capsized1

Det finns konflikter som tycks vara olösliga. Schismer där du oavsett övertygelse måste välja sida. Som den mellan kreationister och evolutionister. En lika inflammerad konflikt har länge legat och kokat i spelsammanhang, men det är först nu som den bubblar upp till ytan. Du kanske tror att jag talar om ludologer och narratologer som inte kan enas om huruvida spel i förstahand är berättelser eller underhållningsmekanismer. Men det är jordnötter i jämförelse med den riktiga motsättningen. Den mellan jetpack-groupies och änterhake-entusiaster. Ragnarök.

Trots det finns det några modiga få som mutar mark mellan de två stridande lägren. Jag talar förstås om Capsized. Spelet som inte kunde bestämma vilket som var mest awesome av jetpacks och änterhakar så det valde båda. Men till skillnad från spel som Grapple Buggy och Bionic Commando verkar änterhaken i Capsized mer fylla funktionen som ett slags bogseringsinstrument hellre än transportmedel. Det är genom att kombinera jetpacks och änterhakar som Capsized bryter mot lagen – tyngdlagen. Och ur föreningen av dessa väsensskilda verktyg händer magi. Spola dig en minut och sex sekunder in i den här trailern för att se vad jag menar.

Capsized utvecklas av Alientrap som tidigare gjort sig indiekända för sitt kollektivkodade dödsmatchspel Nexuiz. Men till skillnad från det öppet kodade Nexuiz, där alla som ville fick bidra i utvecklingen, så arbetar de med Capsized på ett mer traditionellt vis – bakom stängda dörrar. Tanken är att färre antal kodkockar ska leda till en mer fokuserad spelupplevelse. Och enligt den knapphändiga information som Alientrap släppt ut är Capsized deras mest originella och ambitiösa projekt hittills. Vi är beredda att hålla med.

Capsized släpps någon gång nästa år på Steam och Xbox Live Arcade.
[nggallery id=25]


Prenumerera på kommentarer Kommentarer | Trackbacks |
Taggad med: ,



Kommentarer ( 4 )

Kommer det släppas på Xbox Live Arcade eller bland Indie spelen? Är alltid roligare när ambitiösa projekt får högre exponering, vilket det får som en XBLA titel jämfört med att hamna i Indie sektionen.

For the record: Änterhakar är bäst!

  (Quote)

Hagbard den 20 okt 2009 klockan 09:50

Änterhakar är lösningen, och orsaken, till alla livets problem.

Ps. Antar att det släpps på XBLA.

  (Quote)

Jimmy Håkansson den 21 okt 2009 klockan 22:48

Det påminner en hel del om den gamla klassikern Exile. Både till gränssnitt och design. Men det bådar bara till det positiva. För övrigt är Super Metroid-känslan slående, och det är ju bara bra.

  (Quote)

Alliss den 28 okt 2009 klockan 13:56

Alliss: Exile ska vara en stor inspirationskälla för Capsized vad jag läst.

  (Quote)

Jimmy Håkansson den 29 okt 2009 klockan 13:20

Skriv en kommentar


XHTML: Följande taggar är tillgängliga: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


© Copyright 2013 Blog 'em up .