårddisken på min personliga dator. Men vad fan hette det? Ett kort Lovecraft-baserat point samt click som utspelar sig i krokarna runt nordpolen. Jag minns en ubåt och djupfrysta tentakler.

  (Quote)

Tommy Preger den 15 Dec 2009 klockan 09:40

Tommy Preger: Kom att tänka på ett annat konceptuellt likartat spel som passerat hårddisken på min personliga dator. Men vad fan hette det? Ett kort Lovecraft-baserat point samt click som utspelar sig i krokarna runt nordpolen. Jag minns en ubåt och djupfrysta tentakler.  

Kanske inte har så där jättemycket med saker att göra, men … ”Sherlock Holmes: The Awakened”.

Ett spel om Sherlock Holmes och Lovecrafts Cthulhu-mytologi. Bara konceptet är ju fantastiskt!

  (Quote)

Jimmy Håkansson den 15 Dec 2009 klockan 09:55

Tommy Preger: Kom att tänka på ett annat konceptuellt likartat spel som passerat hårddisken på min personliga dator. Men vad fan hette det? Ett kort Lovecraft-baserat point samt click som utspelar sig i krokarna runt nordpolen. Jag minns en ubåt och djupfrysta tentakler.  

Kan det vara äventyrspelet Prisoner of Ice?

Cryostasis verkar hur coolt som helst. Tittade på samtliga filmer på gametrailers.com och blev väldigt intresserad.

  (Quote)

Patrick Sandoval den 15 Dec 2009 klockan 11:05

Ja, tack. Prisoner of Ice var det.

  (Quote)

Tommy Preger den 15 Dec 2009 klockan 21:05

Skriv en kommentar


XHTML: Följande taggar är tillgängliga: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


© Copyright 2013 Blog 'em up .