fritt-fall1

Dataspelsbranschen släppte för ett par dagar sedan ett nytt spelutvecklarindex för 2008. Det är en årlig sammanställning av den finansiella situationen för den svenska spelbranschen.

Enligt rapporten går svensk spelutveckling som tåget just nu. Branschen ökade sin omsättning med 21%, det totala antalet anställda på spelföretag i Sverige tilltog och en handfull nya utvecklare slog upp portarna. Per Strömbäck skriver i sin introduktion att:

Svenskutvecklade dataspel är med alla mått en internationell succé. Sett till omsättning och sysselsättning i förhållande till folkmängden är Sverige en av världens fem, kanske tre, viktigaste spelnationer.

Därför är det oroande att det faktum att svensk spelindustri under året också gjorde en förlust på drygt 190 miljoner kronor viftas bort så enkelt.

svensk_spelbransch_oms_res1

Två diagram. Två uppsättningar staplar på varsin sida om X-axeln.

Rapporten förklarar saken så här:

Majoriteten av de 104 bolagen i undersökningen redovisar positivt resultat, men det sammanlagda resultatet är negativt. De fem bolag med störst negativt resultat står för 92 procent av det sammantagna negativa resultatet. En stor andel av det negativa resultatet härleds till att det tillkommit 13 bolag sedan förra undersökningen (den verkliga siffran för nya bolag är högre då under samma period har även bolag upphört eller ändrat inriktning på verksamheten). Nystartade bolag har ofta inga intäkter förrän första spelet är lanserat. Spelutveckling präglas av långa projekttider och ibland kan flera verksamhetsår fortlöpa utan intäkter i väntan på produktlansering.

Förklaringarna är motsägelsefulla. En stor andel av det negativa resultatet härleds å ena sidan till de 13 nytillkomna företag i rapporten. Å andra sidan står de fem bolag med störst förlust för 92 procent av det sammanlagda negativa resultatet? Hur mycket pengar omsätter egentligen 13 nystartade spelföretag? 190 miljoner kronor? Självklart inte. Och spelutvecklare har förvisso långa projekttider att ta hänsyn till, men svensk spelindustri har gjort en förlust under de senaste tre åren. Och förlusten kommer se ännu värre ut för 2009.

Huvudanledningen till att svensk spelindustri gjorde 190 miljoner i förlust under 2008 var att de företag med störst negativt resultat i stor utsträckning också är de företag som omsätter mest pengar.

Och även om sysselsättningen har ökat totalt sett – något som rätteligen kan härledas till nystartade bolag – är läget annorlunda bland de stora aktörerna. Genom att jämföra siffrorna för antal anställda hos de fem största spelutvecklarna i Sverige under 2008 med de siffror som sammanställts under augusti 2009 träder ett mönster fram:

spelbranschen_aktorer

De fem största aktörerna tappade totalt 211 anställda mellan 2008 och augusti 2009. Lite mer än hälften av dem var en effekt av Grins konkurs.

Att spelutvecklare förlorar pengar är ingen nyhet, och absolut ingenting som är specifikt för den svenska branschen. Det är möjligt att svenska företag till och med gör en mindre förlust än många av sina utländska kollegor. Men de förlorar pengar. Och det beror på att marknadsmodellen är helt jävla galen.

Problemet är att förläggarbranschen bygger på principen att släppa oerhört dyra spel och tjäna oerhört mycket pengar istället för att släppa måttligt dyra spel och tjäna måttligt mycket pengar. Utgivarna pumpar in mångmiljonbudgetar i spelprojekt i syfte att franchisa, trots att de har välresearchade statistiska underlag som förklarar precis hur få spel är som lyckas tjäna tillbaka pengarna före andra uppföljaren och att ännu färre av dem ens får en andra uppföljare. Alla letar efter nästa Grand Theft Auto. Men GTA är undantaget och inte regeln i den här branschen. Betrakta Spore till exempel. Electronic Arts sålde en miljon exemplar på 17 dagar under lanseringen i vintras, men interna uppgifter från EA har bekräftat att utvecklingskostnaderna var så höga att de inte räknar med att göra någon vinst förrän om drygt fyra år och ytterligare en mängd sålda expansionset. Det är en livsfarlig kalkyl att göra, speciellt om man räknar fel.

Och det är när den ekonomiska whiplashen inträffar och de måste spara in pengar som det drabbar utvecklarna. Svenska spelföretag är inte immuna mot det där. Under oktober 2008 tvingades till exempel Avalanche att varsla 77 av sina då 160 anställda efter att ha förlorat två stora utgivarkontrakt värda totalt 34 miljoner dollar. I maj 2009 fick ytterligare tjugo gå.

Därför är det lagom ironiskt att DN i maj basunerade ut att ”det svenska datorspelsundret växer” och motiverade det med att ”trots finanskrisen arbetar var och en av de fem stora spelutvecklarna just nu på projekt med budgetar större än 200 miljoner kronor”. Två och en halv månad senare gick Grin omkull. En av anledningarna var den enorma floppen med Terminator: Salvation som användes som huvudillustration för artikeln.

Att svensk spelindustri går bra är med andra ord en sanning med modifikation. Den ökade sin omsättning med 21% under 2008, men den gjorde samtidigt 170 miljoner kronor mer i förlust än under 2007.

Vågar någon gissa hur stor den totala förlusten kommer vara under 2009 när Grins konkurs och en ekonomisk kris ska läggas till handlingarna?


Prenumerera på kommentarer Kommentarer | Trackbacks |
Taggad med:



Kommentarer ( 6 )

Nu är inte jag någon expert på just spelbranschen och hur det rent företagsmässigt ser ut där men vanligtvis är det högst ovanligt att ett nystartat företag går med vinst inom 3-5 år i de flesta andra branscher (jag jobbar som redovisningskonsult). Däremot ser utvecklingen när det gäller de stora, äldre aktörerna inte speciellt lovande ut. Det kan jag hålla med om.

Oerhört välskriven artikel för övrigt. :)

  (Quote)

Farbror Atlas den 14 sep 2009 klockan 13:14

Har nu under dem senaste tre dagarna läst igenom vartenda inlägg i eran blogg och måste säga att detta är den mest intressanta spelblogg (och kanske också vanlig blogg), som jag någonsin har läst. Fortsätt med vad ni håller på med och känn er sjukt stolta över vad ni har åstakommit. Det här är fantastiskt bra. Och tack för att ni delar samma förkärlek till peka och klicka-äventyrspel som jag.

/Hugo

  (Quote)

Hugo den 14 sep 2009 klockan 23:37

Hugo: Vi har väl bara två saker att säga om det egentligen:

1. Tack för de fina orden, och
2. Fortsätt läs! Du kommer älska temat som vi kickar igång nästa vecka.

Farbror Atlas: Självklart. Ingen förväntar sig att nystartade företag ska gå med vinst de första verksamhetsåren. Däremot är det inte rimligt att de som nystartade bolag skulle generera ens i närheten av 190 miljoner kronor i negativt resultat.

  (Quote)

Carl-Johan Johansson den 14 sep 2009 klockan 23:53

Hugo: det är sådana kommentarer som gör allt värt besväret.

  (Quote)

Jimmy Håkansson den 15 sep 2009 klockan 12:03

Jag säger som Atlas. Sveriges företag har inte riktigt etablerat sig i spelbranchen än. Rockstar har pengar för att misslyckas med ett projekt, för att sedan ta igen det med ett nytt GTA. Ge de en chans.

Jag har några inlägg kvar för att komma ifatt…

  (Quote)

PimPim den 29 Nov 2009 klockan 23:33

Skriv en kommentar


XHTML: Följande taggar är tillgängliga: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


© Copyright 2013 Blog 'em up .