Allt du ser när du startar ”Loneliness” är en samling svarta kvadrater mot en vit bakgrund (passa på att spela det två minuter korta spelet nu – jag väntar här så länge). Men när du tittar närmare finns det en kvadrat som är separerad från klungan. Och du kan styra den med piltangenterna på din dator. Om du för den ensamma rutan mot den stillastående samlingen fyrkanter så reagerar de genom att fly åt olika håll och sedan tona ut.

Du fortsätter framåt och stöter på nya formationer, om du närmar dig grupperna så skingras även dem. Hur du än väljer att styra din kvadrat så får du aldrig kontakt med de andra. Ju längre framåt du går desto mer förändrar sig grupperingarna. De blir oregelbundna stim av geomatri. Allt du kan göra är att välja din väg. Du kan styra mot formationerna, undvika dem eller koncentrera dig på att målmedvetet gå framåt. Du behöver inte vara kung av analys för att förstå symboliken i Jordan Magnusons ickespel. Kvadraterna är lika lite kvadrater som du och jag är det.

Den ensamma fyrkanten är förlorad i en ocean av vitt. Men ”Loneliness” berättar inte en historia med vare sig bilder eller ord – den berättar en historia med mekanik. Oavsett dina val – vänster, höger, framåt, bakåt – blir resultaten densamma. Men det är hur du väljer att spela som styr din tolkning av historien. Om du söker dig till grupper men blir bortstött handlar det om alienation. Kvadraterna som bleknar bort blir en metafor för en gemenskap som du inte får tillträde till. Men rör du dig framåt utan yttre påverkan får spelet ett helt annat budskap.

När du för dig framåt blir den vita bakgrunden grumligare och grumligare, mörkare och mörkare. Mot slutet är den helt svart. Beroende på hur du har spelat spelet fungerar symboliken på olika plan. Är du ensam eller självständig? Sättet du spelar ”Loneliness” säger mer om dig och din person än karaktärsklassen du väljer i ”Guild Wars 2”. När den svarta kvadraten försvinner i mörkret kan det vara en illustration av depression och det absoluta utanförskapet. Men du kan också se det som om den framåtsträvande kvadraten hittar hem och blir en del av något större. Till skillnad från de som stannade kvar.

Skaparen Jordan Magnuson sitter på tolkningsfacit. ”Loneliness” blev till efter året han jobbade som lärare i Korea. Det var en erfarenhet som lämnade djupa avtryck. När skärmen tonar ut i svart förklarar han varför han har gjort spelet. Och till vem.

”Många barn och ungdomar i Korea är deprimerade och missnöjda med sina liv. Ensamhet rapporteras vara en bidragande faktor. Under ett års tid jobbade jag med dessa barn. Detta spel tillägnar jag dem. Och alla andra som någonsin har känt sig ensamma.”

Jordan Magnuson har gjort flera spel där inspirationen är upplevelser han fått från att resa världen runt. Han kallar det Gametrekking och spelen han gör bottnar oftast i en social medvetenhet. Ett annat spel som han gjorde efter tiden han tillbringade i Korea är ”Freedom Bridge”. Det är en interaktiv upplevelse tillägnad alla de som har flytt, eller försökt fly, från Nordkorea till Sydkorea via den bro som binder dem samman. En bro som lika gärna skulle kunna vara en dimensionsportal mellan två vitt skilda världar.

Precis som i ”Loneliness” styr du även här en svart ruta. Målet är att ta dig igenom flera taggtrådsstängsel för att till slut nå och passera den ökända bron. För att passera den fina gränsen som skiljer demokrati från diktatur. Efter varje taggtrådshinder du passerar blir du mer skadad. När du väl når fram till bron är du svårt sårad och stapplar dig fram, till den mån en ruta kan stappla sig fram. Det enda du hör är det öronbedövande bruset från Imjin-floden som strömmar under dig. Sedan… PANG! Du faller ner i en pöl av ditt egna blod. Avrättad. Bara några meter från friheten.


Prenumerera på kommentarer Kommentarer | Trackbacks |
Taggad med: ,



Kommentarer ( 2 )

Det här är något jag bör kolla upp. Intressant läsning.

  (Quote)

Joakim Kilman den 06 mar 2013 klockan 17:09

Tack, Joakim. Och ja, det här bör du kolla upp.

  (Quote)

Jimmy Håkansson den 07 mar 2013 klockan 09:49

Skriv en kommentar


XHTML: Följande taggar är tillgängliga: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


© Copyright 2013 Blog 'em up .