graveyard

Picture this.

Det är 2006. Cyrus Lum (som alltså är en spelutvecklare och inte en Bondskurk) medverkar i en paneldebatt döpt till ”What’s Next” under Game Developers Conference. Bland de andra gästerna återfinns bland annat citatmaskinen Dave Perry, men det är Lum som snor spotlighten. Lum arbetar till vardags på Midway. Han kastar ur sig ett förvånande ärligt svar på en fråga om hur framtida affärsmodeller borde se ut:

We need to rethink how we’re financing games.

Citatet letar sig via tidningarna tillbaka till hans chefer. De är inte imponerade. De ger honom en verbal utskällning för vad de tycker är sensationalistisk bullshit. Sen går de och plöjer ner nästan femtio miljoner dollar i This is Vegas, ett spel som de antagligen inte kommer få tillbaka ett enda öre på nu.

Det var Lum jag tänkte på när jag såg nyheten om att Midway hade ansökt om konkurs. Deras skulder ligger idag på 240 miljoner dollar och Chicago-divisionen (som sysslade med det underskattade Stranglehold) har tvingats plocka ner skylten. Hej ironi.

”You’re looking at budgets from $15m to $25m. You probably won’t make the money back until maybe the third sequel, so you’re in for the long haul.” fortsatte han. Och, förutom att han underdrev med 20-25 miljoner var han spot on.

Enligt statistikbyrån Media Control Gfk var 2008 året när spelförsäljningen för första gången gick om dvd-försäljningen intäktsmässigt. Den klockade in på 32 miljarder dollar världen över. Så: glöm den globala ekonomin. Om du vill ha en anledning till varför spelföretagen just nu faller som dominobrickor så gav Cyrus Lum dig den redan för tre år sen.

Utgivare förlorar inte en massa pengar på grund av att det säljs mindre spel (det gör det inte). De förlorar pengar eftersom de spenderar mer pengar än de tjänar.

Slates Evan Van Zelfden förklarar varför spelbranschen fått hollywood-modellen, där pengarna från några få blockbusters mer än väl täcker upp för förlusten på mindre projekt, om bakfoten:

Electronic Arts steadily employs 7,400 developers. The industry standard is a $10,000 man-month, meaning the company burns through more than $74 million for development each month. The big Hollywood studios, by contrast, make movies by giving money to temporary production companies, which then hire temporary crews with one-project contracts.

Grand Theft Auto IV är ett lysande exempel. Det kostade $100 miljoner att utveckla, mer än tusen personer arbetade med projektet och det tog fyra år att färdigställa. Spelet sågs efter att det dragit in femhundra miljoner dollar under öppningsveckan som titeln som skulle rädda Take Twos aktie. Sex månader senare var GTA IV det 46:e bäst säljande spelet i USA medan Take Two hade räknat med att rida på vågen under hela 2009 också. De gjorde fortfarande en vinst eftersom det var GTA, men GTA är undantaget som bekräftar regeln.

Problemet är inte att utgivarna inte inser det där (det gör dom). Problemet är att alla letar efter nästa Grand Theft Auto istället för nästa Portal. Det är såklart ingen som förbjuder dem att plöja ner miljarder i utvecklingscykler som är ett halvt decennium långa. Men när de som Midway läxar upp sina egna anställda för att de varnar för fällan och sedan trampar rakt i den själva är det svårt att tycka synd om dem. Problematiken är ju inte ny. Problemet är att de fortfarande inte är beredda att lyssna.


Prenumerera på kommentarer Kommentarer | Trackbacks |
Taggad med: , , ,



Kommentarer ( 5 )

Från en person som inte följt er från start och som inte orkar läsa bakåt i tiden hur länge som helst:

Tack. Grymt jävla material du lyft fram CeeJay.

Det snackas mycket om hur spel-branschen är i sin linda, men det här problemet är inte så ofta diskuterat. Vilket är konstigt, eftersom det är på pengar den sköra strukturen vilar.

  (Quote)

Aglet den 31 aug 2009 klockan 21:59

Skriv en kommentar


XHTML: Följande taggar är tillgängliga: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


© Copyright 2013 Blog 'em up .