daedalic

Hamburg är en av världens snabbaste växande spelutvecklarstäder. Sedan 2004 har antalet anställda vid spelföretag där mer än fördubblats. Just nu arbetar 1700 utvecklare i Tysklands nya kulturhuvudstad och man räknar med att ytterligare 300 jobb och kring 150 frilanstjänster tillkommer bara i år.

Det som gör Hamburg lite unikt i sammanhanget är att de trots det där inte har en enda riktigt stor spelproducent. De mest kända företagen sysslar istället med sportspelslicenser (49 games och deras Winter Sports-serie) eller småproduktioner till Wii (Snapdragon Games extremt lovande The Kore Gang) och exploaterar nya marknader som gratis-MMO:n (Splitscreen Studios browserdrivna Pirate Galaxy) och iPhone-applikationer (Galaxy on Fire och Rally Master Pro, båda utvecklade av Fishlab). Det är en välmående spelindustri som både är väldigt trendmedveten och kulturellt varierad. Den präglas av en nyfikenhet och en optimism som är extremt sällsynt.

Det är en perfekt grogrund för Daedalic Entertainment, företaget som sedan uppstarten 2007 har gått och blivit en av de drivande krafterna inom äventyrsgenren. Deras spel är stora, storytunga, kompromisslöst formgivna för hand och lider av långa utvecklingscykler. Det är antitesen till de onlinedistade bite size-episoder som så många påstår är framtiden för genren.

whispered world

The Whispered World.

Daedalic debuterade förra hösten med Edna & Harvey: The Breakout och följde i början av september i år upp med det betydligt mer ambitiösa The Whispered World. Båda spelen debuterar internationellt i vinter, samtidigt som A New Beginning och Deponia är planerade att släppas nästa år.

Vi passade på att stämma av läget med företagets pr-man Claas Paletta.

Vad händer med A New Beginning egentligen?  Det var längesen vi hörde något nu.
– Vi jobbar hårt med A New Beginning just nu. Det kommer bli nästa spel som vi släpper, och sen följer Deponia. Det är ett enormt spel, nästan dubbelt så stort till ytan som The Whispered World. Det är därför det har tagit så lång tid att färdigställa och kommer att dröja en bit in på nästa år tills vi är klara. Men det flyter på som det ska. Vi kommer släppa mer info och bilder på det snart.

deponia

Deponia.

När är den engelska översättningen av The Whispered World klar?
– Själva översättningen är redan färdig faktiskt. Vi arbetade med Steve Ince som tidigare jobbat med Broken Sword. Han fungerade som manusredigerare och översättare, så vi känner att vi har en väldigt stark engelsk version redo. Den här veckan (vecka 37) är vi i studion för att spela in alla röster. Spelet kommer att släppas inom kort.

Berätta lite om Deponia. Varifrån har ni hämtat inspiration till spelet?
– Med Deponia ville vi göra något som var lite mer ”out there”, lite mer serietidningsaktigt och larvigt, likt vår första spel Edna & Harvey. Vi kände att vi ville göra något som har sin egen unika värld och sin speciella uppsättning karaktärer, i nedstigande led från Discworld, Hitchhiker’s Guide to the Galaxy och Futurama.

Äventyrsgenren är på väg upp just nu efter ett par tunnsådda år. Varför tror du att det är så?
– För det första har marknaden mognat. Företag har börjat inse att det finns en marknad för fler än tonårspojkar, och äventyrsspelen adresserar en del av den. Samtidigt verkar det som att besattheten med tekniska aspekter håller på att ebba ur medan narrativ och välskrivna karaktärer återigen anses centrala. Och det är ett område som äventyrsspel har bemästrat sedan länge.

Tyskland är inte känt för att vara särskilt spelutvecklarvänligt. Det talas om ett nära förestående totalförbud mot våldsamma spel, och många menar att det bara är början. Crytek (som gjorde Crysis) bland andra har hotat att flytta sin verksamhet utomlands om lagen träder i kraft. Hur påverkar det här Daedalic? Kan ni, teoretiskt sett, hamna i en situation där lagen inkräktar på er integritet?
– Våra spel är huvudsakligen befriade från grovt våld så det är antagligen ingenting som kommer att påverka oss direkt. Vi känner dock att det är ett stort handikapp för den tyska spelindustrin som helhet om lagen verkligen träder i kraft. Det skulle ha en negativ effekt på den tyska talangpoolen och ta oss flera år tillbaka på en global nivå och förmodligen påverka oss på det viset istället.

Många följer Daedalic med stort intresse just nu och vill se er lyckas. Hur har försäljning och mottagande sett ut för de två spel, The Whispered World och Edna and Harvey: The Breakout, som ni släppt hittills?
– I talande stund är spelen bara släppta för en tysktalande publik, med en global lansering öronmärkt för senare i år eller tidigt under 2010, så jag kan bara tala för hur mottagandet varit i Tyskland. Men försäljningen har varit fantastisk och betygen ännu bättre. Under 2008 var Edna and Harvey det högst betygsatta spelet från någon tysk utvecklare. The Whispered World har dock värre konkurrens i år, så trots att dess medelbetyg är högre än det för Edna kommer vi antagligen få nöja oss med en topp fem-placering.

Hur ser det perfekta framtidsscenariot ut för Daedalic?
– I en ideell värld kommer vi att leverera större och bättre spel på konstant basis. Vi tycker att vi har en mängd starka IP:n och många historier kvar som vi vill berätta.

The Whispered World

[nggallery id=6]

Deponia

[nggallery id=17]


Prenumerera på kommentarer Kommentarer | Trackbacks |
Taggad med: , , , ,



Kommentarer ( 5 )

I vilket format kommer spelen släppas i? Jag tror jag missat det någonstans på vägen…

  (Quote)

PimPim den 30 Nov 2009 klockan 01:01

A New Beginning kommer till både Wii och PC. Osäker på The Whispered World och Deponia. Allihop kommer till pc åtminstone.

  (Quote)

Carl-Johan Johansson den 30 Nov 2009 klockan 04:47

Roligt! Kanske börja spela PC after all. Återuppliva sovande spelgenres.

  (Quote)

PimPim den 30 Nov 2009 klockan 14:56

Skriv en kommentar


XHTML: Följande taggar är tillgängliga: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


© Copyright 2013 Blog 'em up .