the_last_express_konsert

The Last Express skapades av Jordan Mechner som även låg bakom det ursprungliga Prince of Persia. Det är ett av de bästa spel som släppts i modern tid. Tyvärr var det också ett av de största kommersiella misslyckandena någonsin.

Storyn utspelar sig på orientexpressen mellan Paris och Konstantinopel (som idag, efter det Osmanska rikets fall, är mer känt som Istanbul) under 1914, bara några dagar innan första världskriget bryter ut. Protagonisten Robert Cath är en amerikansk läkare som eftersöks för sin inblandning i en affär i Irland som orsakade två människors död. Cath bjuds med på tågresan av en gammal vän bara för att finna denne mördad när han väl har bordat tåget.

The Last Express står ut i mängden av tre goda anledningar. Den första är det noggranna porträttet av 1910-talets art noveau-dekor. Smoking Car Productions sparade inte på krutet varken när de designade det sju vagnar långa tåget eller de 30 karaktärer, alla med en specifik och historiskt rik bakgrund, som befolkade det.

Den andra är tidsflödet. Spelet utspelar sig mer eller mindre helt i realtid, fast accelererad sex gånger. De enda gånger tiden inte fortskrider är när Cath sover eller under några av de längre mellansekvenserna.

Den tredje är ett helt unikt utseende. Karaktärerna i The Last Express ritades inte – de var skådespelare som scannades in med rotoskåpteknik och sedan animerades. Tanken var att få dem att se serietidningslika ut men att samtidigt addera ett levande, mer rörligt drag. Resultatet är ett spel som inte liknar någonting annat. Det ser ut som en levande tavla.

Storyn är dessutom enormt välskriven och lika kompromisslös i sin enhetlighet som spelet i övrigt är i sin detaljrikedom. Vid ett tillfälle får man möjlighet att sitta ner och lyssna medan två resenärer spelar ett musikstycke på piano och violin, och det är en av få gånger då spelet faktiskt bryter mot realtidskonceptet. Tiden stannar upp och det enda som syns är två karaktärer som förlorar sig i musiken. I mer än tjugo minuter. Det är en av de vackraste spelscenerna någonsin.

Spelet kostade sex miljoner dollar att göra och utvecklingen tog nästan fyra år. När det släpptes 1997 var det den högsta budgeten för ett äventyrsspel någonsin. Det gick, givetvis, åt helvete. Mängden spelare som ville ha ett storytungt peka-klicka-morddrama kompromisslöst gestaltat i tågmiljöer från 1910-talets förekrigstidsestetik var mycket mindre än de hade hoppats på. En innefrusen marknadsföringskampanj, en floppande utgivare och ett ägarbyte senare var fiaskot ett faktum. The Last Express var mer än en miljon exemplar ifrån att ens gå jämnt ut.

Det är mer än två år sedan jag senast spelade The Last Express. Jag blev påmind om det igårkväll när jag, av en ren tillfällighet, snubblade över en making of på youtube. Om du har tio minuter över borde du passa på att se klippet. Det ger en fin inblick i hur ett av de mest originella äventyren någonsin skapades. Och erbjuder i all sin överdådighet samtidigt en förklaring till varför Smoking Car Productions aldrig gjorde fler spel.

[nggallery id=15]


Prenumerera på kommentarer Kommentarer | Trackbacks |
Taggad med: ,



Kommentarer ( 6 )

Jag äger faktiskt ett exemplar av detta eminenta äventyrsspel. Köpte det till min gamla Mac. Riktigt fint med alla QT-filmer som spelet innehöll. Var det inte gamla Brøderbund som gav ut spelet?

  (Quote)

Nielsen den 03 jul 2009 klockan 12:48

Det var det. De var en av orsakerna bakom The Last Express usla försäljning, faktiskt. Brøderbund köptes upp av The Learning Company (som Brøderbund, ironiskt nog, själva hade försökt köpa två år tidigare innan TLC:s sammanslagning med SoftKey) som bara var intresserade av att dista pedagogiska spel. De såg ingen poäng i att lagerhålla med tio stock-keeping units av The Last Express eftersom de inte trodde på säljkraften i spelet så de lät det försvinna från butikshyllorna bara.

  (Quote)

Carl-Johan Johansson den 04 jul 2009 klockan 01:34

Jag undrar om du av en ”ren tillfällighet” snubblade över en making of, eller om du av en händelse läste http://www.retry.se/blogs_show.php?blog=43&id=532 som publicerades tre dagar innan detta inlägg.

Eller om du som av en annan händelse råkade lyssna på Chris Remos lovord…

  (Quote)

Tomas Andersson den 11 jul 2009 klockan 11:17

Haha, det var en ren tillfällighet faktiskt. Jag satt och diskuterade Heart of Darkness med Peter och länkade till ett par youtubeklipp när jag såg Making of-grejen bland de relaterade klippen intill. Kul att det finns fler som gillar spelet dock.

  (Quote)

Carl-Johan Johansson den 11 jul 2009 klockan 17:53

Keep up the good work CJ. Du är verkligen en av Sveriges bästa spelskribenter.

Ska sätta igång äventyret nu.

  (Quote)

ak den 08 aug 2009 klockan 23:22

Skriv en kommentar


XHTML: Följande taggar är tillgängliga: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


© Copyright 2013 Blog 'em up .