header_1

”Jag hade tänkt ett paradis för dem
men sen vi lämnat ett som vi förstörde
blev tomma rymdens natt vårt enda hem
ett ändlöst svalg där ingen gud oss hörde”

Från och med den åttionde sången i Harry Martinsons science fiction-epos Aniara: En revy om människan i tid och rum finns det inte längre något hopp för de åttatusen människor som flytt en planet de gjort helt obebolig i efterräkningarna av miljökatastrofer och kärnvapenkrig. Piloten dör, befälhavaren förvandlas till en grym diktator, tekniken bryter samman. Inredningen går sliten på grund av bristande underhåll och ljuset försvinner. Skeppet kolliderar med en asteroid på sin resa mot Mars och knuffas villkorslöst ut ur solsystemet medan maten håller på att ta slut. Mänskligheten slutar sina dagar som en döende låga i den kalla rymden. Som en levande metafor för sin egen förmåga att fucka upp.

Det mest fascinerande med Aniara är hur aktuell den idag, 52 år efter att den först gavs ut, fortfarande är. Domedagsklockan tickar ner mot midnatt i samma takt som i Watchmen och den systematiska misshandeln av planeten håller på att få effekter på global skala. Martinsons verk ställer sig frågan varför människan med all sin intelligens har en tendens att använda sin teknik och kunskap för att förstöra och skada. Det är civilisationskritik som fortfarande träffar mitt i solar plexus eftersom vi inte tagit till oss ett skit av den.

En global katastrof

megaran9coverVärlden i A New Beginning handlar om precis den framtid Aniara varnar för – men också om det förflutna som format den.

Städer ligger i ruiner. Katastrofartade klimatförändringar har sargat världen. San Francisco ligger under vatten. I Moskva ligger St Basil-katedralen begravd under djupa snödrivor. Mount Fiji spyr ut sotsvart rök och lava över Japan. Operahuset i Sydney ligger i rykande ruiner. Eiffeltornet slits sönder av en jättelik tornado som sprider ett regn av skruvar och stålbalkar över Paris.

Tidspiloten Fay blickar ut över en värld som redan gått åt helvete. Hon kommer från en framtid där människans existens är direkt hotad, och för att försöka förhindra katastrofen har hon och kollegan Salvador skickats tillbaka i tiden till 2050. Väl där inser de att de räknat fel: det är redan för sent. Deras farkost har bara kraft kvar för ett till tidshopp, ett kort.

Klipp till nutid.

– I A New Beginning hotas världen av en global klimatkatastrof, förklarar Claas Paletta, pr-manager för Daedalic Entertainment.

Vetenskapsmannen Bent Svensson, en av huvudpersonerna i storyn, har ägnat sitt liv åt att skapa en ekovänlig alternativ energikälla bara för att slutligen se industrierna ignorera hans forskning. Desillusionerad drar han sig tillbaka i en avskiljd del i sitt hemland Norge där han plötsligt får besök av Fay, som påstår att hon skickats från framtiden för att förhindra en annalkande katastrof. Enligt henne är det Bents forskning som är den enda räddningen, och den är på väg att falla en skrupelfri energimagnat rakt i händerna. Under spelets gång spelar man som båda karaktärerna medan man försöker förhindra domedagsscenariot.

A New Beginning är det mest ambitiösa projektet som den tyska äventyrsbranschen har producerat på väldigt länge. Det har en budget som överskrider normala mått för ett äventyrsspel och bär på ett tydligt budskap som refererar till den ökande insikten om vad vi människor är på väg att ställa till med. Men Daedalic vill inte skriva folk på näsan med den sortens övertydliga miljöläxor som levereras i hollywoodkomedier som exempelvis Day After Tomorrow.

eiffeltornet

– Fingerpekande är precis vad vi vill undvika, säger Paletta. Vårt mål är att skapa en story som underhåller. Om det samtidigt får spelaren att reflektera över ämnena är det bra, men det är inte själva poängen med spelet. Det handlar inte om att vi borde stänga av alla elektriska apparater medan vi sover eller uppmaningar till folk att köpa hybridbilar utan fokuserar på konflikterna, på de större frågorna vi alla ställs inför: Vad är min skyldighet? Varför måste jag göra något åt den här situationen? Varför skulle jag bry mig överhuvudtaget?

Inga fler gummikycklingar

Daedalic Entertainment är en liten utvecklare från Hamburg i Tyskland som startade tidigt 2007 och på bara drygt ett år gått och blivit en av de klarast lysande krafterna inom äventyrsgenren. De består av tjugo anställda – varav tio av dem arbetar på A New Beginning – och fokuserar på att skapa spel med tunga narrativ. Deras första titel, det retrostylade Edna & Harvey: The Breakout, släpptes under hösten 2008 och fick positiva recensioner. De arbetar just nu med den engelska översättningen av det Hayao Miyazaki-stylade The Whispered World som släpptes i Tyskland i september och som förväntas komma hit någong gång i slutet av oktober.

Men det är deras kommande ekothriller som har förvånat alla på förhand med sitt vuxna budskap, sin tunga story, cinematiska close-ups på karaktärer och estetiskt förförande handritade miljöer.

– Vi diskuterade tidigt hur spelet skulle se ut och kom fram till att 3d-karaktärer saknar övertygande ansiktsuttryck och realistiska rörelsescheman, säger Paletta. Och det gör det svårt att identifiera med dem. Så vi satte hop ett team av 2d-illustratörer och animatörer för att skapa en stiliserad handritad look istället där karaktärer och miljöer känns som om de är del av samma värld. Vi har inspirerats av en mängd filmer och serier, men om jag skulle singla ut någon enskild källa skulle det vara Broken Sword-spelen, åtminstone rent visuellt.

En stor del av spelet handlar om nya sätt att utvinna energi, och för att få den tekniska aspekten av storyn rätt har Daedalic konsulterat en mängd vetenskapsmän.

– Vi har arbetat med ett antal experter inom områden som klimatforskning och alternativa energikällor. Vi hade särskilt stort utbyte med en tysk forskargrupp som sysslar inom bio-vätefältet. I spelet har Bent arbetat på ett sätt att generera vätgas, en ekovänlig energikälla, med hjälp av cyanobakterier (blågröna alger). Man tror att det skulle kunna täcka en stor del av världens energibehov i framtiden om man lyckas utveckla tekniken.

Paletta försäkrar att spelet riktar sig mot en vuxen publik både i ton och tema. Valen som karaktärerna ställs inför handlar om ”frihet vs. ansvar, idealism vs. egoism”. Medan Fay försöker lösa problemen på fredligt vis drar sig Salvador inte för att använda alla medel tillgängliga för att banka in lite vett i kroppen på folk. Splittringen mellan karaktärerna sker tidigt där Salvador trots sina avsikter förvandlas till en av huvudprotagonisterna. Sprinklat över storyn ligger också ett tjockt lager av civilisationskritik där masskonsumption och globalisering porträtteras som de stora destruktiva krafterna.

En bild av San Francisco år 2050 är särskilt talande för det estetiska intrycket som spelet ger. Mellan två byggnader rinner en kanal där det en gång låg en gata. En smutsig neonskylt som stavar GLOBAL har lossnat från fasaden den satt på och fastnat mellan husväggarna i fallet.

global

Exempel på hur element i bakgrunderna lyfts fram som visuella metaforer.

– Vi har ägnat massor av tid åt de där elementen i bakgrunderna, förklarar Paletta. De består av upp till tjugo separata lager ibland. Vi använder parallaxer (en effekt där bakgrunden ser ut att röra sig i förhållande till objekt i förgrunden; tänk dig hus som du passerar på väg ner för en gata som kantas av träd) för att skapa rörelse och djup i bilderna. Resultatet är imponerande när alla lager rör sig i olika hastigheter. Vi har försökt att göra spelet så atmosfäriskt vi kan. Soundtracket, som görs av Periscope Studios, är till exempel dynamiskt. Det reagerar på de val som spelaren gör. Och så har vi försökt sudda bort det typiska gränssnittet med Investigate, Take/Use, Talk och sådär. När du klickar på någonting i spelet får du istället upp till fyra valmöjligheter för det specifika objektet. Du kommer till exempel att kunna välja mellan ”open”, ”knock on”, ”bash in” och ”listen at” om du klickar på en dörr.

Alla pussel i spelet har en logisk plats i handlingen. Tanken är att de ska kännas naturliga istället för påklistrade, och lösningarna är likadana. Man slipper hitta användningsområden för gummikycklingar och liknande puns som blivit vanliga för genren.

– Det kommer att finnas en hotkey som man kan highlighta alla interaktiva områden med (precis som i Dreamfall och Tungsuka), förklarar Paletta, men vi försöker göra den överflödig genom att göra allting klickbart. Vi vill att spelaren ska kunna göra vad han eller hon själv känner för utan att begränsas av statiska förrenderade bakgrunder.

Människan i revy

Det låter som om de planerar en hel serie, men A New Beginning är en oneshot. Det har sin story utmejslad och kommer inte att lämna några lösa plottrådar efter sig som en eventuell uppföljare ger closure på. Spelet är just nu under utveckling till både PC, Wii och Nintendo DS.

Rent finansiellt är det breda formatet säkert en bra grej. Vi älskar ju våra apokalyptiska samhällstolkningar, från George Romero till spel som Fallout och Bioshock. Det är lika lite en tillfällighet att Cormac McCarthy fick en litterär pulizer för The Road som att Aniara vann Harry Martinson nobelpriset i litteratur.

Samtidigt brukar äventyrsspel inte sälja särskilt mycket.

– Det är sant att äventyren ofta är fan-exklusiva och har fastnat i sin egen genre, säger Paletta. Vi tycker också att många utvecklare har fokuserat för mycket på sin etablerade fanbase och har glömt bort en del av sakerna som definierar ett bra äventyrsspel: en medryckande story, starka karaktärer och en trovärdig interaktiv värld. Vi tror att storytunga spel som det här har stor potential att nå en större publik om man bara inser det.

Det är en ovanlig inställning för ett så ungt företag, men A New Beginning är ett ovanligt spel också. Bakgrunderna är laddade med visuella metaforer, grafiken får alla som någonsin idoliserat Charles Cecil att smälta och storyn sätter ord och bild till vår tids största hot. Och det är inte naturen utan vi själva.

Det är precis som Aniara en revy om människan i tid och rum. Med det lilla förbehållet att det fortfarande finns en strimma hopp kvar.

————————
Imorgon pratar vi med Daedalic Entertainment om hur läget är just nu och passar på att fråga om deras andra två projekt, The Whispered World och Deponia.

[nggallery id=20]

————————
Den här artikeln har även publicerats i Super PLAY .


Prenumerera på kommentarer Kommentarer | Trackbacks |
Taggad med: , , , ,



Kommentarer ( 10 )

Det ser förbannat trevligt ut.

  (Quote)

Nielsen den 23 sep 2009 klockan 07:55

Grym läsning! Spelet ser sjukt spännande ut. Skall spelas när det släpps.
Men. Jag hade hellre sett det i 3D, faktiskt. Visst ser det helt gorgeous ut med sina handritade bakgrunder, men ändå. En sån här story och såna här miljöer skulle tjäna på att paras med inlevelsen som spel som HL2 bjussar på i sina bästa stunder (Episode 2). Jag väntar otålmodigt på den stora FPS/äventyrs-boomen. Men det skulle förstås kräva en långt större budget, antar jag.
BTW. ”Fingerpekande är precis vad vi vill undvika”. Grymt citat från en pek- och klickspelsutvecklare.

  (Quote)

Tommy P den 23 sep 2009 klockan 08:19

Säger inte att det är fel i texten. Men jag hakade upp mig på nämnandet av Taj Mahal och inkluderandet av S:T Basil-katedralen i bilder.

Men ser fram mot det här spelet. När luktar det release?

  (Quote)

Aglet den 23 sep 2009 klockan 11:08

”BTW. ’Fingerpekande är precis vad vi vill undvika’. Grymt citat från en pek- och klickspelsutvecklare.”

Muspekande å andra sidan …

  (Quote)

Jimmy Håkansson den 23 sep 2009 klockan 12:36

Aglet: Eh, klart det är St Basil på bilden. Vet inte varför jag skrivit Taj Mahal. Det är inte ens rätt land ju. Jag ska ändra.

Spelet ska släppas nästa under första halvan nästa år enligt Daedalic. De har just blivit klara med The Whispered World. Men mer om det imorgon.

  (Quote)

Carl-Johan Johansson den 23 sep 2009 klockan 16:09

Whispered world ser mysigare ut. Men samtidigt ser det ut som att man kan ha spelat det förut. Mer sugen på En Ny Start….

  (Quote)

Aglet den 23 sep 2009 klockan 18:11

Det ser verkligen fantastiskt ut. Känns lite The Dig på nåt vis vilket är lovande. Tack för tipset och en superb text. :)

  (Quote)

Farbror Atlas den 24 sep 2009 klockan 09:42

Skriv en kommentar


XHTML: Följande taggar är tillgängliga: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


© Copyright 2013 Blog 'em up .