sword-sourcery

En pixlig man i kritstreckad kavaj suger på sin cigarr som om hans liv hängde på det. Där, i det ögonblicket, är ”Sword & sourcery EP” ett av de märkligaste och mäktigaste spelen jag har spelat i år. Den underlige cigarrmannen är nämligen limmet som bryggar samman spelets episoder. Det är en samling metascener som inte bryter den fjärde väggen – de fullkomligen smular sönder den. Och däremellan är ”Sword & sourcery EP” antingen en sagolik feberdröm eller feberdrömsk saga. Ibland är det svårt att avgöra vilket.

”Sword & sourcery EP” samlar det vi förknippar med äventyr och fantasy och kastar det i marken försöker sedan limma ihop det. Världen som uppstår är utomjordiskt vacker och olik allt du någonsin har sett eller hört förut. I jakten på en egen identitet går ”Sword & sourcery EP” hela vägen. Som ett lapptäcke av referenser utan att sätta den egna personligheten som pant. Ibland är det ett kärleksbrev till spelen vi har växt upp med; The Trigon Trifecta är till exempel väldigt lik Links trekraft och den skruvade sagovärlden påminner inte litet om ett ”Another world”. Men lika ofta som det lyfter på hatten åt spelarvet blir det smärtsamt tydligt att det inte är helt bekväm i sitt medie. Lustiga dialoger skrivna i plural (!) är det första varningstecknet. Sedan dröjer det knappt fem minuter: ”We spied a curious-looking nestbox with an inscription that read ’Tweet & ye shall be re-tweeted’”. Med ens går ”Sword & sourcery EP” från att vara ett postmodernt äventyrsspel till en viral reklamkampanj.

sword-sourcery2

Från surrealistiskt subliminalt blir det obehagligt medvetet och till slut nedslående sorgligt. Sorgligt eftersom det lovade så mycket mer. Utvecklarna Superbrothers har trots allt handpixlat liv i en värld där skrämda rådjur flyr in i buskarna och mirakel kan ske bara du tror på dem. Tyvärr har de också fyllt den med parodiska påminnelser om att du inte ska ta det på allvar. Du ska tweeta dina bedrifter och ”move it move it” till trädhuggarens stuga. Det finns geniala sätt att bryta illusioner. Genom att låta en cigarrpuffande man i kavaj pausa spelet så bryter de inte illusionen – de adderar ett nytt lager till den. Men när ”Sword & sourcery EP” visar sig vara just det – en EP – en vinyl-EP som du dessutom kan scratcha när du väntar vid titelskärmen blir det så reklambyråängsligt att klockorna stannar.


Prenumerera på kommentarer Kommentarer | Trackbacks |
Taggad med: ,



Kommentarer ( 6 )

Men det är till iPhone jue… sluta teasea. Vissa har ingen :(

  (Quote)

PimPim den 13 jun 2011 klockan 02:22

Meeh, håller med PimPim! Det här blev ju genast jättejobbigt!

  (Quote)

Anton Albiin den 15 jun 2011 klockan 01:02

Anton och Pim to the Pim: Det är lugnt. Sword & Sourcery EP lovar betydligt mer än vad det håller.

  (Quote)

Jimmy Håkansson den 15 jun 2011 klockan 09:02

Jävligt sorgligt att de inte vågade vara seriösa med dialogen och att de skulle integrera twitter i smeten. Såg verkligen fram emot S&S, men jag får kväljningar av all vidrig text i spelet.

  (Quote)

cactus den 19 jun 2011 klockan 11:31

cactus: Jävligt sorgligt att de inte vågade vara seriösa med dialogen och att de skulle integrera twitter i smeten. Såg verkligen fram emot S&S, men jag får kväljningar av all vidrig text i spelet.

Det är vidrig twitter-prosa utspädd med gymnasial ”eftertänksamhet”. Sjukt trist på så feta ärtor. De kunde verkligen ha skapat en värld med S&S, istället nöjde de sig med att avbilda en.

  (Quote)

Jimmy Håkansson den 20 jun 2011 klockan 10:13

Skriv en kommentar


XHTML: Följande taggar är tillgängliga: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


© Copyright 2013 Blog 'em up .