chinatown-wars-atpinnar

Utgivare behöver omvärdera hur de finansierar spel.

Jag skrev om det för nästan precis en månad sedan under rubriken ”We need to rethink how we’re financing games”, och även om ni ignorerade texten så ramlade det in en och annan intressant kommentar i mailboxen, bland annat från en svensk spelutvecklare.

Kvick recap: Stora utgivare förlorar i huvudsak inte pengar för att folk spenderar mindre pengar på spel (de gör tvärtom; de köper fler än nånsin). De förlorar pengar eftersom de spenderar mer än de tjänar. Enorma summor investeras i research – Electronic Arts spenderade smått sanslösa 372 miljoner dollar på R&D under tredje kvartalet 2008 – och spelbudgetar för titlar som aldrig ens når nollpunktsersättning i jakt på nästa GTA.

Industrin behöver omvärdera hur finansiering av spel går till eftersom modellen inte fungerar. Det senaste exemplet i mängden är passande nog det nästa GTA-spelet självt: Chinatown Wars.

De optimistiskt lagda analytikerna förutspådde att Rockstars DS-titel skulle sälja 450 000 exemplar i runda svängar i USA. Pessimisterna trodde på 200 000. När siffrorna för mars kom hade båda lägren fel – 88,704 spel hade sålts under första månaden. Det är inte bra.

Marknadsanalytikerna Cowen and Company hade räknat med att spelet skulle sälja 2 miljoner exemplar enbart i USA under 2009 men har nu minskat den siffran till 500 000, alltså en fjärdedel av ursprungsprognosen. De dåliga siffrorna sätter också fortsatta frågetecken kring lönsamheten att utveckla Mature-graderade titlar till Nintendokonsoler. Chinatown Wars är ju absolut inget dåligt spel. Det har ett av de högsta metacritics-snitten någonsin och har fått extremt bra recensioner överallt.

Exakt hur mycket spelet kostade att göra är inte känt, men Rockstar har själva sagt att budgeten var mer än dubbelt så stor som för någon av PSP-titlarna i serien. Det var alltså inte billigt. Och det är bara utvecklingskostnaderna. Enormt mycket har dessutom lagts på reklam och marknadsföring.

Nu kommer Chinatown Wars att gå med vinst ändå i slutändan (och det är inte första gången ett GTA-spel inleder segt). Men det kommer inte att vara i närheten av vad Rockstar eller Take-Two hade förväntat sig. Och därför är det en förlust, i synnerhet för Take-Twos redan havererande ekonomi. Och därför måste utgivarna tänka om.

För när inte ens den hetaste licensen i spelbranschen går att mjölka längre är det ett tecken så gott som något på att affärsmodellen är trasig.


Prenumerera på kommentarer Kommentarer | Trackbacks |
Taggad med: , , ,



Kommentarer ( 3 )

Det är sjukt dåliga siffror. Att göra spel till en Nintendokonsol är lite som att spela på lotto.

  (Quote)

Jimmy Håkansson den 20 apr 2009 klockan 16:21

Detta borde väl egentligen vara en kommentar till ditt äldre inlägg, men skriver det här i alla fall eftersom det är en fortsättning på förra inlägget.

Som EA killen beskrev (eller vem det nu var) så anställer ju spelföretagen en himla massa personer och blir antagligen ”fast” med dessa, medan på en filmproduktion så är t ex lönekostnaderna endast under filmens utveckling, sedan försvinner en stor mängd av den personal som sitter och tickar pengar.

  (Quote)

Gwellmyn den 30 apr 2009 klockan 14:26

Skriv en kommentar


XHTML: Följande taggar är tillgängliga: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


© Copyright 2013 Blog 'em up .