I get this call every day

”Har du testat att starta om ditt modem? Inte? Testa att starta om ditt modem. Funkar det nu? Bra. Nästa gång, innan du ringer, testa att starta om ditt modem.”

När jag spelar ”I Get This Call Every Day” får jag känslan av att jag har varit med om det här förut. Och det har jag. Jag har nämligen jobbat på callcenter, två gånger. En gång som teknisk support och en gång som telefonförsäljare. Det ena var som att få själen urgröpt med sked. Det andra var värre.

David S Gallant vet hur det är att få samma själsdödande samtal dag ut och dag in, han har jobbat på ett statligt callcenter i Kanada. Liksom alla andra som jobbat som ofrivillig telefon-spammare så vande han sig vid att bli utsatt för kunders passiva aggressivitet, gliringar och förolämpningar. För att jobba på callcenter är att vara på mottagarändan av kunder som anser sig ha rätt att behandla dig som skit. Och att ta emot dem med ett leende.

Det är en arbetssituation där du blir berövad din mänsklighet ett telefonsamtal åt gången. För att orka med det behöver du en ventil. Gallant valde att bearbeta sina upplevelser genom att göra ett spel av dem.

”I Get This Call Every Day” ger dig chansen att gå in i rollen som telefonist på ett callcenter. Hurra, hejar du. Och i samma sekund som du klickar på den blinkande Svara-knappen ångrar du dig. På andra sidan luren väntar en kund som vill genomföra en adressändring men inte förse dig med informationen som krävs för att du ska kunna utföra ditt jobb.

I get this call every day - Billy

För att han ska kunna ändra sin adress måste han kunna besvara dina kontrollfrågor, gör han inte det kan du inte hjälpa honom. Vad som följer är en utdragen och frustrerande studie i mänskligt förakt. Det är det närmaste ett modernt Sisyfos-straff du kan komma. För hur du än gör, vad du än gör, så är det du som förlorar. Om du hjälper honom trots att han inte kan svara på frågorna så missköter du ditt jobb: sparken. Om du svarar spydigt så vill han tala med din chef: sparken.

”I Get This Call Every Day” tvingar dig att vara påklistrat trevlig, om du vill behålla jobbet, samtidigt som du behandlas som en skopa piss. Dessutom är det tråkigt, fult (på en av punkterna i spelets featurelista står det ”Usel konst som förmedlar en usel arbetsmiljö”), plågsamt och lika otillfredsställande som att… jobba på ett callcenter.

Det är ett ickespel om ett ickejobb.

I en intervju med Toronto Star förklarade Gallant att ”I Get This Call Every Day” var ett sätt att få utlopp för sin frustration över ett jobb som fick honom att känna sig mindre värd som människa. När han släppte det färdiga spelet fäste han en prislapp om 2 dollar på det. De blygsamma bidragen skulle hjälpa honom att ”fly från jobbet som inspirerade till spelet” för att istället engagera sig i spelskapandet på heltid.

”I Get This Call Every Day” såg till sist till att David kunde lämna sitt dagsjobb. När hans arbetsgivare fick reda på att han hade gjort ett spel baserat på sina arbetsupplevelser hann verkligheten ikapp konsten. Och David fick sparken.

I get this call every day - fired.


Prenumerera på kommentarer Kommentarer | Trackbacks |
Taggad med:



Skriv en kommentar


XHTML: Följande taggar är tillgängliga: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


© Copyright 2013 Blog 'em up .