Historia har lärt oss att personangrepp i tv-spelsforum sällan leder till något konstruktivt. Men ibland händer det att en förlupen pedofilanklagelse mynnar ut i ett gemensamt datorspelsprojekt med över hundra deltagare.

Det började, som så mycket annat, med ett foruminlägg.

”Så jag bestämde mig för att hyra Imagine: Babyz Fashion”, löd rubriken. Aldrig förr har ett inlägg i ett tv-spelsforum orsakat en så omfattande storm av pedofilanklagelser. Att påstå att man uppskattade ett spel som gick ut på att klä ut småbarn var något som NeoGaf-forumiterna vägrade finna sig i. Vartefter trådförfattaren återvände och postade ett försvarstal: ”Jag är alltså en pedofil bara för att jag inte vill spela Dudebro, My Shit is Fucked Up So I Got to Shoot/Slice You II: It’s Straight-Up Dawg Time?”

Med ens tog tråden en ny riktning, från grundlösa personangrepp till smittande entusiasm. ”Dudebro, My Shit is Fucked Up So I Got to Shoot/Slice You II: It’s Straight-Up Dawg Time, är det ett Activision-spel?”, frågade någon. ”Dudebro måste hända”, förklarade någon annan.

Forumiterna började genast fila på konceptskisser och manusutkast om John Dudebro – militärhjältespecialagenten från BRO Alliance Forces som måste bekämpa terrorism, ondska och mellanöstern i kronologisk eller alfabetisk ordning. Och med över 130 engagerade projektdeltagare såg det faktiskt ut som om co-creation-projektet ”Dudebro, My Shit is Fucked Up So I Got to Shoot/Slice You II: It’s Straight-Up Dawg Time” skulle hända.

Det publikt utvecklade spelet blev snabbt ett internetfenomen och när teamet lyckades knyta till sig ”Duke Nukems” ikoniske röstskådespelare, Jon St John, till projektet växte det sig ännu större. ”Dudebro 2” skulle bli ett ”Duke Nukem” för en ny och ”internetbaserad” ironisk generation.

I den senaste trailern för spelet har konceptet gått från tredimensionellt fågelperspektiv till pannkaksplatt sidoscrollare, orsaken är det dalande engagemanget. Spelet som fick NeoGaf-forumets kollektiva kreativa kraft att förena sig har varit under utveckling sedan 2010 och sedan dess har allt fler nyckelpersoner hoppat av. Deltagarkulturen som ursprungligen var spelets styrka blev plötsligt dess största svaghet. Att gå från späckad 3D-skjutare till nedskalad 2D-plattformare var det enda sättet att hålla liv i projektet utan att urholka grundkonceptet, förklarade utvecklaren Sil Demmer i en intervju med The Verge.

Som spel är ”Dudebro 2” förstås lika mycket en hyllning till gårdagens actionspel som en ”Nakna Pistolen”-parodi på allt som är dåligt med dagens. Men mest av allt är det en satir på en industri som går på kreativ tomgång och baserar hela sin identitet på våldsamma actionspel där män är machohjältar, kvinnor är sexobjekt och där det faktiska innehållet är mindre än antalet punkter i feature-listan. Att ”Dudebro 2” sedan har en tvåa i titeln trots att det inte finns någon föregångare har att göra med den äldsta av alla spelsanningar. Att uppföljaren alltid är bättre än originalet.


Prenumerera på kommentarer Kommentarer | Trackbacks |
Taggad med:



Kommentarer ( 2 )

Det är sjukt roligt som idé men svårt att faktiskt orka spela.

  (Quote)

Christofer Martin den 25 mar 2013 klockan 18:45

Den nya inriktningen som sidoscrollare verkar mycket roligare än den gamla topdown-shootern.

  (Quote)

Jimmy Håkansson den 28 mar 2013 klockan 11:56

Skriv en kommentar


XHTML: Följande taggar är tillgängliga: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


© Copyright 2013 Blog 'em up .