policenauts_header

Policenauts var länge en av spelvärldens bäst bevarade hemligheter.

Den 24 augusti ändrades det där. I alla fall lite. Ett gäng hobbyfantaster på Policenauts.net släppte en patch som de arbetat med i nästan sju år som konverterar spelet till engelska. Datumet sammanfaller med Hideo Kojimas 46:e födelsedag, och han kunde inte ha fått en bättre hyllning. Policenauts markerar nämligen Kojimas stoltaste ögonblick som spelskapare hittills. Trots att det är femton år gammalt. Trots att det enda sättet att spela det är att köpa (eller på annat sätt införskaffa) ett japanskt exemplar av playstationversionen, rippa den, konvertera ripparna till ISO-filer, patcha ISO-filerna och sen använda en playstationemulator för att spela upp dem. I 320×240-upplösning. Det är den sortens kärlek som få spel är förunnade och ännu färre är förtjänta av.

Policenauts, däremot, förtjänar vartenda lovord det nånsin fått. Och mer därtill.

p22013 bygger människorna den första rymdkolonin. De kallar den för Beyond Coast. Spelets protagonist, Jonathan Ingram, är en av de fem legendariska rymdväktarna som utgör policenauts – astronauter med polisträning som ska upprätthålla ordning på kolonin. Under ett rymdpromenad där han provar en prototyp för en ny rymddräkt råkar han ut för en olycka och kastas ut i rymden. Han antas vara död i 25 år tills hans kropp återfinns av en slump. Jonathan är fortfarande vid liv tack vare dräktens cold sleep-modul, som försänkt honom i ett kryotekniskt tillstånd och samtidigt hindrat honom från att åldras. Han vaknar upp i ett samhälle han inte kan relatera till där alla han känner är långt över femtio. Obekväm med tanken på att tillbringa mer tid i rymden återvänder han till Jorden och startar en detektivbyrå i Old LA.

2041, tre år efter att han räddats, blir Jonathan kontaktad av sin fru, Lorraine, som gift om sig. Efter Jonathans olycka flyttade hon till Beyond där hon mötte sin man, Kenzu Hojo. De har en dotter tillsammans som är i Jonathans ålder. Hojo arbetar för Tokugawa, ett jättelikt företagsimperium som utvecklar läkemedel och drivs av den före detta policenauten Joseph Tokugawa som blivit rik på att exploatera rymdålderns behov av medicin. Sedan två veckor tillbaka är Hojo spårlöst försvunnen. Allt han lämnat efter sig är ett par piller och ett mystiskt löv. Jonathan åtar sig motvilligt fallet bara för att sekunden senare se Lorraine mördas av en okänd hitman. Innan hon dör i hans armar lovar han henne att resa till Beyond för att finna hennes mördare och ta reda på vad som hänt hennes man.

p2Policenauts handlar, precis som alla Kojimas spel, om mänsklig alienation som en effekt av vetenskapliga framsteg. Det finns ett dokumenterat samband mellan utanförkänsla och metropolsamhällenas framväxt som ofta exemplifieras i den kinesiske regissören Wong Kar Wais filmer. Ju större folkmängden är och ju fortare en storstad växer, desto fler av dess invånare utvecklar en förmåga att fly in i sig själva via en datorskärm, ett mönster på en matta, lite text på en papperslapp eller en sång som strömmar genom hörlurarna. Det kallas för walkmansyndrom, och det handlar om att blockera den påträngande verkligheten. Om att skapa rum på insidan som en effekt av brist på utrymme på utsidan. Den brittiske journalisten Nick Currie varnar för det i en subtext till Chungking Express med orden:

– In the next century we will all live like this.

Kojima ger eko åt den förutsägelsen i Policenauts. Det är en trångbodd framtidsvision där människor drunknar i skyskrapesamhällen av betong och neon, landsgränser suddats ut, organ- och människohandel tillhör vardagen och knarksmuggling inte längre är begränsad till Jorden. Rymdens enorma tomhet lyfts fram i förgrunden som en metafor för människans rotlöshet.

policenauts_ed_jonathan

De två huvudkaraktärerna är inspirerade av Mel Gibson och Danny Glover i Dödligt Vapen.

När Jonathan återvänder till Beyond har det gått trettio år sedan kolonin byggdes, och invånarna har börjat förlora kontakten med Home (som är vad de kallar Jorden). Hela generationer har växt upp där utan att nånsin lämnat dess yta samtidigt som många av de ursprungliga nybyggarna dött eller blivit sjuka av strålningsskador, näringsbrist och blodrelaterade sjukdomar. Polismakten utgörs av så kallade frozeners, soldater som avlats fram från fryst sperma från astronauter och sedan optimerats genetiskt för att bli kvickare, starkare och smartare än vad som är naturligt möjligt. Flera av dem har uppgraderat sina kroppar med syntetiskt blod som kräver mindre syretransportion.

p4Det är i den där motsättningen mellan gammalt och nytt, mänskligt och metamänskligt, moderplanet versus koloni, som storheten med Policenauts ligger; tryggt instoppad mellan lager av civilisationskritik. Storyn involverar aktuella ämnen som genmanipulation, organiserad brottslighet, rymdkolialism, utanförskap, oidipala förhållanden och generationsklyftor, och backar upp det med mästerligt skrivna karaktärer.

Det är ett hommage till buddy cop-genren, men lika mycket en skildring av åldrande, utveckling och sökandet efter en identitet – instoppad i en deckarhistoria om rymdknark och korrupta regimer. Det är detaljerat, genomtänkt och förkrossande välgjort. Jag överdriver inte när jag säger att det är ett av de bästa spel jag någonsin spelat.

Och det påminner om någonting viktigt: att det fanns en tid när Hideo Kojima var en av världens mest aktuella spelproducenter och inte bara en av de mest kända. Det är en uppvisning i regi och narrativ som får dig att glömma den dåliga eftersmaken som Sons of Liberty och Guns of the Patriots gav. Det är oförsvarbart att det inte finns en officiell engelsk version, men Konami har av allt att döma inga planer på att ändra på det där.

The Policenauts Translation Project framstår med det i åtanke som en av de största gärningarna någon gjort mänskligheten i år.


Prenumerera på kommentarer Kommentarer | Trackbacks |
Taggad med: , ,



Kommentarer ( 10 )

Det lär vara hur lätt som helst att lovorda och skapa intresse för Policenauts, men att skapa en så här välskriven, lång och intressant text… Jag bugar mig.

Du borde få betalt för att skriva så här bra texter! Eller, just ja…

  (Quote)

Voxbrallan den 07 Sep 2009 klockan 02:40

Jag håller med. Nu blev jag pepp! Finns det ingen komplett färdigpatchad torrent eller nåt? Orka jaga på ebay.
Edit: Jo, det finns det.

  (Quote)

Tommy P den 07 Sep 2009 klockan 08:21

Fet analys, CJ!

Har inte hunnit köra så mycket än, men spelet verkar, av texten att döma, hantera ämnet dödlighet/åldrande på ett snyggare sätt än sömnpillret MGS4.

  (Quote)

Jimmy Håkansson den 07 Sep 2009 klockan 08:30

Word CJ! Innan jag provade Policenauts höll jag Snatcher som mitt favoritspel av Hidde, men halvvägs in i äventyret är jag snart benägen att putta ned det från förstaplatsen. Det känns som att han med de två spelen hittat en berättarform för sina spel där man aldrig distraheras av kvoten mellan berättelse och spelmoment, till skillnad från i MGS. Att det sedan rör sig om två relativt smarta äventyrsspel är ju inte fy skam det heller.

  (Quote)

FS den 07 Sep 2009 klockan 10:34

Jisses vad jag blev sugen! Tackar för tipset. :)

  (Quote)

Farbror Atlas den 07 Sep 2009 klockan 13:59

Grymt välskriven analys! Fick mig att dra ner spelet på en gång också. :D

  (Quote)

NuYu den 07 Sep 2009 klockan 17:30

Jag är övertygad. Policenauts får bli reskamrat till Japan. Nu gäller det förstås bara att hitta ett par dussin PSP-batterier…

  (Quote)

Johan Hallstan den 08 Sep 2009 klockan 11:14

Otroligt bra artikel, jag blev väldigt sugen att spela det här spelet. Kan bara hålla med ovanstående inlägg att artikeln var välskriven. Den tappar lite av rytmen i texten mot slutet, men det gör inget eftersom jag vid det laget blivit hur peppad som helst på spelet.

mer sådana här välskrivna artiklar blog em up…och fortsätt ert goda arbete. Ni fyller verkligen en plats i mediabruset

ni borde f ö införa ett pris i blogg/tidningsvärlden till den bästa skribenten/artikeln/etc så ni kan få er lite mer uppmärksamhet för det ni gör

värme

  (Quote)

MR Pleasurehands den 11 Sep 2009 klockan 08:11

Ja… nu måste ni också skriva om Snatcher =)

Jag förstår verkligen inte varför inte Snatcher eller Policenauts släppts utanför Japan i ett ordentligt format. Det är ett skämt! Jag vill också kunna uppleva Kojima i andra former än Metal Gear.

  (Quote)

PimPim den 29 Nov 2009 klockan 22:36

Skriv en kommentar


XHTML: Följande taggar är tillgängliga: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


© Copyright 2013 Blog 'em up .