gaikai

Räck upp handen om du fnös när David ”Ja, jag gjorde MDK, vill du slåss om det?” Perry berättade om sin strömmande speltjänst Gaikai på årets Game Developers Conference.

Framförallt så var det timingen som fallerade. Då årets GDC-snackis OnLive utades som framtiden hade Perry med sällskap inte längre råd att hålla i sina bönor. De var tvungna att spillas, och spillas omgående. Gaikai som tjänsten kallades hamnade därför lite i skuggan av det utopiska OnLive – tjänsten som streamar hd-upplösta spel raka vägen in i din tv-apparat.

Det var inte förrän igår som jag verkligen fick upp ögonen för Gaikai. När jag läste det här på Perrys Facebooksida:

I just added a demo of our Gaikai streaming game technology to my Blog

Och fann:

Ett demo som visar upp ett intuitivt menysystem där du klickar dig fram på en webbsida, bläddrar i spelbiblioteket och startar upp spel på en bråkdel av den tid du antagligen är van vid. På bara några sekunder kör de igång Spore, Need for Speed Pro Street, en emulerad version av Mario Kart 64 och, ja, även World of Warcraft.

Allt via webbläsaren. Helt utan installation.

Gaikai kanske inte är så dödfött trots allt.


Prenumerera på kommentarer Kommentarer | Trackbacks |
Taggad med: , ,



Kommentarer ( 11 )

Riktig cool video. Undrar vad kostnaden blir och hur det ska fungera med sparfiler.

  (Quote)

Linus den 02 jul 2009 klockan 20:55

Och när spelen är krävande?

Supreme Commander? I hög upplösning krävs rätt mycket.

Till detta krävs riktigt bra servrar.

Pris? Varför Streama? är det senaste internet nöjet att streama allting?

Hur funkar det med saves?

I dagsläget finns det mer frågor än svar. Alltså inget intressant. Jag vill ha en fysisk media i handen då jag köper ett spel.

  (Quote)

HB den 02 jul 2009 klockan 23:11

Spore är väl ändå rätt krävande? Ja, systemkraven framgick inte. OnLive kör ju all rendering n’ shite på en centraliserad server. Allt som ska behövas i det fallet är egentligen bara en mottagare av något slag, om jag förstått allt rätt. Sedan kan man undra hur lösningen fungerar när tusental personer spelar samma spel från samma server samtidigt. Hur mycket bandbredd kommer det att kräva? Kommer responsen vara omedelbar? Med mera, med mera.

Men jag tycker att det här är helt rätt väg att gå. Jag kan helt och hållet tänka mig att skippa den fysiska biten av spelbibliotek. Manual, omslag, limited edition-krafs. Det kan jag leva utan. Marknaden för fysisk media kommer alltid att finnas kvar. Skulle streamingtjänsterna få fäste så kommer spelbutiker emellertid helt nischa sig åt retro och begagnat, vilket de mer än gärna gör då det ligger mer pengar i den affären.

  (Quote)

Jiimmy Håkansson den 03 jul 2009 klockan 10:02

Jag har inte sett hur krävande Spore är. Dock skulle jag vilja veta hur det reagerar då ett antal tusen personer spelar olika spel och som du själv säger: samma spel.

För nu kändes det som att han var ensammen och spelade. Vilket ju givetvis funkar.

Hur skulle det funka med WoW som kostar varje månad? Ska den summan bakas in i den summa man redan betalar för att kunna spela denna variant eller ska det skickas till Blizzard?

Känns som att det finns multipla bra chanser att lura folk här :p

Begagnatmarknaden tjänar endast butikerna på ja. Sälja för 400 och köpa för 150…

Vilket är anledning till att jag aldrig köper begagnat.

Ska jag tänka på hur mycket plats allt tar skulle jag nog kunna gå från den fysiska skivan. Men sedan om man tänker på den otroliga utrymmet som skulle krävas för all nerladdning så vill jag nog ha fysisk media i alla fall.

För den här tjänsten streamas allt, men jag är som sagt emot streaming. Att dela uppkoppling gör elaka saker med ens uppkoppling. Alltså ingen bra idé.

  (Quote)

HB den 03 jul 2009 klockan 11:44

”Men sedan om man tänker på den otroliga utrymmet som skulle krävas för all nerladdning så vill jag nog ha fysisk media i alla fall.”

Entré streaming.

Jag diggar det. Jag ser gärna en spotify-ig tjänst för alla mina media-behov.

  (Quote)

Jimmy Håkansson den 03 jul 2009 klockan 14:36

Det fina med streaming är att spelens hårdvarukrav inte spelar någon roll alls. Det är ett videoflöde som skickas till dig, så länge servern klarar hårdvarukraven och att skicka bildflödet till dig funkar det, och du behöver bara skicka tillbaka kontrollkommandon.

Det svåra med att streama spel är dock latency. Det räcker med ett par tiondelssekunder i latency för att du ska märka av lagg. Och spel som laggar är ofta ospelbara.

Sparfiler är inte heller något problem om det finns någon form av loginfunktion. Valve gör det redan med Steam Cloud exempelvis.

De stora problemen här är bredband och latency. Den tjänst som lyckas lösa de här problemen kommer att slå igenom.

  (Quote)

Naseer den 05 jul 2009 klockan 13:45

För att vara ärlig så visste jag inte att även Gaikai fungerade på det sättet. Att det enkom streamar video/audio och sköter all rendering etc centraliserat på servern. Som du säger så är det ju latency och bandbredd som är teknikens största aber. Men det känns som en så självklar puck att de bör ha dubbelkollat allt det där in i det sista. Tjänsten fungerar säkert i Sverige och andra länder med modern it-infrastruktur, men i övriga så lär konsolandet leva vidare även om det här skulle slå igenom ordentligt.

  (Quote)

Jimmy Håkansson den 06 jul 2009 klockan 19:08

Jo, streaming är på ingång. Men av det jag sett så nej.

Och det verkar ju som sagt finnas en hel del problem fortfarande. Men det kommer nog i framtiden.

  (Quote)

HB den 06 jul 2009 klockan 23:37

Intressant utveckling det här. Ett av de största problemet är ju som nämnt bredbandsuppkopplingen; det är inte alla i Sverige som har tillgång till mer än 2-8 mb/sek. Ska tjänsten då bli tillgänglig enbart för de som har råd och bor på en plats där det bättre bredbandet finns? Känns ju inte riktigt bra, då hela idén är att göra det smidigare och mer lättillgängligt. Vilket det i dagens Sverige inte kan bli. Men vi får se hur de utvecklar infrastrukturen, just nu är det ju så otroligt mycket skit med både det ena och andra. Fast kanske är det bara jag…

  (Quote)

NuYu den 14 jul 2009 klockan 18:48

hur kan ni undra om saves :s
accounts? sparas på servern? svårt o förstår eller.

  (Quote)

asdasd den 06 aug 2009 klockan 20:03

Var något företag som köpte rättigheter åt ”Cloud” eller vad det nu kallades som gör just detta möjligt, direkt streaming av spel utan onödiga laddningstider.

Intressant.

  (Quote)

PimPim den 29 Nov 2009 klockan 21:31

Skriv en kommentar


XHTML: Följande taggar är tillgängliga: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


© Copyright 2013 Blog 'em up .