Speljournalistik anklagas ofta för att springa pr-folkets ärenden och parkera sig på fel sida av vad som är pressetiskt kosher. Det ligger en sanning i det. Att plocka upp pressmeddelanden, frisera om dem och skriva ”nyhet” är lite av spelpressens specialitet. Därför är det alltid lika intressant när en publikation tar sitt uppdrag på allvar. Senast ville Fienden bryta sig loss från recensioner/förtittar-limbot och deklarerade krig mot trött speljournalistik. Och nu: Roots.

”Roots är en kulturtidskrift som undersöker det kulturella och estetiska ursprunget hos tv-spel. Genom att belysa och prata om spelvärldarnas rötter ger vi dem en viktig kontext som vi tycker saknas i den dagliga bevakningen. Du hittar därför inga bilder från spel, recensioner eller förhandstittar i Roots. Istället har vi låtit våra skribenter utforska de större teman som inspirerat och format spelen.”

Planen med det första numret av Roots är att hoppa ned i den djupa änden av ”Deus ex: Human revolution”. Istället för att prata om spelet vill Roots dissekera den tematiska grund som spelet vilar på: transhumanism, megaföretag, konspirationsteorier och cyberpunk. Men vilka ligger då bakom den här ambitiösa satsningen med så ädla intentioner? Reklambyrån Great Works och ”Deus ex: Human revolutions” förläggare Namco Bandai!

– Vi ville göra en speltidning för dem som inte är intresserade av spel och kom i kontakt med Namco Bandai som lanserar ”Deus ex: Human revolution” i Norden. Medan de flesta speltidningar förutsätter att man redan har ett intresse ville vi göra en speltidning som skulle kunna vara läsbar även för dem som inte ingår i ”subkulturen”. Jag tror att det finns ett hål i tidningshyllan som Roots kan fylla, säger Jessica Thorelius från Great Works.

Första numret av tidningen delfinansieras av Namco Bandai. Och beställer du ”Deus ex: Human revolution” på Gamestop får du tidningen på köpet. Annars hittar du den från och med idag i butikerna. Men enligt spelskrivarskrået har Great Works trampat inte bara i klaveret utan också på en pressetisk landmina. För vad är egentligen Roots? En kulturtidning eller ett reklamblad?

– Jag tycker inte att det är reklam. Vi har en annons på sista sidan som finansierat en del av kostnaderna. Hade vi varit en reklamprodukt hade vi pratat mer om spelet, kanske visat lite screenshots och satt en 9/10 i slutet av en ”recension”. Roots är en tidskrift som lyfter spel från subkultur till kultur. Reklam för mig är något helt annat.

Thomas Söderlund från Great Works, som i pressreleasen pekas ut som en av tidningens grundare, tillägger:

– Vi förstår att folk tror det, men det finns ingen dold agenda med Roots och vi tror att folk kommer förstå det när de läser tidningen.

Trots det menar kritikerna att Roots inte är så mycket en kulturtidskrift som det är en trojansk häst. Vissa blir påminda om när Metro publicerade en spelbilaga om enbart Electronic Arts-spel skrivna av Electonic Arts före detta pr-representant Mårthen Olsson. Eller när någon av de etablerade speltidningarna släpper specialtidningar med fokus på ett specifikt företags produktlinje. Men enligt Great Works har Namco Bandai inte petat i det redaktionella materialet, däremot har de fått förhandsgranska det.

På en Facebook-rad skriver en speltidningsredaktör som luktat till sig oegentligheter:

”En ny ’tidning’ kallad Roots ges ut. En av dem som gör produkten (som handlar om och gör reklam för spelet Deus ex) är spelskribent. Hans sambo är spelskribent. Denna sambo hyllar förbehållslöst tidningen på sin blogg på Dagens Nyheter. Inte ett ord om vem som står bakom eller vem som finansierat. How about that?”

Och på DN:s spelblogg skriver Susanne Möller (sambo med Great Works-designern Jimmy Poopuu som jobbat med Roots hemsida):

”Jag trodde Fienden skulle frälsa mig. Det gjorde den inte. Men jag tror banne mig att Roots lyckas.
[…]
Fienden var ett sätt. Roots är något helt annat. Här gafflar man inte om pixlar och prestanda. Man skriver, insatt och kunnigt, om transhumanism, konspirationer och cyberpunk. Man skriver knappt om spelet – man skriver om det som spelet handlar om. Och det är just det som gör den så bra!”

Med artiklar om tvärkulturella och -vetenskapliga ämnen skrivna av välrenommerade skribenter som Teresa Axner vill Roots fylla svensk speljournalistiks akademiska och intellektuella vakuum. Men för en ständigt hånad skribentkår är det lika provocerande som otroligt att bli utmanad och ifrågasatt (och kanske till och med förbisprungen) av en reklambyrå i maskopi med en spelförläggare. Enligt reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig är det en reklam- och pressetisk fråga svår att svara på.

– Både marknadsföringslagen och ICC:s regler för reklam och marknadskommunikation säger att kommersiella budskap ska vara reklammarkerade samt ange vem som är avsändare. Ofta är det en svår bevisfråga när det gäller gränslandet mellan kommersiellt och icke kommersiellt material men vi har några avgöranden där nämnden ansett det bevisat att ”artiklar” utgör kommersiellt budskap och därmed saknar reklamidentifiering.

Men en sak är säker: Den grumliga gränsen mellan speljournalistik och spelreklam blev just ännu grumligare.


Prenumerera på kommentarer Kommentarer | Trackbacks |
Taggad med: , ,



Kommentarer ( 49 )

Innan jag kommenterar mer ingående: finns det några planer för Roots efter den här Deus Ex: Human Revolution-utgåvan? Är det en one-off, eller är tanken att faktiskt erbjuda en tidning som bevakar spel på samma sätt även framöver, och även om spelen inte kommer från Namco Bandai?

  (Quote)

Sebastian Åkerberg den 24 Aug 2011 klockan 21:09

Sebastian Åkerberg: Innan jag kommenterar mer ingående: finns det några planer för Roots efter den här Deus Ex: Human Revolution-utgåvan? Är det en one-off, eller är tanken att faktiskt erbjuda en tidning som bevakar spel på samma sätt även framöver, och även om spelen inte kommer från Namco Bandai?

Se där, redan något som jag missat. Great Works hälsar att det kommer att förhoppningsvis dyka upp fler nummer av Roots. Antagligen kommer de att handla om tv-spel, men inte nödvändigtvis (om jag har förstått rätt).

  (Quote)

Jimmy Håkansson den 24 Aug 2011 klockan 21:12

Det ser ut som om de säljer ett koncept till vem som nu är intresserad av att köpa det.

Allt jag kan tänka på är hur mycket viktigare Fienden just blev som tidning. Hur den behövs mer än någonsin förr.

  (Quote)

Carl-Johan Johansson den 24 Aug 2011 klockan 21:15

”Allt jag kan tänka på är hur mycket viktigare Fienden just blev som tidning. Hur den behövs mer än någonsin förr”, kommenterar en av Fiendens skribenter… ;)

Skämt åsido, det går väl inte att ge en redaktionell produkt någon kredibilitet när den trots allt kommer ifrån en reklambyrå…

Varför är den skriven på engelska, egentligen? Internationell satsning?

  (Quote)

Vicachu den 24 Aug 2011 klockan 22:48

Att den är på engelska gör verkligen att man inte blir så tänd på att läsa den, utan snarare bläddrar runt bland de vackra sidorna…

http://twitter.com/roots_mag

”Engelska pga vi hade chans på distro i hela Norden och hade inte råd att översätta/trycka på fler språk”

Men ändå så distribuerar de den i slutändan bara i Sverige… Är väl lite som att begå harakiri.

  (Quote)

Monika den 24 Aug 2011 klockan 22:57

Jimmy Håkansson: Se där, redan något som jag missat. Great Works hälsar att det kommer att förhoppningsvis dyka upp fler nummer av Roots. Antagligen kommer de att handla om tv-spel, men inte nödvändigtvis (om jag har förstått rätt).

Ambitionen är så klart att det ska bli fler, och ingen blir väl gladare än jag om det blir det. Just nu verkar den inte få så mycket kärlek, vilket känns aptrist, särskilt när så få verkar ha läst den. Jag har en massa mer eller mindre vilda fantasier om vad de kommande numren kan handla om (Mass Effect är det ultimata), förhoppningsvis så får vi fortsätta låta bra skribenter skriva om grymma ämnen.
Så jag ber er, snälla läs den innan ni klagar på att ekonomin bakom publikationen är grumlig. Vi har en annons på baksidan, i övrigt babblar vi på om William S. Burroughs, Tyrell Corporation, Olof Palme och Nick Boström. Inte ett ord om att man borde köpa Deus Ex eller inte, inte en enda photoshoppad skärmdump eller hyperbol recension. Vi hade kunnat göra ett nummer om skitspelet Duke Nukem Forever och låtit folk skriva 64 syrliga sidor om genus och jingoism. Eller Final Fantasy, en spelserie som knappt är spel imho, men berättat och visat vad som inspirerat Yoshitaka Amano.

  (Quote)

Thomas Söderlund den 24 Aug 2011 klockan 23:02

Monika:
Att den är på engelska gör verkligen att man inte blir så tänd på att läsa den, utan snarare bläddrar runt bland de vackra sidorna…

http://twitter.com/roots_mag

”Engelska pga vi hade chans på distro i hela Norden och hade inte råd att översätta/trycka på fler språk”

Men ändå så distribuerar de den i slutändan bara i Sverige… Är väl lite som att begå harakiri.

Hey, vi har faktiskt distribution i Norge och Finland också. Har bara inte fått butikslistan än, så vi har inte kunnat uppdatera siten.

  (Quote)

Thomas Söderlund den 24 Aug 2011 klockan 23:04

Vicachu:
”Allt jag kan tänka på är hur mycket viktigare Fienden just blev som tidning. Hur den behövs mer än någonsin förr”, kommenterar en av Fiendens skribenter… ;)

Mhm… jag låter det passa obemärkt.

”Skämt åsido, det går väl inte att ge en redaktionell produkt någon kredibilitet när den trots allt kommer ifrån en reklambyrå…”

Varför inte då? Får inte vi som jobbar på såna företag tycka att spel är viktigare än att förpassas till ensamma små kolumner i mainstream-media? Det är som att folk tror att vi (jag?) är snajdiga reklamstekare som försöker smyga ut ett reklamblad under tidningsskrud. Vi skrev en Roots om Deus Ex för att det är en av mina personliga favoritspelserier och för att Human Revolution höll på släppas vilket gjorde arbetet massor mycket lättare i o m att det fanns tillgång till intervjuer med art director och sound director på spelet för att kolla vad dom inspirerades av.

”Varför är den skriven på engelska, egentligen? Internationell satsning?”

Den är på engelska för att vi hade distribution i hela Norden och inte hade råd att översätta och trycka en upplaga per land.

  (Quote)

Thomas Söderlund den 24 Aug 2011 klockan 23:26

Thomas Söderlund: Mhm… jag låter det passa obemärkt.

Fast jag har aldrig gjort någon hemlighet av att jag skriver för Fienden, eller att det är ett fullständigt idealistiskt projekt, så du kan sluta ana en räv någonstans. Hela poängen med den är ju att den vänder sig mot reklamfinansierade tidningar.

  (Quote)

Carl-Johan Johansson den 24 Aug 2011 klockan 23:34

Carl-Johan Johansson: Fast jag har aldrig gjort någon hemlighet av att jag skriver för Fienden, eller att det är ett fullständigt idealistiskt projekt, så du kan sluta ana en räv någonstans. Hela poängen med den är ju att den vänder sig mot reklamfinansierade tidningar.

Ber om ursäkt, var lite hastig där. Har blivit anklagad om att inte ha varit tillräckligt transparent ett par dagar nu, så är lite ledsen/matt/sur.
Vi sticker inte under stol med att Roots är delvis reklamfinansierad (i synnerhet svårt när vi har en annons på baksidan…) men min boss hade tillräckligt med förtroende att låta mig plöja ned arbetstid i tidningen, och när det inte räckte så satt vi under det som skulle varit sommarsemester och korrade texter, jagade tryckeri osv. Hade vi inte haft annonsen eller stöd från Square-Enix i form av telefontid med eidos-folket hade det på sin höjd blivit ett PDF-fanzine. Nu så lyckades vi dra ihop en tidning som jag är stolt och skitnöjd med, och hoppas kunna fortsätt ge ut, och att folk ger den en chans.

  (Quote)

Thomas Söderlund den 24 Aug 2011 klockan 23:44

Jag håller med om att GW uppenbarligen inte tänkt igenom de pressetiska frågorna och varit väldigt otydliga med vilken typ av produkt det här egentligen är och vilken roll spelbolag, skribenter, reklambyrå har i projektet. Dåligt och icke-transparent på ett sätt som man inte får vara när man gör något som detta.

Med det sagt tycker jag att det är väldigt, väldigt orättvist att ni sågar tidningen utan att överhuvudtaget kommentera innehållet.

  (Quote)

Jakob den 25 Aug 2011 klockan 00:02

Thomas Söderlund: Just nu verkar den inte få så mycket kärlek, vilket känns aptrist, särskilt när så få verkar ha läst den.

Först och främst: roligt att du kommenterar, Thomas. Vidare är det en intressant idé att spåra Deus ex rötter (”För att veta vad Deus ex är måste du veta vart det kommer ifrån etc etc”). Har inte haft tillfälle att läsa tidningen men är övertygad om att det finns ett guldkorn eller två däri. Teresa Axner är till exempel en av landets bättre spelskribenter per automatik bara hon skriver något om spel, hennes briljanta Brenda Brathwaite-intervjureportage från p3 kultur är ett bra kvitto på det.

Men det folk (jag själv inräknad) hakar upp sig på är inte så mycket texternas eventuella kvalitet som det är den faktiska bakgrunden till att den här tidningen finns, och varför den handlar om just det här ämnet. Med vetskap om att Namco Bandai delvis finansierar tidningen gör att det blir svårt att utan förbehåll ta till sig tidningens innehåll. På samma sätt som det var svårt att ta Nintendo-magasinet som en journalistisk produkt på allvar.

  (Quote)

Blog 'em up-Jimmy den 25 Aug 2011 klockan 00:22

Jakob: Med det sagt tycker jag att det är väldigt, väldigt orättvist att ni sågar tidningen utan att överhuvudtaget kommentera innehållet.

Dito. Vill bara poängtera att jag med blogginlägget bara vill belysa den schism som har uppstått (the nerdrage) och tidningens ekonomiska bakgrund. Texten är under inga omständigheter en recension/analys/whatevz av tidningen och/eller dess innehåll.

  (Quote)

Blog 'em up-Jimmy den 25 Aug 2011 klockan 00:27

Blog ‘em up-Jimmy:

Men det folk (jag själv inräknad) hakar upp sig på är inte så mycket texternas eventuella kvalitet som det är den faktiska bakgrunden till att den här tidningen finns, och varför den handlar om just det här ämnet. Med vetskap om att Namco Bandai delvis finansierar tidningen gör att det blir svårt att utan förbehåll ta till sig tidningens innehåll. På samma sätt som det var svårt att ta Nintendo-magasinet som en journalistisk produkt på allvar.

Jag kan hålla med om att i efterhand så ser det rätt fuffens ut, och så här i efterhand hade vi kanske kunnat lösa det smidigare. Just nu är det bara så himla frustrerande att det överskuggar vad vi gjort / försöker göra. Men det vi tänkte under arbetets gång, och fortfarande tänker/tycker, var att vi var så långt från själva produkten att innehållet omöjligt kan kännas köpt och format av dom med pengarna. Varken Namco-Bandai eller Square-Enix har fått tycka till om innehållet. Det är inte ens en sån där ”making-of” som man ser på tv ibland inför någon bio-aktuell film. Vi är ännu ett steg bort från produkten.
Det finns en brittisk (och skitbra) filmtidning som heter Little White Lies (http://www.littlewhitelies.co.uk/) som vi inspirerats av rätt hårt. Varje nummer är ett temanummer om en aktuell film, där dom tar ungefär samma grepp som oss. Dom har t ex kört Tron-nummer och Attack The Block-nummer. Dom har också lagt ner sjuk mycket tid på formen och att det ska kännas som något fint. Jag vet inte hur dom finansierar tidningen, men dom har väldigt mycket annonser. Kanske så vi också borde göra?

Nu glömmer jag säkert svara på några av dina andra poänger (börjar bli lite såsig i kolan), men får återkomma under morgondagen om jag missat något.

  (Quote)

Thomas Söderlund den 25 Aug 2011 klockan 01:01

Jag har läst både Fienden och Roots och kan väl bara säga så här; Fienden är ett fanzine och Roots en professionell produkt. Det är STORA skillnader på kvalitet tidningarna emellan, både till form och innehåll.

Jag skulle vilja påstå, med undantag för Alfred Holmgrens texter, att de flesta av Fiendens skribenter skriver hellre än bra. Fiendens texter kändes illa genomarbetade, och visst, det kan vara barnsjukdomar. Förutom Alfreds galna Sonic-text så orkade jag inte läsa klart en enda artikel (och ja, jag försökte). Det ska sväras i texterna för svärandets skull. Svordomar ger ingen större frihetskänsla, det blir inte mer ”kultur”. Det finns en anledning till att redigerare/korrekturläsare på dagspress och magasin plockar bort svordomar och det är för att det stör resten av innehållet. Jag är inte emot svordomar per se, men de ska användas måttligt för att förstärka något. Fiendens texter lider också av en diarré av ord som så uppenbart klämts in för att öka antalet tecken (något iofs all spelpress i print lider av).

Jämför detta med Roots. Bra tillgänglig form, inget spret, fint papper, grymma bildjobb. Men så ligger ju också en väldigt talangfull reklambyrå bakom. Men innehållet är också så jäkla bra. Lagom långa texter som är omöjliga att slita sig ifrån. Spännande teman man vill veta mer om. Riktig research (!!!). En gedigen produkt skapat av duktigt folk.

Nu kanske jag är lite orättvis. Både tidningarna kan och borde få existera. Problemet är att den ena kallar sig för Sveriges bästa kulturtidskrift (vilket det definitivt inte är) medan den andra är mer ödmjuk och gör ett ruggigt mycket bättre jobb. Men dom kan samexistera. Jag tror Fienden passar målgruppen 15-26 utmärkt, medan Roots tilltalar oss äldre läsare lite mer. Vi som inte behöver svordomar för att känna att något är ”på riktigt”.

  (Quote)

Jonas Lundmark den 25 Aug 2011 klockan 09:44

Det är bedrövligt och hjärtskärande att ROOTS jämnställs med ett reklamblad eller Mario-tidningen utan att artikelförfattaren eller de som kommenterar ens har bläddrat genom tidningen.

Hade man tagit sig den tiden och gjort lite efterforskningen hade man även upptäckt tidningen inte alls är designad av mig. Tidningen var på tryck när jag blev involverad i projektet och allt jag gjort är att hjälpt till med siten och lite omkringgrejer.

Jag tar gärna en diskussion om varifrån pengarna kommer i denna branschen, men den som får för sig att ROOTS har en dold agenda eller är en illasinnad trojansk häst är ute och cyklar.

Vill också påpeka att Great Works inte enbart är satans lakejer (dvs en reklambyrå) utan även en producent av innehåll och entertainment som inte har någon koppling till reklam alls. ROOTS kanske skrider i gränslandet, men är på alla sätt ett genuint försök att göra något vettigt och intellektuellt som adderar mervärde istället för traditionell basunerande reklam.

  (Quote)

Jimmy Poopuu den 25 Aug 2011 klockan 10:48

Jag tycker ändå det är lite underhållande att Möller är så fräck och dumnaiv att hon tror att hon kommer undan med att tokhylla en tidning som kommer från ett företag där hennes kille (och hon själv också för den delen enligt egen utsago) jobbar utan att nämna detta. Mediasverige är ju inte så mycket större än en normal högstadieskola (och ungefär lika incestuös) så chansen att någon reagerar på det är ju rätt stor.

Trovärdighet bygger ju på att man talar om vem man är och varför man skriver det man gör, gör man det kommer man undan med det mesta. Ingen klagar ju på någon som är omåttlig stolt över sin egen eller sina näras skapelse.

Sen tror jag ju egentligen att någon velat ha just den här reaktionen. Som ensamt reklambudskap måste ju en folder om transhumanism på engelska vara helt bortkastat, av de tio personer som kommer att läsa det så tror jag att allihopa ändå hade köpt spelet. En miniskandal däremot som har potentialen att skapa redaktionell text och långa forumtrådar på alla stora spelsiter där ingen undkommer nyheten att Deus Ex släpps i dagarna, det är däremot något som varje utgivare vill ha.

  (Quote)

Aloysius den 25 Aug 2011 klockan 11:45

Aloysius:
Sen tror jag ju egentligen att någon velat ha just den här reaktionen. Som ensamt reklambudskap måste ju en folder om transhumanism på engelska vara helt bortkastat, av de tio personer som kommer att läsa det så tror jag att allihopa ändå hade köpt spelet. En miniskandal däremot som har potentialen att skapa redaktionell text och långa forumtrådar på alla stora spelsiter där ingen undkommer nyheten att Deus Ex släpps i dagarna, det är däremot något som varje utgivare vill ha.

Ja, det har varit jättekul att sömnlös sitta uppe hela nätterna och se folk tycka illa om ett älsklingsprojekt jag jobbat häcken av mig med i flera månader. När vi la två veckor på hitta rätt papperskvalitet och stressa sönder tryckerier om prover så var det exakt det här vi hade i bakhuvudet. Den här reaktionen är snarare precis den jag inte ville ha. På något sätt hade jag föreställt mig att folk skulle förstå vad vi försöker göra och att den varken konkurrerar med eller gör anspråk på att vara speljournalistik.
För grejen som många missar är att det här är inte en speltidning. Vi vet alla vad en speltidning innehåller, och Roots har inget av det. Vi plockar upp de teman som finns i spel och skriver uteslutande om dom, utan att någonsin referera tillbaka till spelet i texterna (förutom i introduktionstexten där vi snabbt listar de olika teman vi tycker finns i Deus Ex).
Vi har uttryckligen bett Press Stop om att inte stå bland speltidningarna, och dom har istället placerat oss bredvid Filter, modemagasin och dyl (http://bit.ly/oAM9uU (bild tagen hos Pressbyrån @ Centralen)). Vilket passar oss perfekt. Vi skriver inte för er. Vi skriver för alla som inte bryr sig om spel, eller tycker att de är lame och kontextlösa. Dom där tio personerna som kanske läser vår artikel om transhumanism är förhoppningsvis tio personer som vanligtvis skiter i spel. Och förhoppningsvis så kanske dom ändrar uppfattning.

  (Quote)

Thomas Söderlund den 25 Aug 2011 klockan 12:13

Jonas Lundmark:

Jämför detta med Roots. Bra tillgänglig form, inget spret, fint papper, grymma bildjobb. Men så ligger ju också en väldigt talangfull reklambyrå bakom. Men innehållet är också så jäkla bra. Lagom långa texter som är omöjliga att slita sig ifrån. Spännande teman man vill veta mer om. Riktig research (!!!). En gedigen produkt skapat av duktigt folk.

Nu börjar jag nästan gråta här.

  (Quote)

Thomas Söderlund den 25 Aug 2011 klockan 12:16

Jimmy Poopuu: Det är bedrövligt och hjärtskärande att ROOTS jämnställs med ett reklamblad eller Mario-tidningen utan att artikelförfattaren eller de som kommenterar ens har bläddrat genom tidningen.

Återigen. Artikeln kommenterar inte nivån på innehållet. Det är snarare än redogörelse över den ekonomiska bakgrunden och den schism som har uppstått snarare än ett ställningstagande. Det de flesta av kritikerna hakar upp sig på är att spelet handlar om Deus ex: Human revolution och delfinansieras av spelets förläggare. Enkelt som abc. Sedan är det en sak att texterna inte handlar direkt om Deus ex, de handlar som sagt om underliggande teman. Men genom att skriva om dessa teman så förtydligar man sådant som inte är uppenbart för alla. Det bidrar till ett extra lager – lite lore om du så vill – som fördjupar och förstärker upplevelsen av produkten.

Jimmy Poopuu: Hade man tagit sig den tiden och gjort lite efterforskningen hade man även upptäckt tidningen inte alls är designad av mig. Tidningen var på tryck när jag blev involverad i projektet och allt jag gjort är att hjälpt till med siten och lite omkringgrejer.

Slarv från min sida. Fick felaktiga uppgifter som jag inte dubbelkollade. Uppdaterar.

  (Quote)

Jimmy Håkansson den 25 Aug 2011 klockan 12:45

Thomas Söderlund: Ja, det har varit jättekul att sömnlös sitta uppe hela nätterna och se folk tycka illa om ett älsklingsprojekt jag jobbat häcken av mig med i flera månader. När vi la två veckor på hitta rätt papperskvalitet och stressa sönder tryckerier om prover så var det exakt det här vi hade i bakhuvudet. Den här reaktionen är snarare precis den jag inte ville ha. På något sätt hade jag föreställt mig att folk skulle förstå vad vi försöker göra och att den varken konkurrerar med eller gör anspråk på att vara speljournalistik.

Nåja, kanske inte du men någon annan hade det kanske i bakhuvudet.

Jag gick ner och köpte den på Press Stop i eftermiddags faktiskt, har inte hunnit läsa den, men den är vacker att se på. Trevlig storlek. Den stod för övrigt på spelhyllan bredvid The Official Playstation Magazine, så jag letade förgäves mellan Neo och Filter och de andra fintidningarna.

  (Quote)

Aloysius den 25 Aug 2011 klockan 22:45

Det hela är inte särskilt svårt att reda ut:

En tidning som publiceras av Square Enix och handlar om rötterna till deras spel Deux Ex Human Revolution är självklart en reklamprodukt.

Det är verkligen ett skitfint reklamblad med intressanta texter av skickliga skribenter, men det är också allt. En reklamfilm av Spike Jonze är fortfarande en reklamfilm, och motsvarande gäller så klart för tidningar. Att det inte refereras till spelet i varenda text har naturligtvis ingenting med saken att göra. Tidningen borde tydligt märkas som reklam.

En Little White Lies för spel är ingen dum idé, men en grundförutsättning för att det ska bli en journalistisk produkt är att förlaget bakom spelet inte står bakom tidningen, och att beslutet om vilket spel ni väljer att ta upp inte är beroende av att spelförlaget är berett att stå för en fet del av notan.

Det vore kul med en Roots som faktiskt var journalistisk och oberoende, men upphovsmännen övertygar inte precis med sina pressetiska instinkter. De verkar ju för fasen inte ens själva vilja förstå att det är en reklampublikation de har totat ihop.

  (Quote)

Sam den 25 Aug 2011 klockan 23:06

Aloysius: Nåja, kanske inte du men någon annan hade det kanske i bakhuvudet.

Jag gick ner och köpte den på Press Stop i eftermiddags faktiskt, har inte hunnit läsa den, men den är vacker att se på. Trevlig storlek. Den stod för övrigt på spelhyllan bredvid The Official Playstation Magazine, så jag letade förgäves mellan Neo och Filter och de andra fintidningarna.

Finns ingen annan än jag och min kollega Johan Öhrn som kunde haft något i bakhuvudet. Vi har inte gjort tidningen på uppdrag av någon ”högre upp”, utan det är helt och hållet vår baby liksom. Vi kanske jobbar på nån sorts reklambyrå, men vi har fria händer (och ofta uppbackning från ledningen) att köra projekt som är kul och bra. Exempelvis det här som en kollega gjorde: http://bit.ly/npSJUH eller det här: http://bit.ly/gkGdMo

Ouch, snopen placering! Men att kalla Neo fintidning? ;)

  (Quote)

Thomas Söderlund den 25 Aug 2011 klockan 23:20

Jag förstår absolut att du – Thomas, och alla andra på redaktionen blir ledsna över detta. Man kan väl förvisso se det som att all publicitet är bra publicitet. Tack vare er får Deus Ex lite extra reklam och ni får förhoppningsvis reklam ifrån Deus Ex. Så visst fan får det ses som ett reklamblad.

Däremot är det riktigt trist att det är detta som gjorde att jag ens fått höra talas om tidningen. Det är förstås väldigt ädelt (och smart) av Fienden att ta pengar ur egen ficka för att göra ett spelmagasin som de vill göra helt själva. Men för vissa så krävs det att pengarna kommer ifrån någonstans och då känns detta som både ett logiskt och ekonomiskt alternativ.

För min del kommer jag köpa spelet för att jag vill spela spelet och tidningen för att jag vill läsa intressanta texter. Däremot kommer det säkerligen vara fler som får nys om spelet innan de får nys om tidningen också, vilket gör Human Revolution till en bra källa för att sprida tidningen i sig.

Det är trist att spelmedia ska vara så litet och – kanske även lite korrupt, att sådant här ens ska behöva diskuteras. Frågan är sedan om tidningen skulle bli mindre ifrågasatt om den kom ifrån ett annat förlag och utan annonser med tanke på det tillfälle den ges ut vid. Nästa gång man kommer med en bra vinkel kanske man ska tänka sig att lansera det vid något mindre aktuellt tillfälle för att slippa att bli ifrågasatt om trovärdigheten.

  (Quote)

PimPim den 26 Aug 2011 klockan 01:37

Skrev ihop en text igår efter några dagars samtal med ett par trevliga, vältaliga och främst av allt kritiska speljournalister. Har lärt mig massor, och sammanfattar varför många saker som diskuteras bottnar i rena missförstånd:
http://roots-mag.com/hejspeljournalister/

  (Quote)

Thomas Söderlund den 26 Aug 2011 klockan 11:49

Det allvarliga missförståndet som dock tycks kvarstå är er föreställning om att Roots är en journalistisk produkt av arten kulturtidskrift, när den i själva verket är en reklamtidning.

Så länge ni envisas med falsk varudeklaration tror jag att många av oss kommer att ha svårt att bry oss om själva innehållet.

  (Quote)

Sam den 26 Aug 2011 klockan 12:18

Alltså, ärligt, hör upp kära Roots-redaktion, såhär skriver en kille på spelforumet Loading i en tråd om nyaste numret av Level:

”En hel bok om utvecklingen av Deus Ex: Human Revolution samt var spelet hämtat inspiration från medföljer till prenumeranter, bästa gåvan på länge!”

En fristående tidning (inte ett reklamblad) som medföljer en konkurrerande sådan? Tillåt mig högljutt småle.

  (Quote)

Kalle Andersson den 26 Aug 2011 klockan 12:59

Kalle Andersson:

En fristående tidning (inte ett reklamblad) som medföljer en konkurrerande sådan? Tillåt mig högljutt småle.

Sen när konkurrerar vi med Level? Eller någon annan speltidning för den delen?

  (Quote)

Thomas Söderlund den 26 Aug 2011 klockan 13:41

Det är antagligen inte konkurrenssituationen som upprör utan faktumet att den medföljer som någon slags mediakampanj från Namco Bandai.

Vilket för övrigt gör att det här stycket ur ditt brev ser väldigt märkligt ut:

”Eftersom målgruppen för Roots i första hand inte är gamers så skickade vi aldrig ut pressreleasen eller presskittet till speljournalister eller spelsiter. Vi fokuserade istället på tidningar som DN, SvD, Nöjesguiden, Filter osv. Det var där vi ville synas, för där finns dom som vi vill nå med tidningen.”

  (Quote)

Carl-Johan Johansson den 26 Aug 2011 klockan 14:03

http://touchedbydreams.wordpress.com/2011/08/26/kulturjournalistik-eller-reklam-om-roots-i-granslandet/

Här har jag valt att bidra till debatten, där jag nosar på samma frågor. Som om ansvarslösheten i att inte ifrågasätta sitt beslut om att låta spelutgivaren Namco Bandai finansiera projektet. För hur mycket man än viftar med armarna och hävdar att de inte fått ändra i texterna så har man ändå använt tidningen i reklamsyfte. Vilket gjort att man trots allt förvandlats till en del i deras PR-maskineri. Om detta varit avsiktligt eller ej är mindre viktigt; man får nu ta smällen och ansvaret över ett dåligt beslut.

  (Quote)

Gertzy den 26 Aug 2011 klockan 17:55

Carl-Johan Johansson:
Det är antagligen inte konkurrenssituationen som upprör utan faktumet att den medföljer som någon slags mediakampanj från Namco Bandai.

Vilket för övrigt gör att det här stycket ur ditt brev ser väldigt märkligt ut:

”Eftersom målgruppen för Roots i första hand inte är gamers så skickade vi aldrig ut pressreleasen eller presskittet till speljournalister eller spelsiter. Vi fokuserade istället på tidningar som DN, SvD, Nöjesguiden, Filter osv. Det var där vi ville synas, för där finns dom som vi vill nå med tidningen.”

Nu tror jag att jag missar något här. Varför ser det märkligt ut? Vår målgrupp är inte gamers. Vår ambition är inte att skriva speljournalistik. Vi vill göra en tidning som vem som helst kan läsa. Vi vill skriva intressant om saker folk inte visste dom var intresserade av. Med risk för att låta som en fanboy/efterapare: vi vill göra en Filter, helt enkelt.

  (Quote)

Thomas Söderlund den 26 Aug 2011 klockan 19:53

Det ser märkligt ut eftersom du motsätter dig att tidningen är en reklampublikation för Deus Ex samtidigt som den används i exakt det syftet. Sam sammanfattade det hela på ett bra sätt ovanför:

Sam: En tidning som publiceras av Square Enix och handlar om rötterna till deras spel Deux Ex Human Revolution är självklart en reklamprodukt.

Det är verkligen ett skitfint reklamblad med intressanta texter av skickliga skribenter, men det är också allt. En reklamfilm av Spike Jonze är fortfarande en reklamfilm, och motsvarande gäller så klart för tidningar. Att det inte refereras till spelet i varenda text har naturligtvis ingenting med saken att göra. Tidningen borde tydligt märkas som reklam.

  (Quote)

Carl-Johan Johansson den 26 Aug 2011 klockan 19:59

Gertzy:
http://touchedbydreams.wordpress.com/2011/08/26/kulturjournalistik-eller-reklam-om-roots-i-granslandet/

Här har jag valt att bidra till debatten, där jag nosar på samma frågor. Som om ansvarslösheten i att inte ifrågasätta sitt beslut om att låta spelutgivaren Namco Bandai finansiera projektet. För hur mycket man än viftar med armarna och hävdar att de inte fått ändra i texterna så har man ändå använt tidningen i reklamsyfte. Vilket gjort att man trots allt förvandlats till en del i deras PR-maskineri. Om detta varit avsiktligt eller ej är mindre viktigt; man får nu ta smällen och ansvaret över ett dåligt beslut.

Väl skrivet inlägg! Jag återkommer med kommentarer vid ett senare tillfälle (Popaganda ikväll :)).
Kan däremot säga redan nu att jag förstår helt och hållet kritiken, och håller med om att vi kunde och borde ha gjort en hel del saker annorlunda. Tycker så klart det är jäkligt synd och har varit rätt tungt att det hela fått överskugga tidningen som jag är väldigt stolt och nöjd över, men vi har iaf lärt oss sjukt mycket av allt det här. Vi gör om och gör rätt inför nästa nummer (som jag är så sjukt peppad över, särskilt efter gårdagkvällen då öl och korv i balanserade mängder ledde till ett par sjukt bra uppslag).

  (Quote)

Thomas Söderlund den 26 Aug 2011 klockan 20:03

Carl-Johan Johansson:
Det ser märkligt ut eftersom du motsätter dig att tidningen är en reklampublikation för Deus Ex samtidigt som den används i exakt det syftet. Sam sammanfattade det hela på ett bra sätt ovanför:

Det börjar se ut som att vi får nöja oss med att enas om att vi är oeniga. För jag håller inte med. Så klart den kan skickas med spelet som en bonus t ex, men det gör den inte till reklam. Lika lite som ett bra betyg i en recension som citeras i marknadsföringsmaterialet gör recensionen till reklam.
Många asbra poänger har lyfts av diskussionen, och vi har insett att vi har inte varit dom smidigaste minotaurerna i porslinsaffären direkt, men vi har lärt oss sjukt mycket. Förhoppningsvis kommer nummer två uppfattas annorlunda.

  (Quote)

Thomas Söderlund den 26 Aug 2011 klockan 20:13

Thomas Söderlund: Så klart den kan skickas med spelet som en bonus t ex, men det gör den inte till reklam. Lika lite som ett bra betyg i en recension som citeras i marknadsföringsmaterialet gör recensionen till reklam.

Om recensionen är betald av företaget som ger ut spelet den bedömer är den självklart reklam. Om inte har ditt exempel noll och inget att göra med situationen som Roots befinner sig i.

Om Namco Bandai hade fått för sig att skänka bort Roots till folk för att de tycker att det är en så utomordentligt bra tidning snarare än för att de har publicerat och finansierat den hade det varit en annan sak. Men faktum är att de har publicerat och finansierat den. Och det ställer saken i ett helt annat sken. Jag köper inte din förklaring tyvärr. Jag vägrar tro att någon som är anställd på en reklambyrå inte varit fullt medveten om problematiken här redan från böran. Jag tror istället att ni hoppades på att faktumet att tidningen inte berör spelet direkt skulle göra att det sågs som förmildrande omständigheter.

  (Quote)

Carl-Johan Johansson den 26 Aug 2011 klockan 20:23

Nu har vi på Eurogamer publicerat en artikel om detta mycket viktiga ämne – http://www.eurogamer.se/articles/2011-08-27-roots-en-tidning-med-rotter-i-reklambranschen-artikel

  (Quote)

Jonas Aronsson den 27 Aug 2011 klockan 17:31

Thomas Söderlund: Väl skrivet inlägg! Jag återkommer med kommentarer vid ett senare tillfälle

Tack! Ser fram emot det! (och jag tycker inte ni som ”seriösa journalister” borde vara så överraskade över detta mottagande, ni borde insett vilken mina ni trampat på. Speciellt som ni även jobbar med reklam och borde inse medvetandetgörandet i riktade publikationer och vilka som får stå bakom den)

(Och!!! Borde inte ni som stor firma kunna skaffa fram pengar själva för att slippa sälja ut er? Är detta verkligen en slump att Namco Bandai hittade fram till er?)

  (Quote)

Gertzy den 28 Aug 2011 klockan 03:39

Peter Mikkelsen tipsade om den här sidan: http://www.gameleon.net/article/284/

”[…] training courses on how to become a professional games journalist.

Courses are sponsored by EA”

  (Quote)

Jimmy Håkansson den 29 Aug 2011 klockan 13:13

Oh, spännande diskussion minst ut sagt.

Eftersom jag är intresserad av ämnet transhumanism, och inte minst i en cyberpunk-miljö, blir första utgåvan av Roots lite extra intressant i mina ögon, öron, mun, whatever.

Jag tycker även det är väldigt spännande med ”reklam”-debatten. För att vara ärlig är det väl egentligen inte så mycket mer reklam än såkallade bjudresor? Utgivare betalar folk för att åka någonstans och prova deras spel i kontrollerade former, ofta med tillhörande mat, dryck, och så vidare, och så vidare. Jag tycker dock både och fungerar så länge skribenterna kan distansera sig nog för att inte influeras för mycket av dessa bakomliggande faktorer, och kan hålla en kritisk ton i debatten med sig själva.

Just att Roots, vad jag förstått, verkar vilja spana i mellanrummen bakom spelen, får det att kännas som något jag verkligen vill läsa.

Jag har inte läst (och kommer antagligen inte läsa) Fienden, vilket innebär att jag tyvärr inte kommer kunna ställa dem mot varandra. Kort och gott roligt att fler försöker sig på något nytt.

Med det sagt är det självklart att man måste ha på sig de kritiska glasögonen, men det är något som överskrider speljournalistiken. Kritiska glasögon (eller kritiska cybernetiska implantat) är något som behövs i större grad i princip överallt.

  (Quote)

Hampus Erlandsson den 30 Aug 2011 klockan 16:39

Sist på bollen! Men ändå, nu har jag köpt och läst tidningen i fråga och känner att jag vill kommentera.

Först det som egentligen är helt ointressant för debatten: Det här är det bästa nummer av en speltidning jag någonsin läst. Punkt. Ämnet och vinkeln är oerhört intressant och texterna känns på riktigt bra. Att man väljer att skriva på engelska tror jag är ett smart val. Jag tror nämligen att jag är lika bra på engelska som svenska (vilket självklart är oerhört långt ifrån sanningen) och läser hela tidningen utan att en enda gång störa mej på ordval eller formuleringar (vilket i en tidning som fienden sker på i princip varenda sida). Vilka texter som objektivt sett är bättre skrivna vet jag inte och det spelar heller ingen roll – i min värld blir upplevelsen betydligt bättre på engelska. Ibland är det bra att vara sämre.

Så till det som diskuteras. Är detta reklam? och ja det är det väl. Men spelar det egentligen någon roll? Lever vi inte i ett samhälle där vi ständigt bombareras av reklam från alla håll hela tiden? Är detta värre än reklam i andra tidningar eller varför inte reportage eller recensioner? I det kapitalistiska samhälle vi faktiskt lever i är allt reklam hela tiden, oavsett om man får betalt för att göra reklamen eller inte. Så jag ser helt ärligt inte problemet i att få betalt för att göra det.

Detta säljer knappast fler Deus Ex, men det ger ett mervärde till spelet. Och vi får skribenter som förhoppningsvis kan få skapligt betalt för bra texter – jag gillar det. För hur vi än vrider och vänder på det så behövs mer pengar, jag är iaf jäkligt less på att läsa slarviga texter skrivna av någon student som känner sej jäkligt nöjd med att ha fått ett gratis spel i utbyte.

  (Quote)

Traca den 01 Sep 2011 klockan 13:25

Hur ser Roots planer ut i framtiden? Kommer de att recensera- nej, stryk det- kritisera andra spel än de som Namco Bandai är kopplade till? Kommer de numrerna av tidningen att vara genomgående negativa om spelen?

”Only time will tell”.

  (Quote)

Körsbär den 04 Sep 2011 klockan 19:04

Hampus Erlandsson: För att vara ärlig är det väl egentligen inte så mycket mer reklam än såkallade bjudresor? Utgivare betalar folk för att åka någonstans och prova deras spel i kontrollerade former, ofta med tillhörande mat, dryck, och så vidare, och så vidare. Jag tycker dock både och fungerar så länge skribenterna kan distansera sig nog för att inte influeras för mycket av dessa bakomliggande faktorer, och kan hålla en kritisk ton i debatten med sig själva.

Nu har jag inte läst speltidningar bortsett från Fienden på flera år, men det är ju just det som är poängen, och var poängen när jag slutade läsa dem. Att speljournalistiken är totalt styrd av sponsorer, reklam och bjudresor (rätta mig om nåt har ändrats sen senast jag läste om det), och det är just detta som gör Fienden relevant. Den saknar detta, vilket ger skaparna möjlighet att skriva de texter de vill skriva. Och det är långt mer intressant för mig än valfri annan speltext (denna blogg exkluderad). Givetvis gör bjudresor (för att ta ditt exempel) i allra högsta grad en form av betalning för reklam.

Roots är säkert jättebra. Och jag tror att jag säkert skulle bli sugen på att spela Deus Ex av att läsa den, på samma sätt som jag blev väldigt intresserad av vartenda spel som Fienden nämnde i första numret.

MEN det är självklart att det blir svårt att ta en tidskrifts oberoende på fullt allvar, när den ekonomiskt är direkt jätteberoende av företaget som ligger bakom produkten som tidskriften berör. Lång mening, men sann.

  (Quote)

Albin den 11 Sep 2011 klockan 02:16

Upplivar med lite sena kommentarer, sisådär ett par månader efter alla.

Jag läste Roots när den följde med Level. Jag gillade innehållet (ingen har väl heller klagat på det). Jag, och princip alla jag har talat med har omnämnt Roots som en påkostad reklampublikation för Deus Ex. Varför?

För att den kom med (i mitt fall) Level, den kom samtidigt som marknadsföringen av Deus Ex, den har en reklam från Deus Ex utgivare, den tar upp ämnen som är kopplade till Deus Ex, den kommer från GreatWorks (alltså ingen traditionell publicist). Alla TÄNKER på Deus Ex. Och alla jag vet som har läst den är folk som spelar eller är filmintresserade (och har ett hum om spel).

Tänkte inte så mycket om det, när jag hörde om Susanne Möllers inlägg. Jag förlorade förtroendet helt för henne då. Vilket är synd. Hennes försvar är också direkt uselt. Hon kan skriva hur mycket som helst att Roots är jättebra, men för att undvika den mesta kritiken så är det så enkelt att redovisa att man faktiskt har koppling till Great Works och Roots direkt eller indirekt. När hon inte gör det, så frångår hon de mest grundläggande journalistiska principer.

  (Quote)

Christopher Anderton den 29 Dec 2011 klockan 16:34

Skriv en kommentar


XHTML: Följande taggar är tillgängliga: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


© Copyright 2013 Blog 'em up .