I kulturens såväl finrum som vardagsrum diskuteras det ständigt om vad som är och tillåts vara konst. Med utställningen ”It’s All Fun and Games Until Someone Blows Their Brains Out” gör konststudenten Mikael Vesavuori ett nytt inlägg i debatten. Medan kurskamraterna på Konsthögskolan Valand sysslar med foto och akvarell gör Vesavuori något helt annat. Datorspel.

– När jag började med projektet 2010 visste jag inte vad jag ville utforska inom spelmediet, säger Mikael Vesavuori. Att tematisera blev ett sätt att dela upp frågan och göra den hanterbar. Postfaktum blev våld den centrala faktorn. Om att utföra våld på andra människor eller själv leva under det.

I galleri Rotor 2 har Vesavuori byggt upp fyra stationer. I en av dem står ett skrivbord och på det ett tangentbord med markerade Y- och N-tangenter. På väggen framför projiceras bilder av asylsökande krigsflyktingar som du, i rollen som migrationsarbetare, med ett knapptryck kan antingen välkomna eller avfärda. Som en modern motsvarighet till gladiatorspelens Caesar.

– Här är det du som håller i våldet. Med tangentbord eller fjärrkontroll lika mycket som med pistol. Men framförallt ville jag göra det besvärligt för dig att utöva våldet.

Det råder ingen brist på våld i spel, vad som saknas är ofta förmågan och – i större utsträckning – viljan att förmedla konsekvenserna av det. Ett sätt att göra det, menar Vesavuori, är att korta avståndet mellan spelare och spel med ett sammanhang du inte kan fly undan. Installationen som bäst illustrerar det är ”Equalizer”. Här slår betraktaren sig ned i en fåtölj i ett simulerat vardagsrum. Utanför fönstret rasar kriget – skildrat med projektorer – samtidigt som en tv-skärm matar med propaganda för både krig och konsumtion. Med en fjärrkontroll kan du när som helst byta kanal, men snart framgår det att en av kanalerna skiljer sig från de andra. Den ger dig möjlighet att påverka en gisslansituation.

– Överlag bygger spel på ett fetischistisk koncept om att allt handlar om dig. Hela världen är byggd för att underhålla dig. Därför kan du inte ha en moraliskt eller etiskt sund relation med karaktärerna som befolkar den.

Datamuseet i Linköping blev övertygade till den mån att de kommer att ställa ut verken till hösten. Betydligt mer svårflörtade var datorspelarna själva. För det som verkar provocera dem mer än när spel inte blir taget på allvar är när spel blir taget på för stort allvar.

– Spelare måste acceptera att spel bara är en undergren till en allomfattande idé om interaktivitet. Där spel är regelbaserade och bara handlar om vinst och förlust kan det interaktiva verket bli något mycket större – och viktigare.

Artikeln är tidigare publicerad i Göteborgs-Posten.


Prenumerera på kommentarer Kommentarer | Trackbacks |
Taggad med: ,



Kommentarer ( 3 )

Väldigt spännande. Måste lägga det här bakom örat till hösten.

  (Quote)

Skarlman den 22 feb 2012 klockan 13:04

Här har vi någon som hajat grejen. Det här ska jag försöka komma ihåg att åka på.

  (Quote)

NuYu den 22 feb 2012 klockan 14:46

På utställningen hade han byggt upp installationer till alla spel. Det tillförde några extra dimensioner, särskilt till Equalizer.

  (Quote)

Jimmy Håkansson den 22 feb 2012 klockan 23:11

Skriv en kommentar


XHTML: Följande taggar är tillgängliga: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


© Copyright 2013 Blog 'em up .