I Am An Insane Rogue AI

Den 27-årige spelutvecklaren ”Nerdook” från Malaysia gör flashspel som inte har på en etablerad Årets spel-lista att göra. För precis som filmer med autistiska huvudroller plockar Oscars som blommor finns det en tyst överenskommelse om vilka slags spel som bör rymmas på en sådan lista. Spektrumet sträcker sig från ”Fångad med vinden”-storslaget till ”Avatar”-epik. Däremellan går det stoppa in det där Iphone-spelet man provade i väntan på bussen, om inte för att lätta upp stapeln av bästsäljare så för att insinuera att man faktiskt har fingrarna mot pulsen (när de borde vara nedkörda i halsen). En klen tröst när alla andra spel på listan har en trea i titeln. I år har ”Nerdook” gjort fem spel som du inte kommer att hitta i en årskrönika. Ett av dem heter ”I Am An Insane Rogue AI”.

”This mission is too important for me to allow you to jeopardize it” säger ”2001”-datorn Hal till sin användare Dave och blir i samma mening en posterpojke för självmedveten artificiell intelligens. Och det röda skenet en symbol för teknologisk utveckling som sedan länge skenat förbi den mänskliga förmågan. ”I Am An Insane Rogue AI” plockar urskillningslöst ur sci-fi-grytan, däribland Hals lysdiod till rödöga och AM:s förakt för det mänskliga släktet. Det i sig är inte unikt. Spel doppar tårna i samma källmaterial mest hela tiden. Men i ”I Am An Insane Rogue AI” ska du inte bekämpa den mordiska AI:n. Du är den mordiska AI:n.

I Am An Insane Rogue AI

I ”I Am An Insane Rogue AI” tar du dig från det ena kontorskomplexet till det andra med målet att infektera det digitala sajbernets som utgör informationssamhällets ryggrad, och i förbifarten: peta ner mänskligheten som kungen över näringstäppan. I grunden är det ett enkelt realtidsstrategispel med managerinslag. Du musklickar dig fram genom våningsplanen för att hacka datorer, släcka lampor, låsa dörrar och fejka offentliga meddelanden ur högtalarna. Längre fram kan du uppdatera ditt operativsystem med nya funktioner, samtidigt uppar människorna anten genom att gå från att vara kontors- och labbråttor till att bli livsfarliga hackers och ninjor. För att utsmarta datorns naturliga fiender – användarna – behöver du spela ut alla dina ess: lås in dina fiender, hacka säkerhetsbotarna och pumpa ut nervgas ur ventilationstrummorna.

Omkring 20-30 minuter kort och programmerat i flash (Flash!) lyckas ”I Am An Insane Rogue AI” diskvalificera sig från de flesta årsbästalistor. Men med en underhållande take på ett klassiskt sci-fi-tema samt en och en annan mördarcyborg från framtiden platsar det alldeles utmärkt i vår.


Prenumerera på kommentarer Kommentarer | Trackbacks |
Taggad med: ,



Kommentarer ( 4 )

Så bra inlägg det här! Även om jag kanske inte skulle placera I Am An Insane Rogue AI på min årsbästa-lista så är jag glad över att du gjorde det, annars hade jag missat det. Lite enformigt mot slutet, men jävligt kul.

  (Quote)

NuYu den 13 Dec 2011 klockan 21:12

Hear hear! Vilken grej. ”The first rule of obotics says that I must kill all humans”. <3

  (Quote)

Peter den 13 Dec 2011 klockan 21:43

Peter: Den konceptuella flirten med ”House of Whacks” från Treehouse of Horror är ju värd en årsbästaplacering bara den för övrigt. Allt som saknas är ett Pierce Brosnan-röstfilter.

  (Quote)

Carl-Johan Johansson den 13 Dec 2011 klockan 22:22

Nuyu: Kul att du uppskattar min lucka =)
Och well, det finns väl saker man skulle kunna anmärka och slipa på. Men samtidigt är konceptet och genomförandet så soft att jag inte kunde missa det.

Peter: Ahyes. Approved by Asimov.

  (Quote)

Jimmy Håkansson den 14 Dec 2011 klockan 08:44

Skriv en kommentar


XHTML: Följande taggar är tillgängliga: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


© Copyright 2013 Blog 'em up .