Diablo 3 har lanserats och spelmedia springer ikapp för att så friktionsfritt som möjligt tillfredsställa läsarna. Det mest bekymmersamma som dyker upp i rapporteringen är att flera råkat ut för serverstrul. När Metro täckte lanseringen så valde de vinkeln ”maskeradklädda fans” under rubriken ”Nu släpps ”Diablo 3” – de köade hela natten”. Diablo 3 är en folkfest där alla (de som köper spelet) är inbjudna.

Någon som däremot ser det större i det lilla är Hallandsekot P4. Redan innan reportern anländer till Halmstads lokala spelbutik har han en färdig vinkel. Allt han behöver göra nu är att bekräfta den.

Han vänder sig till den 20 meter långa kön och skjuter från höften: ”Vad är det som är så attraktivt?” Och får svaret: ”Spelet”. Det är alltså spelet som är tjusningen med spelet. Men den tillfrågade utvecklar med ”Det är ganska svårförklarat hur man gör det”. Reportern är inte helt nöjd med svaret. I det journalistiska uppdrag han åtagit ska man förklara även det som är svårt att förklara – i synnerhet det som är svårt att förklara. Istället vänder han sig till butikspersonalen. ”Vad är det som gör att det är så attraktivt?” Men inte ens här penetrerar han den medietränade muren av välformulerad retorik. Allt han får reda på är att spelet är ”kul” och att man ”kan spela med vänner”. Det är här Hallandsekots reporter utmärker sig. Skiljer sig från halvmesyrerna som hade gett upp, packat ned micken och skamset vandrat tillbaka till radiohuset. Nej, här finns en story. Om han så måste röka ut den.

”Om jag ger dig trettio sekunder, kan du berätta vad det går ut på?”

”Du ska skapa din karaktär”, förklarar intervjuobjektet innan han tillägger: ”Och det går ut på att maximera din level. Bli bättre.”

Okej, det här leder ingen vart. Sista chansen nu, annars får vi skrota hela inslaget.

”Var ligger spänningen någonstans, då?”

alt=”Arg spelare är arg.” width=”388″ height=”293″ />

Upprörd spelare är upprörd.

”Man dödar bossar, svårare monster.”

Han hinner knappt tala färdigt innan reportern avbryter i triumf. ”Tack!”, säger han. ”Jag anade att det skulle vara något med våld.”

Nyckelordet här är inte ”våld”. Utan ”tack”. Med raffinerad intervjuteknik har vår journalist grävt fram storyn som han redan från början visste fanns där.

Nu, när han är på gång, vänder han sig revanschlystet mot kön. Den här gången hugger han den svagaste i flocken. Avfyrar sin guldspade-fråga (”Vad är det som är så attraktivt?”) och träffar, mycket riktigt, citatguld.

”Det roligaste är levelsystemet och att slakta fiender”, stammar han ur sig.

Jackpot!

Kort därefter tweetar Hallandsekot ”De köar för skjutspel” och länkar vidare till artikeln ”De köar för att köpa våldsspel” där du kan lyssna på radioinslaget ”Det roligaste är att slakta fiender”.

På mottagarsidan fattar Twitter-konton, kommentarsfält och väl utvalda delar av internet eld. Spelpress och -entusister förfasar sig över hur Hallandsekot hanterar ämnet och hur de underförstått menar att vissa inslag kräver mindre journalistik än andra. Med ett utzoomat perspektiv går det att se hur generationsklyftorna växer till Grand Canyon-proportioner.

Samtidigt som Hallandsekot gräver sin gubbgrav väljer spelförläggaren Activision att marknadsföra Call of Duty: Black Ops 2 med hjälp av krigsförbrytaren Oliver North. Ubisoft vill inte vara sämre med nya Ghost Recon Future Soldier och anlitar därför glamourmodellen Cocos stringröv som språkrör.

Det är alltså inte bara dålig journalistik som smutsar ned spelindustrin. Det löser spelindustrin bra på egen hand. Men minst lika stort problem är spelarnas ointresse. Vi mobiliserar gärna våra Twitter-trupper när lokalradio kallar Diablo för ett skjutaspel eller någon skriver dataspel istället för datorspel, men när rövar och krigsförbrytare säljer actionspel rycker vi på axlarna.

Vi väljer våra strider. Oftast sådana med svärd och lasergevär.

.


Prenumerera på kommentarer Kommentarer | Trackbacks |
Taggad med: , , ,



Kommentarer ( 9 )

Bra bra. Radioinslaget kan vi egentligen lämna till handlingarna, det var dåligt och pinsamt, punkt. Spelföretagen, spelarna och även recensenter gör betydligt mer skada på spelbranschen just nu.

Hade inte sett Ghost Recon-klippet tidigare. Det kan man mest sucka över. Men det här med att Oliver North blandats in i Black Ops 2 är riktigt illa.

  (Quote)

Joakim M den 16 maj 2012 klockan 17:09

Kan det inte vara så enkelt att spelare i allmänhet tycker sämre om P4 Halland än ”Cocos stringröv” och ”Oliver North”? Jag vet att det kan vara svårt att ta in, men alla som inte tycker som en själv är inte ointresserade eller oinsatta.

  (Quote)

Aloysius den 16 maj 2012 klockan 17:11

Personligen tycker jag det är synd att svensk ”gubbmedia” inte fattar att Datorspel/Tvspel är en ENORM industri och folkhobby. Om dom tog sig tiden att verkligen försäka förstå spelbranchen, spelarna och spelen så kan det kanske hända att vi ”gamers” blir en erkänd subkultur, istället för stereotyperna som vi konstant utmålas för att vara.

  (Quote)

WahnSinN den 16 maj 2012 klockan 17:37

Usch vilken vidrig reklam video har Ubisoft har slängt ihop.

  (Quote)

Simon Persson den 17 maj 2012 klockan 00:13

Joakim: Agreed!

Aloysious: Om jag inte visste bättre hade jag trott att du blev lite upprörd.

WahnSinN: Det problemet öser sig i takt med att nytt blod pumpas in i redaktionerna. Däremot kommer morgondagens ungdomar garanterat att syssla med sånt som kommer att provocera vår generation(rakbladsbingo, djurplågaryatzy). Men som spelare är det svårt att beskydda en bransch där flera av de största aktörerna beter sig så illa.

Simon: Svårt att se hur det de visar upp är förenligt med Ghost Recon-spelet.

  (Quote)

Jimmy Håkansson den 17 maj 2012 klockan 08:05

Jimmy Håkansson: Om jag inte visste bättre hade jag trott att du blev lite upprörd.

Haha, är det finrumsbloggens variant på U mad? =)

  (Quote)

Aloysius den 17 maj 2012 klockan 09:43

Huvudet på spiken. Hear, hear.

  (Quote)

Erik den 18 maj 2012 klockan 11:27

Tack!

Skönt att någon tar upp det vidriga i att supersvinet North ska sälja spel åt Activision. Jag kräks galla vid blotta tanken.

  (Quote)

Joakim Kilman den 19 maj 2012 klockan 00:26

Skriv en kommentar


XHTML: Följande taggar är tillgängliga: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


© Copyright 2013 Blog 'em up .