Det finns vissa livssanningar som man alltid kan hitta tillbaka till. Som sitter i märgen. Om livet ger dig citroner: gör saft. Om Japan ger dig laserskjutande mutant-kohuvuden: gör kaos.

”Deathsmiles” är en perfect storm av allt som är Japan-kitsch. Från de barely legal häxlolitor som spyr ur sig plasmadöd till den flora av japanskt vansinne som kommer tjurrusande mot dig. ”Deathsmiles” är ett bullet hell – ett shoot ’em up-spel som gör en poäng i att dränka skärmen med skott – som inte utesluter personer med grötreflexer som inte vuxit upp i en arkadhall i Akihabara. Hur de anpassar sig? Genom det enda sättet möjligt: oändliga liv.

Där japanska shoot ’em up-legender som Treasure har ett europeiskt tilltal med stilistiska och, i jämförelse, minimalistiska shooters som ”Ikaruga” har ”Deathsmiles”-utvecklarna Cave en… well… helt annan klang. Att spela ”Deathsmiles” är ungefär som när Bill Murray i ”Lost in Translation” hamnar mitt i det wtf som är en japansk reklamfilminspelning. ”Deathsmiles” summerar allt vi tror oss veta om Japan i en enda stor kaosgasm. Från första gången skärmen marineras i gräll dödslaser till mötet med sista bossen Tyrannosatan (!) är det en frontalattack mot alla dina synapser.

”Deathsmiles” är en så fullkomligt uttömmande upplevelse att det nästan fyller samma sinnesrenande funktion som ett spa. Med skillnaden att du badar i kulor istället för lera.


Prenumerera på kommentarer Kommentarer | Trackbacks |
Taggad med: ,



Kommentarer ( 2 )

Oj. Väldigt oväntat. Tyckte själv det var helt okej och att DoDonPachi Resurrection som släpptes förra månaden nog borde fått större uppmärksamhet vad gäller Cave shmuppar, annars känns Scoregasm som årets bästa.

Deathsmiles blev nog lite för mycket för min del. För mycket kitsch, för plottrigt, svårt att utskilja vad som är vad, och inte lika roligt att sätta sig in i som exempelvis Mushihimesama Futari. Ändå har jag fina ”minnen” från spelet. Särskilt handlar det om möjligheten att skifta håll på karaktären, upplägget och sen förstås de stunder då kaoset blev något som höjde upplevelsen snarare än mest gjorde mig förvirrad.

  (Quote)

NuYu den 19 Dec 2011 klockan 17:26

Det vore synd att påstå att jag kört alla Caves släpp i år. DoDonPachi brukar ju få sjukt mycket uppmärksamhet av den enkla anledningen att det är DoDonPachi. Har inte kört Resurrection. Men såg att det släpptes i november till 360. Det är, har jag förstått, en traditionellt distribuerad titel. Förstår verkligen inte det. Spel som DoDonPachi och Deathsmiles föredrar jag om de är digitala. Nu ska jag prisjaga Resurrection =D

  (Quote)

Jimmy Håkansson den 20 Dec 2011 klockan 08:45

Skriv en kommentar


XHTML: Följande taggar är tillgängliga: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


© Copyright 2013 Blog 'em up .